[ATI 9600XT] VF700 aansluiten op graka

Pagina: 1
Acties:
  • 280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-01 02:24
Pas geleden heb ik een Zalman VF700-Cu aangeschaft. Ik heb hem gemonteerd op m'n Asus 9600XT en heb hem aangesloten op een molex (5V). Ik ben van plan om m'n kaart te OC'en, dus kan ik hem beter op 12V laten draaien, maar dan maakt die te veel herrie :)

Is het mogenlijk om de VF700 op m'n graka aan te sluiten? Zijn er verloop stekkertjes, of moet ik zelf aan de slag met 'kroonsteentjes'?

Ik gebruik ATI tray tools en die regelt de fan-snelheid dynamisch. Dan draait de fan idle heel langzaam (en vaak helemal niet), maar in games draait die dan harder. Onder het gamen heb je toch geen last van de herrie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zelf een 6800GT, ik weet niet hoe heet een 9600XT word, maar op 5v blijft mijn kaart heel koel, als ik em op 12v zet, word de temp er bijna niets anders van, wat je kunt doen is een fanmate halen, die heb ik er ook tussen zitten nu, dan kun je zelf wisselen tussen 12v of 5v, en dan verloopstekkertje is er niet, dat moet je zelf gaan maken, gewoon de aarding weghalen en ergens anders achter laten haken en dan de + en - in het oude stekkertje manouvreren (heb je nog wat te doen in de vakantie ^^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Het kan vast wel. Zowel de stock koeler als de VF700 Cu werken op 12V. Als je het rode en zwarte draad van de VF700 soldeert aan een stekkertje wat op de videokaart kan, zou het moeten werken via AtiTool.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Denk er wel aan dat de 9600XT er bekend om staat dat ie niet zo goed over te klokken is. heb er zelf ook een gehad en kwam er niet zo heel ver mee. Misschien dat t bij jou wel lukt, misschien heb je geluk.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:12

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
even (beetje offtopic) vraagje, werkt dat ATI Tray tools net zoals ASUS Smartdoctor met de fanspeeds?

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
BiG-GuY schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 09:35:
even (beetje offtopic) vraagje, werkt dat ATI Tray tools net zoals ASUS Smartdoctor met de fanspeeds?
Ongeveer wel ja, maar ik ben van Smartdocter afgestapt omdat hij steeds aangaf dat het AGP-voltage te laag was, terwijl dat niet het geval was. En verder gebruik ik ATI Tray tools omdat je daar daar veel meer mogenlijkheden mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De aansluiting op die zalman is toch gewoon de standaard aansluiting waar ook de standaard koeler van je videokaart mee zat aangesloten op het contact op je videokaart :?

Ah, ik zie nu dat er een verloopstukje naar molex is meegeleverd. Ik neem aan dat je dat verloop stekkertje hebt gebruikt om hem op ene molex aan te sluiten? Dan is het een kwestie van verloopje eraf en dan heb je een standaard stekkertje voor op je videokaart.

[ Voor 53% gewijzigd door Orion84 op 27-08-2005 16:57 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
Orion84 schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 16:51:
De aansluiting op die zalman is toch gewoon de standaard aansluiting waar ook de standaard koeler van je videokaart mee zat aangesloten op het contact op je videokaart :?
Nee, dat is het nou juist. Op de videokaart zit een kleine aansluiting en aan de VF700 zit een gewone 3-pins aansluiting voor op je mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hmm, dan zijn er verschillende uitvoeringen van de vf700 :?

ik baseerde me op het volgende plaatje uit een review op techpowerup:

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/reviews/Zalman/VF700-Cu/images/package2.jpg

In dat geval zul je inderdaad zelf aan het knutselen moeten. heb je de originele koeler nog? Dan kan je misschien het stekkertje daarvan afknippen en aan de draadjes van je vf700 maken?

[ Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 27-08-2005 17:01 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let er wel op dat op de site van zalman er wel staat De zalman te kunnen passen op een 9600xt , bij mijn oude was dat dus niet zo. Er zat een transistor / capacitor in de weg

Als ik ff snel kijk kom ik op dit uit (oplossing)

Afbeeldingslocatie: http://www.ocinside.de/assets/modding/capacitor_solder_8tcx_plus.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:01:
Let er wel op dat op de site van zalman er wel staat De zalman te kunnen passen op een 9600xt , bij mijn oude was dat dus niet zo. Er zat een transistor / capacitor in de weg

[afbeelding]
Als je m'n SP lees, weet je dat hij er allang op zit ;)

Edit:
Ik snap je post niet helemaal eigenlijk. En dan dat plaatje -> das toch een CPU-socket :?

Edit 2:
Op dit plaatje zie je de fan-aansluiting.

[ Voor 23% gewijzigd door TheovdS op 27-08-2005 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:01:

[afbeelding]
Als je goed gelezen had zag je dat hij hem er al lang op heeft zitten, maar enkel een andere manier van voedingsaansluiting zocht ;)

spuit 11 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

theovds schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:03:
[...]

Als je m'n SP lees, weet je dat hij er allang op zit ;)

Edit:
Ik snap je post niet helemaal eigenlijk. En dan dat plaatje -> das toch een CPU-socket :?
Excuus.. maar mijn verhaal was dat mijn zalman dus niet op m'n 9600xt paste omwille een capacitor. Die foto was een work-around voor een in de weg zittende capacitor zodat je koeler / zalman toch zou passen.

Ik post mijn info maar hier, want er zal vast iemand met hetzelfde probleem zitten en er nog geen work-around voor hebben gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
De stock-cooler had 3 draadjes:
Zwart (+)
Rood (-)
Blauw (s)

De VF700 heeft 3 draadjes
Zwart
Rood
Wit

Dus ik neem aan dat het wordt:
Zwart op Zwart
Rood op Rood
Blauw op Wit

Of zit ik nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Nee, dat klopt wel. Gewoon even een stukje draad + de connector van je stockkoeler afknippen en vervolgens vastmaken op de VF700 Cu draadjes.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
Frank_Knopers schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 13:15:
Nee, dat klopt wel. Gewoon even een stukje draad + de connector van je stockkoeler afknippen en vervolgens vastmaken op de VF700 Cu draadjes.
Enig idee hoe?

Met een kroontsteentje gaat niet -> daar zijn de draadjes te klein voor. Zou je het kunnen solderen en dan een krimkous eromheen doen?

Opzich wel vreemd dat hier geen verloopstekkertjes voor zijn.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hoezo zijn de draadjes te klein voor een kroonsteentje?

• TheovdS
Orion84 schreef op donderdag 01 september 2005 @ 09:48:
Hoezo zijn de draadjes te klein voor een kroonsteentje?
Het is maar heel dun koperdraad, dus het past heel slecht onder het schroefje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheovdS
Ik heb nog steeds geen tijd en zin gehad om m'n VF700 op m'n graka te monteren, maar volgende week ga ik het doen >:)
Ik ben van plan om de koperen draadjes in een koperen buisje te stopen en dat buisje plat te knijpen. Dan wat krimpkous er omheen en klaar.

Nog 1 vraagje:
Als de fan hard moet gaan draaien, waar haalt die dan z'n stroom vandaan? AGP is toch maar ~1,5V?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die 1,5V is alleen het voltage wat gebruikt wordt voor de signaal lijnen verder zitten er ook nog een hoop voedingslijnen in de AGP verbinding:

http://pinouts.ru/data/agp_pinout.shtml

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 03:56

Thomix

cAFFEÏNE!

tussen +5 en +12 zit een potentiaalverschil van 7 volt, dus dat zou je ook nog kunnen proberen. Je fan dus gewoon op de rode en gele ader van een molex aansluiten (de rode fungeert dan als negatieve pool).

• TheovdS
Sh*t
Heb ik net m'n VF700 aangesloten op m'n graka, draait de fan niet....... :(
Als ik hem weer met een molex verbind doet die het wel :?
Blijkbaar doe ik toch iets fout, maar wat?

Edit:
Het is gelukt! Ik heb het stekkertje voor op de graka er af gehaald en de draadjes rechtsstreeks aangesloten op m'n graka. Nu doet die het.

Nog 1 probleempje:
Ik kan de snelheid van de fan hadmatig wijzigen in ATI-tray tools, maar als ik hem op 'auto' zet, gaat hij op 100% draaien. Vreemd.

[ Voor 47% gewijzigd door TheovdS op 10-09-2005 19:22 ]

Pagina: 1