Asrock K78SXE plank en AOpen 300W voeding kapot

Pagina: 1
Acties:

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tijdens het spelen van een spel crashte de PC ineens. Het beeld werd zwart maar de PC stond nog wel aan. Het HDD ledje knipperde licht maar het power ledje bleef uit. Uitzetten via de normale switch werkte niet meer en opnieuw opstarten leverde dezelfde situatie op. De speaker bleef ook verdacht stil.

Ik heb de voeding in een andere PC getest en daar werkte die goed.
Een andere voeding in de gecrashte PC werkte niet. Echter, met die andere voeding brandde het power ledje wel en werkte de normale power switch ook.
Na nog een test met de kapotte voeding en het kapotte moederbord kwam er een vreemde (brand)geur uit de voeding, maar hij werkt nog steeds in een andere PC.

Alle componenten uit de kapotte PC werken ook nog gewoon, alleen de CPU heb ik nog niet kunnen testen.
Weet iemand wat hier precies aan de hand, wat er precies kapot is en waar het probleem ontstaan is (moederbord of voeding)?
Ik dacht dat een voeding tegen alles beveiligd was.
De componenten op het moederbord zien er nog goed uit.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Denk toch dat er iets kapot is gegaan: het mobo, de videokaart, het geheugen of de processor. Ik zou zeggen: probeer ze één voor één uit in een andere pc, want nu kun je niets...

En post is volledige specs...

[ Voor 9% gewijzigd door The__Virus op 26-08-2005 16:37 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
The__Virus schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 16:37:
Denk toch dat er iets kapot is gegaan: het mobo, de videokaart, het geheugen of de processor. Ik zou zeggen: probeer ze één voor één uit in een andere pc, want nu kun je niets...

En post is volledige specs...
AMD Athlon XP 2500+
2x 512 mb PC2700 DDR SDRAM
ATI Radeon 9700
Asrock K78SXE
AOpen 300W voeding

Geheugen en videokaart werken in een andere PC, processor kan ik niet testen omdat ik alleen een ECS K7S5A heb en die ondersteunt volgens mij geen Barton.
Maar het moederbord zou toch minimaal moeten piepen?

Verwijderd

Ik zou die voeding als ik jou was maar niet meer testen in een andere pc.
Daalijk sloop hij nog het mobo of wat dan ook van die andere pc.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Een voeding die kapot aan het gaan is kan een verkeerd voltage afgeven (spanningspiek), dit vindt hardware over het algemeen niet fijn. Het kan dus makkelijk zijn dat er hardware gesloopt is zonder dat dat zichtbaar is. Sluit uit wat het nog wel doet en wat niet meer en neem je verlies, ik zou in ieder geval die voeding weggooien voordat er nog meer stuk gaat ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 21:13
Keb het moederbord ook gehad en moet zeggen dat het ding wel erg moeilijk deed als je instellingen veranderde, keb ook vaak genoeg een biosreset moeten gebruiken, dus miss dat dat helpt

En die brandgeur... ik vind voedingen zoizo een beetje raar ruiken altijd

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Turkish schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 16:44:
Een voeding die kapot aan het gaan is kan een verkeerd voltage afgeven (spanningspiek), dit vindt hardware over het algemeen niet fijn.
De voeding heeft wel over-voltage protection:
3.5 PROTECTION
3.5.1 OVER-VOLTAGE PROTECTION
In the event of an over-voltage condition on +3.3 & +5Vdc &+12V the power supply shall
shutdown and require remote control or remove the AC mains input to reset the system.
+5V : 6.5V(maximum)
+3.3V : 4.6V(maximum)
+12V : 15.5V(maximum)
Maar 30 tot 40% eroverheen is toch wel erg veel. Ik vraag me af hoe nuttig die 'feature' dan is.
Yofresh_750 schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 16:46:
Keb het moederbord ook gehad en moet zeggen dat het ding wel erg moeilijk deed als je instellingen veranderde, keb ook vaak genoeg een biosreset moeten gebruiken, dus miss dat dat helpt
Daar heb ik nog nooit last van gehad, maar aangezien het bord kapot is moet ik toch een nieuwe hebben.
En de keuze in socket A land is niet zo groot meer.

[ Voor 45% gewijzigd door Olaf van der Spek op 26-08-2005 17:11 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:28

Thandor

SilverStreak

De ASRock K7S8XE Rev3 piept als 'ie geen geheugen of videokaart heeft. Zonder CPU heb ik het nog nooit geprobeerd. (Bij de test of 'ie piept zonder geheugen zat er dus een werkende CPU in. Hetzelfde geldt voor de videokaart).

Overigens kun je eens proberen om een BIOS Reset uit te voeren. Je weet maar nooit :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Na een nieuwe voeding aangesloten te hebben piepte die weer. Na geheugen en videokaart teruggeplaatst te hebben werkt die weer als vanouds, dus het moederbord was (gelukkig) nog gewoon heel.

Een clear CMOS leek niet nodig. Ik heb het wel geprobeerd, maar alle instellingen waren gewoon bewaard gebleven.
Waarom het met een voeding uit een andere computer niet werkte weet ik nog steeds niet, maar ja, hij doet het weer. :)
Pagina: 1