Van 192 kbps tot 320 met goede kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.475 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153245

Topicstarter
hey allen,

Ik zit bij het lokale radio station Radio Siris (asten/someren.. :p) en daar krijgen we een nieuw computer systeem. Alle muziek kan voortaan ook via de computer afgespeeld worden, voorwaarde is echter wel dat dit op een erg goede geluidskwaliteit namelijk 320 kbps moet.
Ik heb talloze cd's gedownload, en die zijn allen (op een enkele uitzondering na) 192 kbps.
Met het progje Audiograbber (+ plugin genaamd LAME) kun je cd's omzetten naar 320 kbps, MAAR: dit klinkt niet goed als je hem van 192 kbps pakt. (als je een cd van bijvoorbeeld 250 kbps pakt klinkt het wel goed op 320.)
Voor zover ik weet kan ik hem maximaal tot 250 kbps krijgen, maar het moet dus hoger zijn van Siris.

Iemand een oplossing?

(ik ben wel eens langdradig ;-) dus samengevat: heeft iemand een plug-in/progje waarmee ik mp3 files van 192 kbps MOOI om kan zetten naar 320 kbps?)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Mooi zal het nooit lukken, iets wat je niet hebt kan je moeilijk bijmaken.
Je hebt een lage kwaliteitsbron, de 192 kbps mp3, die zal nooit mooier worden als je deze omzet naar 320 kbps.
Enige oplossing is de orginele cd, en die hebben jullie vast wel, anders klopt er iets niet, en dan rippen naar 320 kbps.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Dat kan niet! Als je je verdiept in waarom mp3's kleiner zijn dan WAV'jes weet je waarom..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112518

euh, je wilt een 192 kbit/sec mp3 omzetten naar 320 kbit/sec.... Dit gaat je geen betere kwaliteit opleveren, dus waarom zou je dat doen? Alleen maar omdat het 320 kbit/sec is en het dan "toegestaan" is door je radio zender?

Kwalitatief schiet je er volgens mij geen ruk mee op 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Uhm... een 192 kbps MP3 heeft een bepaalde loss in audiokwaliteit die niet meer terug te halen is.
Hoe kan een 192 kbps MP3 weten hoe het zou moeten klinken als 320 kbps MP3 :?
Als die informatie erin opgeslagen zou zijn zou het al een 320 kbps MP3 zijn to begin with...

Een van 192 naar 320 kbps geconverteerde MP3 klinkt kwalitatief gezien hetzelfde als het 192 kbps origineel.

Desalniettemin welkom op GoT :w

[ Voor 19% gewijzigd door Rone op 26-08-2005 15:28 ]

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Laatst online: 01-06 18:52
ik weet niet hoor, maar 192 kbit is toch ook goed genoeg voor een radiostation dat over de ether uitzendt? Zo goed is de kwaliteit niet dat jij het verschil tussen 192 en 320 kbit hoort.
r00n schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:26:
Uhm... een 192 kbps MP3 heeft een bepaalde loss in audiokwaliteit die niet meer terug te halen is.
Hoe kan een 192 kbps MP3 weten hoe het zou moeten klinken als 320 kbps MP3 :?
Als die informatie erin opgeslagen zou zijn zou het al een 320 kbps MP3 zijn to begin with...

Een van 192 naar 320 kbps geconverteerde MP3 klinkt kwalitatief gezien hetzelfde als het 192 kbps origineel.

Desalniettemin welkom op GoT :w
Het zou zelfs slechter kunnen zijn, hoewel je in dat geval het "slechtere" alleen zou kunnen vinden met een computer aangezien het verschil nihil zal zijn. Maar feit blijft dat bij het hercoden de mp3 wéér wordt gecomprimeerd. Dus tot verlies van kwaliteit lijdend.

[ Voor 69% gewijzigd door B-Bandit op 26-08-2005 15:30 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Trouwens.. radiostations.. cd's downloaden..

Klinkt als erg illegaal..

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:53
inderdaad, dat is echt nutteloos om te doen. Ik vraag me ook af waarom dan eigenlijk? 3fm internetstream hq is 64kbps, dus daar zit je met 192 ruimschoots boven. Als het geen klassiek is, is 192kbps ook goed zat imho.

Vertel dat ze maar daarzo :P

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

nou zijn er wel sites waar je zelf kan aangeven welke kwaliteit (t/m lossless) je wil als je de CDs niet wil of kan kopen.
Maar het klinkt al een beetje louche maar met Google etc koet je iets kunnen vinden

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:42

SilencerNL

No remorse

Shailesh schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:27:
ik weet niet hoor, maar 192 kbit is toch ook goed genoeg voor een radiostation dat over de ether uitzendt? Zo goed is de kwaliteit niet dat jij het verschil tussen 192 en 320 kbit hoort.
Helemaal mee eens. Zelfs een professional kan moeilijk (of niet) het verschil horen tussen 192 kbps en 320 kbps (andere discussie), laat staan dat je dat verschil hoort over de radio...

Don't dream your life, live your dreams!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112518

Ramon de Jesus schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:28:
inderdaad, dat is echt nutteloos om te doen. Ik vraag me ook af waarom dan eigenlijk? 3fm internetstream hq is 64kbps, dus daar zit je met 192 ruimschoots boven. Als het geen klassiek is, is 192kbps ook goed zat imho.

Vertel dat ze maar daarzo :P
hij heeft het ook niet over internet stream....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Misschien pikt zijn software gewoon geen andere bestanden dan 320kbps? Hoger dan 192 is een beetje nutteloos maargoed, ik heb ook mp3s van 1mb/s :X Er is natuurlijk wel veel signaal verlies onderweg. Dus misschien komt 320 maar als 64 aan bij de luisteraar.

[ Voor 39% gewijzigd door lemming_nl op 26-08-2005 15:35 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:53
Anoniem: 112518 schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:29:
[...]

hij heeft het ook niet over internet stream....
dus? :P was alleen maar om punt te illustreren dat radio gewoon niet hoge kwaliteit heeft.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Voor zover ik weet is radio op de ether gelijk aan 128 kb/s 192 zo dus genoeg moeten zijn. Maar je kunt toch je gehele cd collectie rippen naar 320 kb/s?

[ Voor 26% gewijzigd door Herby op 26-08-2005 15:35 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Anoniem: 153245 schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:22:
hey allen,

Ik zit bij het lokale radio station Radio Siris (asten/someren.. :p) en daar krijgen we een nieuw computer systeem. Alle muziek kan voortaan ook via de computer afgespeeld worden, voorwaarde is echter wel dat dit op een erg goede geluidskwaliteit namelijk 320 kbps moet.
Ik heb talloze cd's gedownload, en die zijn allen (op een enkele uitzondering na) 192 kbps.
Met het progje Audiograbber (+ plugin genaamd LAME) kun je cd's omzetten naar 320 kbps, MAAR: dit klinkt niet goed als je hem van 192 kbps pakt. (als je een cd van bijvoorbeeld 250 kbps pakt klinkt het wel goed op 320.)
Voor zover ik weet kan ik hem maximaal tot 250 kbps krijgen, maar het moet dus hoger zijn van Siris.

Iemand een oplossing?

(ik ben wel eens langdradig ;-) dus samengevat: heeft iemand een plug-in/progje waarmee ik mp3 files van 192 kbps MOOI om kan zetten naar 320 kbps?)

Alvast bedankt.
Hrm, ok, ik hoop HEEL erg voor je dat er nu niemand meeleest van de geldvangers van de muziekfabrikanten, want dan kan je je stationnetje opdoeken.
Zoals velen al opmerkten is het niet mogelijk om van 192 -> 320 te gaan, de kwaliteit zal op z'n best hetzelfde blijven, en op z'n slechts zal het een heel stuk minder worden.
Echter, waarom doe je niet zoals vele disco's, cafe's bars, etc: koop een stereo installatie (bijvoorbeeld hier of een willekeurig andere zaak, en dan heb je in een keer een paar duizend mp3'tjes op hoge kwaliteit, en maandelijks krijg je nieuwe cd's toegestuurd met updates.

edit: btw, klik hier voor meer: google

[ Voor 4% gewijzigd door sariel op 26-08-2005 15:54 ]

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 18:58

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Jeroen:

Mp3's converteren van 192 naar 320 kbps is zinloos en gaan daardoor alleen maar slechter klinken, nooit beter.

Sowiso de regel 'minimaal 320 kbps' is een bullshit regel. Alles vanaf 192 kbps is prima, zelfs bijna perfect.
Zeker als het voor FM Radio gebruikt gaat worden. (en de luisteraar hoort daar gegarandeerd GEEN verschil tussen).
Door verschillende vormen van processing (agc/compressie/limiting/clipping/peak limiting/composite limiting), pre/de-emphasis en LPF op 15kHz hoort de luisteraar thuis iets heel anders dan jullie in de studio horen.
FM Radio is overigens niet vergelijkbaar met een mp3 kwaleit van 128kbps. (FM radio is in het algemeen niet vergelijkbaar met mp3 - omdat het een analoog systeem is).
Ik werk zelf ook bij een lokale omroep en doe daarnaast ook veel voor landelijke omroepen. Onze lokale omroep draait alles >=192 kbps, onder de 192 kbps kan wel gebruikt worden maar die kwaliteit is net even te slecht en kan de luisteraar daar verschil in horen. (ik wel iig).
Landelijke omroepen hebben verschillende standaarden, sommige doen alles op 256 kbps mp2, een ander 320 kbps mp2 en de volgende pcm wav.

Mijns insziens: kan je prima 192 kbps bestanden gebruiken. Maar let op dat hetgene wat je download, ondanks deze bitrate, soms echt super slecht kan klinken. Dat heeft te maken met de personen die de files online zetten, die gebruiken soms een brakke encoder of settings of re-encoden vanaf een hele lage bitrate.
Eigenlijk is de tip: Als je mp3's download, luister ze stuk voor stuk af of laat ze controleren door de techneut van je omroep.

Die keren dat ik eens files download - heb ik keer op keer slechte kwaliteit te pakken, ondanks dat de bitrate >=192 kbps is. Pas dus goed op wat je doet.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 26-08-2005 16:00 . Reden: kbps kpbs bkps fouten :-( ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:42

SilencerNL

No remorse

sariel schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:53:
Hrm, ok, ik hoop HEEL erg voor je dat er nu niemand meeleest van de geldvangers van de muziekfabrikanten, want dan kan je je stationnetje opdoeken.
Muziek downloaden is niet per definitie illegaal... Er bestaat ook nog zoiets als betaalde muziek downloads

Don't dream your life, live your dreams!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Silencer_NL schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 16:02:
[...]

Muziek downloaden is niet per definitie illegaal... Er bestaat ook nog zoiets als betaalde muziek downloads
klopt, maar hoe kan je bewijzen dat je de mp3'tjes gekocht hebt zonder een fysiek afschrift waarin staat dat je het gekocht hebt? een digitale is lekker makkelijk na te maken. ik vertrouw dus die digitaal-te-kopen dingen niet echt.
van een geripte cd heb je tenminste nog de hardcopy (met kassabonnetje), maar of die gereproduceerd mag worden (oftewel door de radio gerebroadcast mag worden) is maar de vraag. vaak niet namelijk (staat ook regelmatig op de hoesjes en zo. moet je belasting en zo over betalen)

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 18:58

remco_k

een cassettebandje was genoeg

sariel schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 16:07:
[...]
van een geripte cd heb je tenminste nog de hardcopy (met kassabonnetje), maar of die gereproduceerd mag worden (oftewel door de radio gerebroadcast mag worden) is maar de vraag. vaak niet namelijk (staat ook regelmatig op de hoesjes en zo. moet je belasting en zo over betalen)
Daarvoor krijgen radio stations (lokaal, regionaal, landelijk, commercieel en publiek) een mooie aanslag van de Buma en de Sena, die hele lading waar jij op doelt is gedekt.
Elke CD mag uitgezonden worden, elke CD mag geencodeerd worden naar mp2/mp3/whatever en op de playout systemen worden gezet. Zelfs gedownloadde bestanden kunnen in sommige situaties gewoon legaal uit worden gezonden.
Dit gaat wat offtopic: laten we het even bij de kwaliteit van de downloads houden, of ze nou legaal of niet-legaal zijn staat niet ter discussie.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hoewel offtopic, vraag ik me nu af, net als vele anderen gezien de replies,
hoe het is gesteld met de legaliteit.

Het gaat dus om het via de radio uitzenden van de music.

Is het relevant wat de herkomst is ?

Voor radio gelden toch regels m.b.t. copyright, er worden royalties afgedragen
normaal gesproken.

Zou dit betekenen dat het wel of niet bezitten van orginelen niet relevant is ?

Just wondering .....

edit:

@remco_k
Terwijl ik dit typte, was jij ook bezig. Je verklaring klink heel zinnig idd.

verder maar weer on topic dus....

[ Voor 15% gewijzigd door u_nix_we_all op 26-08-2005 16:17 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153245

Topicstarter
Lol allereerst bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag maareh,
is het niet bij jullie opgekomen dat ik die cd's idd LEGAAL gedownload heb (nu zal ik niet de heillige uithangen want als ik daar geen geld voor had gekregen had ik het net zo lief illegaal gedaan) maar ook die bitrate (van de legale muziek) is 'maar' 192 kbps.
Maar goed, ik zal het ze zeggen.
En @ diegene die me welkom heetten: bedankt.
@diegene die hoopte dat het radio station opgedoekt werkt: Fuck off... oordeel niet over iets totdat je de situatie goed kent.

*edit*

okay, ook ik moet beter leren lezen want ik zie nu dat je niet ''HEEL erg'' hoopt dat het opgedoekt wordt, maar 'HEEL erg' dat er niemand mee leest. :X :X :X swwy :P

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 153245 op 31-08-2005 09:47 ]

Pagina: 1