Bios kapot, maar kan hem ook niet updaten.

Pagina: 1
Acties:

• gyjo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:07
Hallo iedereen

Ik heb hier een computer met een chaintech moederbord erin, om precies te zijn een CT-6AJA4, maar hiervan is de bios kapot gegaan.
Hij geeft direct dan bios checksum error en vraagt naar awdflash.exe, maar als je het programma en de bios erin stopt komt hij op, komt eronder te te staan cheksum error, en je kun ook helemaal niets doen met je toetsenbord.
Ik heb al geprobeerd de batterij van het moederbord eruit te halen, maar dit zonder succes. Kan iemand mij met dit probleem helpen, alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door gyjo op 26-08-2005 13:02 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 20:16

Mud.Starrr

I shoot people for money

Heb je hem een verkeerde Bios flash gegeven?
Wat een oplossing kan zijn is (indien je een bioschip hebt die je uit zijn socket kunt halen) iemand zoeken met hetzelfde mobo.
Zijn pc opstarten (met zijn eigen Bios-chip) en in windows kun je veilig de bios-chip verwisselen (ja als de computer aanstaat dus).
Daarna met een flash programmatje in winddows de goede bios erin flashen.
Als dat gebeurd is kun je de pc afsluiten en de bios chip weer verwisselen.
Nu je eigen chipje weer in je eigen mobo stoppen en hij zou het weer moeten doen.

Edit: kun je nog even duidelijk vertellen hoe de Bios is 'kapot gegaan'.
Verkeerde flash zoals ik zei? of anders?

[ Voor 10% gewijzigd door Mud.Starrr op 26-08-2005 13:09 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• gyjo
De pc is van mijn oom en begon steeds meer rare trekjes te vertonen, todat hij ineens niet meer op wilde starten.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

gyjo schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:13:
De pc is van mijn oom en begon steeds meer rare trekjes te vertonen, todat hij ineens niet meer op wilde starten.
Is het een oude PC?
Want het klinkt meer alsof de Bios batterij leeg is.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:49

DropjesLover

Dit dus ->

je kan bij elke mobo-fabrikant een nieuwe bios-chip bestellen. nadeeltje is wel dat t ff duurt voordat je hem hebt en het kost je natuurlijk ook een paar centen...
misschien dat zo'n hot swap zoals mud starr zegt werkt, maar ik zou het liever niet doen, al helemaal niet als het niet eens mijn eigen mobo is...

suc6

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

DropjesLover schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:17:
je kan bij elke mobo-fabrikant een nieuwe bios-chip bestellen. nadeeltje is wel dat t ff duurt voordat je hem hebt en het kost je natuurlijk ook een paar centen...
misschien dat zo'n hot swap zoals mud starr zegt werkt, maar ik zou het liever niet doen, al helemaal niet als het niet eens mijn eigen mobo is...

suc6
Dat is compleet veilig om te doen.
De bioschip staat namelijk geen stroom op als de computer eenmaal door de bios heen is.
Maar ik denk eerder dat hij even een batterijtje uit een andere pc moet proberen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:49

DropjesLover

Dit dus ->

maar de bois-chip krijgt toch niet alleen stroom van dat batterijtje? k dacht dat ie ook stroom kreeg van de rest van het mobo (hoe kan ie anders het voltage regelen?) en dat dus t batterijtje is voor als de stroom uitvalt... maja, batterijtje verwisselen kan geen kwaad he ;)

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

DropjesLover schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:23:
maar de bois-chip krijgt toch niet alleen stroom van dat batterijtje? k dacht dat ie ook stroom kreeg van de rest van het mobo (hoe kan ie anders het voltage regelen?) en dat dus t batterijtje is voor als de stroom uitvalt... maja, batterijtje verwisselen kan geen kwaad he ;)
Je begrijpt me verkeerd. Die batterij heeft niets te maken met die hot-swap.
Ik dacht eerst dat hij een verkeerde bios flash gedaan had. Dan is dat meestal de oplossing.
Maar aangezien hij zegt dat het vanzelf gebeurd is en daarnaast de soort erros die hij krijgt, denk ik dat het erg lijkt op een bios batterij die "op" is.

Edit: TS laat even weten of het geholpen heeft of niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Mud.Starrr op 26-08-2005 13:30 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• gyjo
he ik het de batterij verwisseld met twee andere, en ze ook doorgemeten met de multimeter, maar alles zonder resultaat. Hij geeft nog steeds bios checksum error, en dan insert booteble disc. Waarop hij dan naar awdflash.exe, en dan geef je hem dat programma en dan geeft hij onderaan in dat programma een foutmelding: source file not found!

[ Voor 13% gewijzigd door gyjo op 26-08-2005 13:35 ]

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

gyjo schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:32:
he ik het de batterij verwisseld met twee andere, en ze ook doorgemeten met de multimeter, maar alles zonder resultaat. Hij geeft nog steeds bios checksum error, en dan insert booteble disc. Waarop hij dan naar awdflash.exe vraagt, en onderaan in dat programma komt dat de foutmelding source file not found!
Maar je weet zeker dat diee diskette goed is en dat de bestanden er goed opstaan?

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• gyjo
Mud starrr schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:33:
[...]

Maar je weet zeker dat diee diskette goed is en dat de bestanden er goed opstaan?
Ook daarvan meerdere geprobeerd, en ook met 2 pc gemaakt.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

gyjo schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:36:
[...]

Ook daarvan meerdere geprobeerd, en ook met 2 pc gemaakt.
Dan zou ik het verder ook niet weten, kan proberen de bios opnieuw te flashen op de manier zoals ik zei, of een bios chip bestellen. Maar of dat ook echt de oplossing is kan ik je niet vertellen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Verwijderd

Zit er op het mobo geen jumper om een bios flash te enablen/disablen?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:29

rapture

Zelfs daar netwerken?

Post ook wat specs zodat we weten waarover je spreekt en controleer op de lekkende condensators.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:12:
Zit er op het mobo geen jumper om een bios flash te enablen/disablen?
Dat zal ie toch al wel geprobeerd hebben toch? (mag ik hopen).

maar idd TS, post eens wat meer gegevens over het systeem en wat je geprobeerd hebt enzo!

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• gyjo
Mud starrr schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:07:
Heb je hem een verkeerde Bios flash gegeven?
Wat een oplossing kan zijn is (indien je een bioschip hebt die je uit zijn socket kunt halen) iemand zoeken met hetzelfde mobo.
Zijn pc opstarten (met zijn eigen Bios-chip) en in windows kun je veilig de bios-chip verwisselen (ja als de computer aanstaat dus).
Daarna met een flash programmatje in winddows de goede bios erin flashen.
Als dat gebeurd is kun je de pc afsluiten en de bios chip weer verwisselen.
Nu je eigen chipje weer in je eigen mobo stoppen en hij zou het weer moeten doen.

Edit: kun je nog even duidelijk vertellen hoe de Bios is 'kapot gegaan'.
Verkeerde flash zoals ik zei? of anders?
Zou je mij kunnen vertellen met welk programmatje dit kan, want ik heb een oude pc waar deze bios chip precies in past, en dacht hem misschien zo weer aan de praat te krijgen.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

gyjo schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 16:26:
[...]

Zou je mij kunnen vertellen met welk programmatje dit kan, want ik heb een oude pc waar deze bios chip precies in past, en dacht hem misschien zo weer aan de praat te krijgen.
Geef eerst eens wat meer gegevens over de PC. en vertel ook wat je tot nu toe geprobeerd hebt. Dan kunnen we je beter helpen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 22:44
Volgens mij halen een aantal mensen wat dingen door elkaar hier. Je batterij heeft er niets mee te maken. Je batterij voorziet een stukje CMOS ram geheugen van stroom om de instellingen van je BIOS te bewaren, niet het BIOS zelf.
Je geeft zelf al aan dat die computer een BIOS-checksum error geeft en geen CMOS checksum error. Er is dus niets mis met dat stukje ram geheugen of de batterij, maar de daadwerkelijke chip met het BIOS erin is corrupt geraakt. Die chip hoeft niet van stroom voorzien te worden om zijn instellingen te behouden, omdat ie bestaat uit flash geheugen. Nou is die flash-geheugenchip opnieuw te programmeren en dat doe je met awdflash.exe
Voor het flashen wordt altijd de Checksum van de nieuwe biosfile vergeleken met het huidige bios. Als dat niet werkt, dan wil ie meestal niet updaten. Ook achteraf wordt er nog geverifieerd of het nieuw geprogrammeerde bios gelijk is aan de versie op je floppy.
Ergens gaat er dus iets fout, of je file op je floppy is corrupt, of je bioschip is stuk en kan niet goed meer geprogrammeerd worden, of er is eenmalig iets fout gegaan met je bioschip, hij is te herstellen en je moet ff handmatig met een van de command line options van awdflash.exe de checksum forceren. Dat laatste lijkt me het enige dat je nog kunt doen. Dit doe je door /CKSxxxx achter awdflash.exe te plakken. De xxxx dien je te vervangen door de checksum die je op de site van je mobofabrikant kunt terugvinden. Mocht dit allemaal niet helpen, dan heb je een kapotte bioschip.
Die kan ook vervangen worden en via een hotswaptrick geprogrammeerd worden in een ander mobo met dezelfde chip en een werkend BIOS. Dit is alleen niet echt voor de amateurs onder ons.

• gyjo
Ik ben er nu uit wat het probleem is, die bios chip is kapot.
Zo ben ik dit te weten gekomen:
Ik heb mijn oude p1 weer uit het stof gehaald, en heb toen uniflash opgestart in dos.
Toen de bios chip verwisseld en toen de bios erin geflasht, maar bij het verifiëren geeft hij een foutmelding dat die chip nog maar voor 20% werkt, dus dat lijkt mij duidelijk dat ik een andere chip moet gaan zoeken.

En nu is de vraag, heeft iemand een oud moederbord liggen met een 256K bios chipje, of weet iemand een goed adres waar ik deze chips zo kan kopen. Want ik wil geen grote bedragen uitgeven voor een nieuw moederbord.

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 12:56
Ik kan wel een SST 39SF020 voor u regelen. Als u het bios-bestand meestuurd kan ik hem desgewenst ook voor u programmeren. De kosten bedragen (geprogrammeerd of niet) 10 euro. Het zal ongeveer 2 weken duren. Als alternatief kunt u kijken op flashbios.org, hier heeft u een nieuwe geprogrammeerde chip voor 20 euro.

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
bigall007 schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 15:41:
Ik kan wel een SST 39SF020 voor u regelen. Als u het bios-bestand meestuurd kan ik hem desgewenst ook voor u programmeren. De kosten bedragen (geprogrammeerd of niet) 10 euro. Het zal ongeveer 2 weken duren. Als alternatief kunt u kijken op flashbios.org, hier heeft u een nieuwe geprogrammeerde chip voor 20 euro.
kun je voor mij een shippie voor de 8kn sli platinum regelen
mail = seijs22<at>hotmail punt com

[ Voor 194% gewijzigd door erikdeperik op 09-09-2005 18:31 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Pagina: 1