Gelijmde FotoKaarten van papier afhalen

Pagina: 1
Acties:
  • 5.379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongJohn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-04-2024

LongJohn

Hotel-Whiskey 13-1

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dit bij de jusite categorie zit, maar ik vermoed dat dit hier toch het beste thuis hoort...

Ik heb een probleem..
Ik heb van iemand een aantal plakboeken gekregen met daarin een heleboel ansichtkaarten. Ze zijn allemaal zwart-wit en de meeste recente is waarschijnlijk van voor mijn eigen geboorte (1976).

Nu ben ik verzamelaar van ansichtkaarten van nederland, maar ik heb niets aan albums, want deze passen niet in de kast die ik speciaal heb gemaakt voor mijn verzameling. Nu wil ik dus al deze kaarten uit het boek halen, maar ik heb behoorlijk pech hiermee..

Zoals iedereen (misschien) wel weet zijn ansichtkaarten (en vooral de zwart-wit kaarten) van die tijd gemaakt van echt foto-papier.. Vandaar dat deze kaarten heel vaak ook foto-kaarten genoemd werden/worden. Als ik bij deze kaarten ook maar een druppel water hou, dan staan ze al net zo krom als een kartonnen rolletje van een WC-rol..

Ik heb al geprobeert om ze eruit te scheuren, maar hiermee beschadig ik ook de voorkant, omdat ze best wel goed vastgeplakt zitten..

Mijn vraag (na dit misschien iets te lange intro) is nu hoe ik deze fotokaarten uit de albums kan halen zonder deze te beschadigen.. En dan gaat het mij vooral om de voorkant, want aan de achterkant hecht ik veel minder waarde.

Alvast bedankt.

Ik heb maar 10 seconde nodig.........................................om je van top tot teen nat te likken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:18

Ibex

^^ met stom.

Met een heel scherp mesje er voorzichtig onderdoor gaan lijkt mij de veiligste oplossing :).

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 15:31

jwbagger

,.-~'`'~-.,

chirurgische mesjes zijn hiervoor het meest geschikt lijkt me :) ontiegelijk vlijmscherp, en geschikt om zo nauwkeurig die kaarten los te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 09:05

Zoefff

❤ 

Inderdaad. Ik heb hier ook een scalpel liggen met (steriele) mesjes, werkt echt uitstekend voor dit soort dingen. Pas natuurlijk wel op je vingers, want die dingen zijn vlijmscherp.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117911

Ik heb het ook eens gehad zoiets, ik heb gewoon de foto`s samen met de achterkant uitgesneden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15
kan je t niet mert een fohn of met stoom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Lijkt me niet verstandig, aangezien de TS al aangeeft dat het fotopapier bij een druppel water al omkrult. Stoom valt dus al af, en ik vermoed dat het papier op een soortgelijke manier reageert op warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-03 22:15
Zoefff schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 12:17:
Lijkt me niet verstandig, aangezien de TS al aangeeft dat het fotopapier bij een druppel water al omkrult. Stoom valt dus al af, en ik vermoed dat het papier op een soortgelijke manier reageert op warmte.
You`re right :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongJohn

LongJohn

Hotel-Whiskey 13-1

Topicstarter
Stoom is inderdaad geen optie zoals Zoefff al aangaf..

Warmte zou ik niet weten.. Ik heb ooit een verhaal gehoord dat het met een magnetron zou kunnen, maar vind het zonde om zonder enige ervaring (zowel van mijzelf als die van andere) het te gaan proberen..

Even voor de duidelijkheid.. de waarde van de fotokaarten varieert van 3-5 euro tot ongeveer 10 euro per kaart..

Voorzichtigheid is dus geboden hiermee (en echt niet alleen om geld-redenen...)

Ik heb maar 10 seconde nodig.........................................om je van top tot teen nat te likken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:50
Anoniem: 117911 schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 12:09:
Ik heb het ook eens gehad zoiets, ik heb gewoon de foto`s samen met de achterkant uitgesneden..
Daar zou ik ook voor gaan eigenlijk? Simpelste en best werkende oplossing als je het mij vraagt.

Tenzij... er aan de achterkant van je papier ook kaarten zitten :X

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongJohn

LongJohn

Hotel-Whiskey 13-1

Topicstarter
Snijden is ook niet echt een optie (in sommige gevallen, want de kaarten zijn aan 2 kanten van de bladzijden geplakt.. Dus snijden helpt niet echt, omdat ik dan aan 2 kanten een kaart heb en ze zeker niet precies recht tegenover elkaar zitten..

Ook zou het leuk zijn om de informatie op de achterkant te kunnen lezen (bv dagstempel van PTT voor waardevermeerdering.. Maar dit is een optie niet echt een must.

edit:
Net iets te laat..

[ Voor 5% gewijzigd door LongJohn op 26-08-2005 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 13:49
Als ze op karton zitten hoef je niet DOOR het karton te snijden maar alleen door de 1ste paar laagjes zodat je vervolgens het laagje karton eraf trekt met de lijm en foto en al, de andere kant blijft dan onbeschadigd zolang je dus niet DOOR het karton heen gaat.
Daarna kun je je druk maken om het verwijderen van het karton van de achterkant

[ Voor 14% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 26-08-2005 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongJohn

LongJohn

Hotel-Whiskey 13-1

Topicstarter
Het karton moet er juist op blijven zitten, want anders is het geen kaart meer..

Probleem is dat de foto's tegenover elkaar zitten(op dezelfde bladzijde), maar niet helemaal.. Ze overlappen elkaar als het ware..

[ Voor 11% gewijzigd door LongJohn op 26-08-2005 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 13:49
ik zeg toch ook dat je NIET DOOR het hele karton moet snijden, alleen door de toplaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongJohn

LongJohn

Hotel-Whiskey 13-1

Topicstarter
misschien ben ik dan een zeikerd, maar ik vertelde net dat ik het leuk zou vinden om de informatie die achterop een kaart staat (plaats, locatie, uitgever, evt dagstempel PTT) te behouden..

Als ik ga snijden in het karton, dan heb ik daar dus niets aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Bij de optie met chirurgische scalpel is het ook niet de bedoeling om de foto los te snijden, maar om met het mesje tussen de kaart en het karton door te gaan. Met een beetje mazzel is de lijmlaag wel een beetje verouderd, en kan de kaart makkelijk loslaten. Imho is dit de oplossing die het minste risico met zich meebrengt zolang je voorzichtig bent. Stoom / warmte / chemische lijmoplossers zijn allemaal veel minder controleerbaar dan een scalpel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 03-06 12:04
De lijm waarmee heatsinks nog wel eens vastgeplakt zit word zwak van lage temperaturen.

Misschien kan je ze goed ingepakt wel in de vriezer leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongJohn

LongJohn

Hotel-Whiskey 13-1

Topicstarter
Die vriezer vind ik geen slecht idee..

Ze zeggen dat alslijm bevriest dat het het brokkelt of zijn kracht verliest..

Ik heb gezien dat er een aantal dubbele kaarten tussen zitten, dus ik ga gewoon alle opties uitproberen en dan zien we wel wat de beste optie is..

Bedankt voor de reacties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:50
LongJohn schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 22:52:
Die vriezer vind ik geen slecht idee..

Ze zeggen dat alslijm bevriest dat het het brokkelt of zijn kracht verliest..

Ik heb gezien dat er een aantal dubbele kaarten tussen zitten, dus ik ga gewoon alle opties uitproberen en dan zien we wel wat de beste optie is..

Bedankt voor de reacties..
Het album mag kapot?

Scheur er dan 1 bladzijde uit en vries die in, voordat je het heel album verneukt in de vriezer. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Ik weet niet om hoeveel kaarten het gaat, maar als ze inderdaad zo'n 5 Euro per stuk waard zijn is het misschien de moeite waard om te laten analyseren welke lijm er gebruikt is, en hoe die te verwijderen is zonder het barietpapier van de kaarten aan te tasten.

Overigens is 't geen ramp wanneer barietpapier kromtrekt door vocht, dat is normaal. En met een simpel glanspersje (foto-kant NIET op de glanslaag leggen) is dat zo te verhelpen. Of leg ze anders, terwijl ze nog ietsje vochtig zijn, in een leeg foto-album. Dat album goed verzwaren, en na een week of zo zijn ze gewoon weer helemaal vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongJohn

LongJohn

Hotel-Whiskey 13-1

Topicstarter
Het album mag inderdaad stuk, want zoals ik al eerder zei komen de kaarten in een kast (speciaal hiervoor gemaakt) gesorteerd op plaatsnaam..

Over de lijm (Afterlife).. In die tijd werd zeer veel gebruik gemaakt van Velpon.. Geen idee echter hoe dit het makkelijkste opgelost kan worden of op een dusdanige manier verwijderd kan worden zodat ik mijn kaarten ook heel houdt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

En bv. met een heel dun ijzerdraadje er onder door jassen? De hoogste E snaar van een gitaar ofzo, dat wil ook nog wel es werken. :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Pagina: 1