6600GT veel te warm?

Pagina: 1
Acties:

• XPointman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
Ik heb sinds een half jaar ofzo een Club3D 6600GT agp kaart in mijn machine zitten.

het ding heeft een best wel reusachtige koeler er op zitten. nu lees ik overal dat die kaart goed te overclocken valt en dat heb ik dus ook software matig geprobeerd.
met rivatuner kom ik een eind, maar de bak loopt vast als ik meer dan 10% probeer.

hoe dan ook, dit is eigenlijk niet mijn grootste zorg. wat ik heb gedaan om te testen of het ding goed blijft draaien, is fijn 3dmark2003 als benchmark gebruiken. voor de gein liet ik rivatuner in de achtergrond het systeem in de gaten houden en toen de benchmark klaar was, las ik daar af dat de kaart 101graden warm was geworden!. daar schrok ik natuurlijk wel een beetje van, maar ik had al gelezen in het grote 6600GT topic dat die kaarten stressed ook gewoon warm worden. ik heb daarna de koeler er af geschroeft, en opnieuw geinstalleerd. dit had overigens geen effect.

daarna heb ik een extra 80 mm fan ingebouwd aan de achterkant van mijn kast, zodat er nu 2 fans lucht uitblazen. aangezien er niet zoveel in mijn kast zit aan onderdelen, heb ik mijn HDD helemaal onderin mijn kast kunnen leggen en aan de voorkant een 120 mm fan geinstalleerd voor het daarvoor bestemde rooster. deze blaast dus koele lucht langs mijn videokaart. ook dit maakte voor de temperatuur van het ding vrijwel niets uit(3 graden ofzo)

Wat ik nu wil weten; zou een waterkoeling hier goed bij helpen? of ligt het probleem gewoon bij mijn slechte GPU koeler?

welke mogelijkheden zouden jullie aanraden? graag wat meer info hieromtrent.
alvast bedankt!

Intel Core2Duo E4300 @ 3Ghz, 1024 mb Pc5300 ram, Asus P5N-E SLI, Club3D 7900 GS, 160 gb maxtor raid-0, Terratec DMX 6Fire

• XPointman

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
hmmm, zie nu dat ie in overclocking staat. moet waarschijnlijk naar beeldkanonnen en planken. kan iemand deze even verplaatsen??

Intel Core2Duo E4300 @ 3Ghz, 1024 mb Pc5300 ram, Asus P5N-E SLI, Club3D 7900 GS, 160 gb maxtor raid-0, Terratec DMX 6Fire

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Waarom heb je de koeler eraf gehaald en die er opnieuw opgezet??
Je kan dan beter een andere koeler erop zetten die meteen de warme lucht van de gpu naar buiten blaast...
Ben ff de naam vergeten van die dingen die erg in trek zijn nu...

• XPointman

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
ik heb wel eens gemerkt dat de kaarten zonder, of met slechte, koelpasta geleverd.
om die reden duseven zelf opnieuw gedaan.

maar goed, weet iemand of zo'n videokaart echt beter gaat presteren met lagere temperaturen?

en de rest van mijn vragen?

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:54

Polycom

Poes van goud

Afbeeldingslocatie: http://hulan.cz/blog/img/1/20050405-karta-s-chladicem.jpg

Ik zou dit beestje maar eens op je kaart zetten.

artic cooling rev5

[url='http://www.azerty.nl/default.jsp?pid=2077'l]Meteen een linkje[/url]

ook in de pricewatch te vinden. Hier dus

-edit-
ik heb wel eens gemerkt dat de kaarten zonder, of met slechte, koelpasta geleverd.
om die reden duseven zelf opnieuw gedaan.

maar goed, weet iemand of zo'n videokaart echt beter gaat presteren met lagere temperaturen?

en de rest van mijn vragen?
Als je kaart koeler is gaat hij niet beter presteren. Maar aangezien je aangaf dat je kaart 100+graden werd, is het wel wel nodig zo'n nieuwe kooler. 100+ is erg gevaarlijk, de core zal maar smelten, en dit kan je verkomen voor een lousy 15 euro 8)7 (Nee ik werk niet bij tellsell :+ )

[ Voor 52% gewijzigd door Polycom op 26-08-2005 18:29 ]

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook altijd voor een Zalman VF700 gaan inplaats van dadelijk zo een mega groot ding er op te gooien. Die VF 700 heeft een verbazingwekkende hoge preformance, zou je kaartje wel wat koeler moetne kunnen houden. De casetemperatuur is sowieso van belang, een deftige airflow gaat altijd wel wat helpen.

Verwijderd

Vooraleer iets aan te kopen, zou ik eerst eens nakijken, ofdat de temperatuuruitlezing wel juist is. Laat je PC eens een uurtje afkoelen en start hem dan terug op. Laat je pc dan open staan. De temp van je grafische kaart zal dan geleidelijk oplopen (normaal gezien toch). Terwijl je de aangegeven temp op je scherm in het oog houdt, moet je de heatsink van de kaart stevig vastnemen zodat je de temp ervan kunt voelen. Als de uitlezing correct is, zou je ongeveer tussen de 40 en de 50 graden de koeler niet meer kunnen vasthouden omdat het te warm wordt. Kijk dus eerst eens na ofdat de uitlezing wel correct is. Zelfs als deze correct is, lijkt me dit nog een heel hoge temp. Ben je zeker dat je de koeler juist geinstalleerd hebt? Anders kan je eventueel een VF700 overwegen.

Verwijderd

Het scheelde mij al 5 graden door de pasta die standaard door ati geleverd wordt op de chips te vervangen met artic silver.

Anders zoals je zegt dat je de kaart al een half jaar hebt, Stofzuigen :)

Die dingen happen stof op ten duur :)

• XPointman

XPointman

ja, of niet

Topicstarter
of de uitlezing correct is? ik weet het niet, denk het wel. heb de bovenstaande tip geprobeerd en wordt idd te warm om vast te houden in Idle.

stozuigen heb ik al gedaan, dat kan het dus niet zijn. zou waterkoeling iets zijn om te overwegen?

of maakt dat in dit geval niet veel uit?

Verwijderd

XPointman schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 18:25:
of de uitlezing correct is? ik weet het niet, denk het wel. heb de bovenstaande tip geprobeerd en wordt idd te warm om vast te houden in Idle.

stozuigen heb ik al gedaan, dat kan het dus niet zijn. zou waterkoeling iets zijn om te overwegen?

of maakt dat in dit geval niet veel uit?
En bij hoeveel graden werd die te warm?
Allenszins als de sink dan zo warm wordt, kan je zeker al een Zalman VF700 aanschaffen.
Pagina: 1