Athlon XP Mobile 2800+ @ Abit KT7a-RAID

Pagina: 1
Acties:

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 09:05
Ok, ik wilde een zo goed koop mogelijke oplossing om een wat snellere pc te krijgen, nu zag ik een XP-Mobile 2800+ in de aanbieding (FSB 266mhz ipv 333mhz) en dat leek me wel wat. Dat het moederbord het niet helemaal zonder problemen zou slikken wist ik, maar toch is 't minder dan ik verwacht had (beter gezegd, hij deed andere dingen dan verwacht...)

Systeem (oud):
Abit KT7a-RAID (niet v1.3, laatste BIOS)
Athlon T-Bird 900@800mhz (8x100mhz) (raar, maar was niet meer stabiel op 900mhz :? )
640MB aan dimmetjes (1x128MB, 2x256MB... alles 133mhz, maar cl2, 2.5 & 3)
Zalman CPN6600 o.i.d. AlCu
160GB Seagate 7200.7
DVDbrander+CDbrander+Floppy
SBlive!
2xRealtec netwerk (10 & 10/100mbit)
ASUS V6600 Deluxe (GeForce256 SDR)...

Vernieuwd met:
Athlon XP Mobile 2800+ ( AXMA2800FKT4C )

Wat ik dus op de meeste plekken vind over dit moederbord en een Athlon XP is dat ze onofficieel samenwerken (soms timings-problemen met booten, maar worden opgelost door een keer reset te drukken. persoonlijk heb ik hier geen last van).

Het grootste voordeel van de Mobile is dat deze multiplier unlocked is, dit is dus mijn grootste nadeel :+ aangezien het moederbord max. van multiplier 12.5x slikt en de processor op 16x moet draaien.

De symptomen:
Zonder iets te doen, behalve processor vervangen, werkte het volgende (ik moet dit ff uit 't hoofd doen, is al een weekje of twee geleden dat ik dit alles geprobeerd heb):
max. multiplier 7.5x133mhz of 12.5x100mhz, ook 124mhz werkte max met 7.5x (Je zou verwachten dat 133mhz gewoon moet werken op 12.5x, geheugen timings op z'n langzaamst.)

Na wat gegoogeld en geGoT te hebben kwam ik er achter dat het moederbord max. 4bits van 5bits die de multiplier aangeven op nieuwere Athlon XP's kan aansturen. Door nu het 5e bit handmatig te verzetten zou de multiplier automatisch met 8 verhoogd moeten worden (L3 brug, 5e brug doorsnijden)...

Resultaat:
Processor starte alleen op na een CMOS reset, hij draait dan volgens de bios op 5x100mhz = 2000mhz. Als ik de bios nu ook maar opsla gaat het fout en krijg ik een zwart scherm en moet er weer eer CMOS reset gebeuren.

Idee:
Had perongelijk misschien de 4e brug van L3 ook doorgekapt want dan kom je op
3x = standaard multiplier correctie
5x = bios instelling
8x = 5e bit handmatig
4x = 4e bit handmatig
---- +
20x 100mhz = 2000mhz... Maar toen ik de 4e brug met zilver-schilderen had versterk veranderde er helemaal niets... nog steeds draai ik nu op 5x100mhz = 2000mhz en de pc boot met "CPU is unworkable or has been changed...", maar draait gewoon super stabiel... (Heeft al menig video-encode-sessie doorstaan).

IN 'T KORT
* Hoe CPU goed te modden zodat hij inderdaad automatisch de multiplier op +8 zet (t.o.v. bios).
* Evt. hoe de CPU totaal vast te zetten op 16x133mhz (=2128mhz).
* Moederbord draaide in eerste instatie al niet op 12.5x133mhz (moederbord al afgeschreven :? )

Side-note
Ik weet dat een nieuw moederbord goedkoper was geweest, maar 't geheugen niet en bovendien gaat het me nu om het principe en ik wil gewoon m'n boot-config of wat dan ook kunnen veranderen in de BIOS zonder de CMOS te moeten resetten...

Nu laat jullie aan aan 't woord...

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 09:05
Echt verder ben ik er nog niet mee (school he, is weer eens begonnen :O ), maar 'k begin steeds meer te twijfelen om toch een goedkoop Asrock moederbord o.i.d. aan te schaffen... Hoe dan ook, niemand toch nog een tip voor dit moederbord?