[php] preview van een formulier

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dossiewossie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-09 18:33
Ik wil graag een preview van een formulier tonen aan de gebruiker als deze door de validatie is gekomen.

Ik heb geen verstand van javascript, en wil dit gewoon met php doen, performance is niet belangrijk.

Ik heb een paar simpele functies gemaakt om bijvoorbeeld een inputveld te maken, en nu denk ik eraan om daar gelijk een sessie variabele van te maken, zodat ik ook de labels kan meesturen, zodat de preview automatisch word gemaakt. Of is het toch verstandiger de preview apart te maken? Ik wil dat 1 pagina het allemaal afhandeld, zodat het overzichtelijke voor me blijft.

Hoe word dit normaal gesproken aangepakt? Ik heb de search hier gebruikt en gegoogeld, maar niets gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Het simpelste lijkt me om met een apart bestand (bv functions.inc.php) te beginnen. Die te includen en daarmee al je functies af te handelen. Bv function showForm() en dan showPreview() of iets in die trant, op die manier kan je heel overzichtelijk toch alles in 1 bestandje houden (nou ja, 2 als je index mee telt).

Hiervoor zijn dus functions uitgevonden :) Succes ermee iig :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dossiewossie
Ja, ok, maar het gaat me erom hoe die variabelen door te geven.

Met de functie om bijvoorbeeld een inputveld te maken wordt al de label van het veld meegekregen. Moet ik dit nogmaals voor de preview functie neerzetten? Ik hoopte dat er een manier was dat ik dat kan automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen flauw idee wat je bedoelt met een preview van een formulier. Kun je de situatie wat verder uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dossiewossie
Ik bedoel ermee dat als de validatie geslaagd is, de gegevens nog een keer getoond worden aan de gebruiker, waarna hij kan kiezen om het in te voeren in de database, of toch nog even wil aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik vraag me af, waarom je zulke dingen in een functie wil gooien, om een form te maken... :)
Bedoel, je weet dat als er niks binnenkomt via $_POST(['variabele']) of als er geen sessie is, (eventueel met een bepaalde variabele, bijv een verplichte variabele uit je form), dat er niks gepost is en dat je dan de form moet weergeven, dus zo moeilijk is dat stukje niet... :)

Het valideren... Tja... Ik zou de gepostte variabelen eerst naar een sessie omgooien en dan de sessie-variabelen door de checkers heen halen. :) Als dat gelukt is, kan je de preview geven die je laat zien, door de sessie-variabelen weer te geven :)
dossiewossie schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 12:39:
Ja, ok, maar het gaat me erom hoe die variabelen door te geven.
Dan kun je
  • [google=PHP superglobals]
  • [google=superglobals]
  • [search=PHP superglobals]
  • [search=superglobals]
Met de functie om bijvoorbeeld een inputveld te maken wordt al de label van het veld meegekregen. Moet ik dit nogmaals voor de preview functie neerzetten? Ik hoopte dat er een manier was dat ik dat kan automatiseren.
Je gooit de geposte variabelen toch in een sessie? :) Die sessie blijf behouden, tot de gebruiker het venster sluit, of je zélf session_destroy() opgeeft, als de informatie goed gekeurd is bij de preview, door de gebruiker (als je dit doet)

[ Voor 49% gewijzigd door CH4OS op 26-08-2005 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

invoerpagina > previewpagina >
accoord > database
niet accoord > invoerpagina (editmode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dossiewossie
Tsja, ik doe het denk ik eigenlijk vooral omdat het voor mij overzichtelijker word, misschien niet de beste reden, maar goed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dossiewossie
[b][message=24054418,noline]GJ-tje schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @
[...]
Je gooit de geposte variabelen toch in een sessie? :) Die sessie blijf behouden, tot de gebruiker het venster sluit, of je zélf session_destroy() opgeeft, als de informatie goed gekeurd is bij de preview, door de gebruiker (als je dit doet)
Ja, ok, maar ik vroeg me af dus of het normaal gebruik is om de sessie variabelen daarvoor te gebruiken, of dat het misschien weer een big nono is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dossiewossie schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 12:59:
Ja, ok, maar ik vroeg me af dus of het normaal gebruik is om de sessie variabelen daarvoor te gebruiken, of dat het misschien weer een big nono is.
Waarom niet? Je hebt ze (eventueel) toch al bewerkt, tijdens de validatie procedure? :)
Hoe wil je anders de preview doen? Met de gepostte variabelen kan je doen, maar dan ziet de eindgebruiker andere dingen, dan ze uiteindelijk zijn geworden :)

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 26-08-2005 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dossiewossie
Wanneer moet ik de sessie variabelen die ik voor de preview gebruik eigenlijk unsetten? Ik kan niet de hele sessie weggooien, want die gebruik ik voor de authenicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dossiewossie schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:05:
Wanneer moet ik de sessie variabelen die ik voor de preview gebruik eigenlijk unsetten? Ik kan niet de hele sessie weggooien, want die gebruik ik voor de authenicatie.
Als iemand zich (bijv.) registreert, heb je toch (nog) geen authenticatie nodig? :? Dus kan je gewoon de sessie destroy'en naar mijn mening.

Mocht je het liefste willen unset()'en, dan kan je dat pas doen, als alles ingevoert word in de database... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dossiewossie
Nou, het gaat vooral om formulieren wat iemand kan invullen als hij al is ingelogd.

Maar als de gebruiker nou besluit om het formulier te verlaten en ergens anders op de site te surfen kan dat ook. Maar de sessie variabelen van het formulier zijn dan nog steeds geset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

dossiewossie schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:49:
Nou, het gaat vooral om formulieren wat iemand kan invullen als hij al is ingelogd.

Maar als de gebruiker nou besluit om het formulier te verlaten en ergens anders op de site te surfen kan dat ook. Maar de sessie variabelen van het formulier zijn dan nog steeds geset.
Ik denk dat je je dan beter af kan vragen hoe vaak dat dit voor zal komen... :) Ik denk namelijk praktisch nooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dossiewossie schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:49:

/me kijkt naar buiten - ziet dat de zon schijnt en beslist dat hij in een goede bui is
*voorbeeld* (highlighted source)

offtopic:
...en klopt zichzelf voorzichtig op de schouder

Succes!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dossiewossie
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 14:19:
[...]

/me kijkt naar buiten - ziet dat de zon schijnt en beslist dat hij in een goede bui is
*voorbeeld* (highlighted source)

offtopic:
...en klopt zichzelf voorzichtig op de schouder

Succes!
Thnx! Hier moet het zeker wel mee lukken!

[ Voor 10% gewijzigd door dossiewossie op 26-08-2005 14:40 ]

Pagina: 1