Onduidelijkheid van de FAQ

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 16:29

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Hallo lieve, lieve modjes ;)

Als eerste: Dit is geen klaagzang, want het is fantastisch dat er zoveel info te vinden is. Dan volgd nu een uit de hand gelopen opmerking...

Er is volgens mij een probleem met veel FAQ in de forums. Ik doe weleens een poging iets te vinden maar ik vind het nooit écht. Ik lees dan heel lang, en nog langer, half boekwerk maar ik vind maar niet wat ik wil weten. Het is natuurlijk echt kei goed dat er zoveel info op staat, maar een korte, krachtige en duidelijke omschrijving ontbreekt vaak.
Neem nou bijvoorbeeld de FAQ van dit topic, een ENORME lap tekst die me doet denken aan het ontmoedigingsbeleid van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) ;) . Maar een kort en bondig JA/NEE is er niet. Gedragscode LA? wat is LA nou weer? Oh, wacht dat staat voor 'Lieve Adjes'...
Ik ben ook eens verdwaald in "Processors, Mobo's & Geheugen » RAM FAQ". Het is echt super uitgebreid, maar ik zie door de bomen het bos niet meer omdat in elke uitleg weer allerlei andere termen worden gebruikt. De hoeveelheid info is dus niet het probleem, maar de manier waarop deze is geordend en uitgelegd...

Even een goed voorbeeld citeren:
"Waarom geheugen?
De reden is vrij simpel: de CPU leest en schrijft in een enorm hoog tempo data, een tempo dat de harde schijf nooit en te nimmer kan bijbenen. Plaats tussen de CPU en de harde schijf een soort van snelle buffer en de CPU kan een stuk vlotter z’n gang gaan. Dit buffer noemen we het fysiek geheugen; een medium dat zowel qua doorvoer (factor 25~80) en reactietijd (factor 1000+) veel sneller is dan de harde schijf."

Kijk, als iemand niet weet waarvoor het RAM geheugen is, weet hij waarschijnlijk ook niet wat een CPU is en wat een buffer is. Tevens ontbreken de belangrijke, veelzeggende woorden 'Random Access Memory'...
Omdat de beste stuurlui aan wal staan enzo heb ik hier ook een voorstel. Ik hoop dat met dit voorbeeld een beetje het gevoel weergegeven wordt van de duidelijkheid waar ik naar streef *hoest!* :

RAM geheugen laat de computer heel erg veel sneller werken.
RAM is de afkorting van Random Access Memory, ofwel willekeurig toegankelijk geheugen. RAM werkt zeer veel sneller dan de harde schijf. Een harde schijf moet namelijk net als bij een CD een oppervlak aftasten. RAM hoeft dat niet, waardoor enorm veel tijd bespaard wordt.
In het RAM geheugen worden gegevens tijdelijk opgeslagen. Als je bijvoorbeeld een tekst typt, moet elke letter onthouden worden. Zonder RAM zou elke letter direct op de harde schijf gezet moeten worden, en weer gewist als je de tekst wijzigd. Je begrijpt dat dit met zeer ingewikkelde berekeningen zoals een computerspel onmogelijk wordt voor de harde schijf om bij te houden. Hiervoor is het RAM de ideale oplossing.
Als de gegevens niet meer nodig zijn (je sluit je tekstdocument), wordt het uit het RAM gewist en is er weer plaats voor nieuwe gegevens.

En nu ik toch bezig ben, het zou helemaal hyperjofel zijn als alle niet forum gerelateerde FAQ in een eigen interface buiten de forums kwamen te staan (even scripten da's al >:) )... Dan zou je met een mooie boomstructuur kunnen werken en blablabla ;)

Zo... de uiteindelijke conclusie is dat ik zelf nu ook een half boekwerk heb geschreven.. :/
Tevens hoop ik de Schrijver(s) van de RAM FAQ niet beledigd te hebben...

Nou, barst los zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

offtopic:
Haal je voorgestelde tekst even door de spellings-checker ;)

Ik vind sowieso de FAQ over geheugen iets te simpel voor het technisch niveau wat Tweakers graag wilt hanteren.

Wil je weten wat RAM is, dan ga je maar naar www.whatis.com ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

Tja, ik denk dat het ook komt doordat de users op GoT door de bank genomen geen beginnende computeraars zijn, met andere woorden die weten wel wat RAM en een CPU is.

Ik denk dat wanneer je de hele uitleg van RAM (als voorbeeldje) de FAQ ongewild nog groter en onoverzichtelijker maakt, dus nog meer bomen in het bos.
Dat laatste lijkt me niet gewenst en maakt het de FAQ ook niet beter op, juist omdat we niet veel beginners hebben. Daar zijn andere fora voor :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Forumleden die niet weten wat o.a. een CPU is horen niet op GoT thuis maar bijvoorbeeld op Beginnersweb.

Een FAQ-schrijven in Jip- en Janneketaal haalt het niveau behoorlijk omlaag vrees ik waardoor de drempel zo laag kan worden dat elk willekeurig figuur met 0% kennis gaat posten.

Of men daar nu op zit te wachten?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 18:33

FlyEragon

Alien Monkeys

Maar in principe hoort elke tweaker de info die in de FAQs staan wel te kennen, dus zou je het helemaal kunnen afschaffen. Maar het gebeurt toch vaal dat er veel beginners dit nodig hebben, dus Got is zeker niet alleen voor hobbyisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Erkandude schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 12:26:
Maar in principe hoort elke tweaker de info die in de FAQs staan wel te kennen, dus zou je het helemaal kunnen afschaffen. Maar het gebeurt toch vaal dat er veel beginners dit nodig hebben, dus Got is zeker niet alleen voor hobbyisten.
Waarom moet men alles wat in de FAQ's staat kennen? Het is voldoende om een FAQ te lezen en te begrijpen waar men het over heeft toch?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

hoort elke tweaker de info die in de FAQs staan wel te kennen
Gelukkig niet nee ;) Ze zijn juist bedoeld als 'naslagwerk': even nakijken hoe het ook alweer zat met dit of dat. En voor de beginners om wegwijs te raken op een bepaald gebied van het tech-gebeuren.
Tevens ontbreken de belangrijke, veelzeggende woorden 'Random Access Memory'...
Nee, die ontbreken niet: die hoeven er niet in te staan aangezien dit Gathering of Tweakers is ;)

edit: verder sluit me aan bij Turkish overigens :)

[ Voor 6% gewijzigd door Remy op 26-08-2005 12:36 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Malloot schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 12:14:
Kijk, als iemand niet weet waarvoor het RAM geheugen is, weet hij waarschijnlijk ook niet wat een CPU is en wat een buffer is.
Dan zoek je die 2 woordjes ook op. Mogelijk zullen er bij die uitleg ook weer nieuwe termen opduiken, maar als je enigszins begrijpend kan lezen, moet je toch door hebben wanneer je de definitie van bepaalde woordjes kan laten zitten omdat deze niet meer relevant is voor je probleem. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Voutloos schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 12:39:
[...]
Dan zoek je die 2 woordjes ook op. Mogelijk zullen er bij die uitleg ook weer nieuwe termen opduiken, maar als je enigszins begrijpend kan lezen, moet je toch door hebben wanneer je de definitie van bepaalde woordjes kan laten zitten omdat deze niet meer relevant is voor je probleem. :)
Maar dat is het hem net. Dan zoek je die woordjes op, en daar staan weer andere woordjes, en zo dwaal je helemaal af van wat je eigenlijk wilde weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Malloot schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 12:48:
[...]
Maar dat is het hem net. Dan zoek je die woordjes op, en daar staan weer andere woordjes, en zo dwaal je helemaal af van wat je eigenlijk wilde weten...
Nee, je doet juist meer kennis op. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Grmpf... sluit dit topic dan maar.

;)