Ik ben niet de enige die wel eens last heeft van stof op de sensor van de D70. NU weet ik dat er allerhande methoden zijn om dit schoon te maken en heb ik hier op GoT er al vanalles over gelezen. Wat ik echter nog niet gelezen heb, is dat iemand perslucht (uit zo'n spuitbus die je bij de electronicawinkels krijgt) ervoor gebruikt. Zou dat mogelijk zijn? Of zou de lucht met een kracht eruitspuiten zodat er iets mis kan gaan?
Is dat niet een beetje erg veel druk wat uit zo'n ding komt?
En volgens mij uit zo'n bus.. daar zit ook een soort van vocht bij meestal.
En volgens mij uit zo'n bus.. daar zit ook een soort van vocht bij meestal.
[ Voor 42% gewijzigd door EEKthecat op 26-08-2005 10:38 ]
NIET DOEN
Perslucht kan vocht of andere kleine rommel bevatten, die dan met hoge snelheid op je sensor worden geblazen.
In het D70(s) topic staan genoeg tips over schoonmaken:
Nikon D70(s) deel 4
Perslucht kan vocht of andere kleine rommel bevatten, die dan met hoge snelheid op je sensor worden geblazen.
Nikon D70(s) deel 4
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
de caps zijn een beetje overdreven.Arfman schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 10:37:
NIET DOEN
Nikon D70(s) deel 4
als je met enig beleid en enigzins goede bussen perslucht aan de gang gaat, is het prima te doen.
Er zijn speciale bussen perslucht waarbij de hoeveelheid vocht minimaal is. Als je zo'n bus gewoon rechtop houdt (dus de bus op tafel zetten en je camera op 20-30cm afstand heen en weer bewegen) en niet al te lang door blijft spuiten (anders gaat er het een en ander condenseren), dan is er niks aan het handje.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Wat ik eens las was dat je sensor erg koud kan worden als je te dichtbij spuit. Dit zou niet echt bevorderlijk zijn voor je sensor. Doe het dus van een redelijke afstand. (Ik denk dat YC wel okee zit met 20-30 cm)
Spuit maar eens lucht uit een busje op je vinger van redelijk dichtbij, dan voel je wel dat het koud wordt! (kijk wel uit he, ik ben niet aansprakelijk voor bevroren vingers
)
Spuit maar eens lucht uit een busje op je vinger van redelijk dichtbij, dan voel je wel dat het koud wordt! (kijk wel uit he, ik ben niet aansprakelijk voor bevroren vingers
Permanent wintericon!
Ik heb zo'n blaas balgje en die werkt wel zo goed. Hij blaast het stof zo van de sensor en ook voor lenzen ed werkt dat uitstekend en dan heb je in iedergeval geen last van afkoeling en olie druppeltjes enzo. En ze hebben die dingen in verschillende maten bij de meeste foto winkels voor een paar euro dus daar voor hoef je het ook niet te laten.
Dus zo'n balgje heeft kracht genoeg voor de stof van de sensor af te blazen? Wat moet ik me hierbij voorstellen? Ik kan me herrineren dat mijn ouders vroeger een soort van rubber ballon hadden met daar voren op en kwastje.... is dat zo'n balgje? (ik snap dat je niet met de haren van het kwastje over de sensor moet gaan)Virgol schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 11:14:
Ik heb zo'n blaas balgje en die werkt wel zo goed. Hij blaast het stof zo van de sensor en ook voor lenzen ed werkt dat uitstekend en dan heb je in iedergeval geen last van afkoeling en olie druppeltjes enzo. En ze hebben die dingen in verschillende maten bij de meeste foto winkels voor een paar euro dus daar voor hoef je het ook niet te laten.
Wat noem je overigens een paar euro? Ik zie bij CameraNu dat en blaasbalgje 30 euri kost (er staat geen merk of afbeelding bij)
Link ter illustratie, je kunt beter in de buurt iets soortgelijks kopen.
[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 26-08-2005 11:24 ]
balgje kan net zoveel als spuitbus, want als 't echt hardnekkig is heb je swabs nodig. Let wel op, hoe je camera omlaag
en bedenk, wees voorzichtig, want je sensor wil je niet naar de tyfus hebben
|>
Ik heb onlangs ook zo'n standaard bus gehaald en dat gaat prima. Je moet 'm alleen niet omgekeerd houden; zo spoot ik laatst een hele berg zut (sputters) in m'n 70-200 
Die camera's zijn niet van suiker
Die camera's zijn niet van suiker
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
ik heb deze gekocht: [rml][ ccd-reiniging] Speckgrabber Pro[/rml]
werkt erg goed, als je een paar stofjes (of zoals in mijn geval een haartje) op je CCD hebt zitten. Haartje ging er niet af met perslucht, en de swab-set van €70 vond ik te duur
werkt erg goed, als je een paar stofjes (of zoals in mijn geval een haartje) op je CCD hebt zitten. Haartje ging er niet af met perslucht, en de swab-set van €70 vond ik te duur
De bussen perslucht verkopen ze inderdaad op veel plaatsen. In ieder geval bij coditronix en mycom. Ze zijn van het merk "Contact Chemie" met het type "Dust Off" of "Dust Off 360".
Ze verkopen van hetzelfde merk ook andere bussen om je crt monitoren schoon te maken of labels te verwijderen etc.Ennuh, inderdaad genoeg afstand houden en de gewone bussen niet op de kop want dan komt het er vloeibaar uit !!
Ze verkopen van hetzelfde merk ook andere bussen om je crt monitoren schoon te maken of labels te verwijderen etc.Ennuh, inderdaad genoeg afstand houden en de gewone bussen niet op de kop want dan komt het er vloeibaar uit !!
Ik heb mijn busje bij Paradigit gekocht, werkt idd wel. Maar niet voor haartjes enzo
Aangezien het wel helpt om van alles en nog wat mooier te maken is hij voor 3/4 leeg en de rest gebakken lucht
Ik heb het ook een keer gedaan met zo'n spuitbus, maar toen zaten er allemaal spetters op de sensor. 
Sindsdien alleen nog maar met de SensorSwabs.
Sindsdien alleen nog maar met de SensorSwabs.
toch maar eens met de perslucht gedaan, wel speciaal gevraagd aan de fotowinkel (lokale fotograaf) of deze kon en ja kon. Geprobeerd, op F/36 geen rommeltje meer te zien. Ben ik ook weer blij
|>
Dit is dacht ik toch wel de place to be wat betreft sensoor-cleaning spul: http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning
Ik gebruik ook sensorswabs. Daar doe je dan ook een eeuwigheid mee
Eens in het half jaar zo'n swab over je sensor is bij mij meer dan genoeg, tenminste: ik heb het vorig jaar 's een keer gebruikt en heb dus nog 7 swabs over. Dan is 60-80 euro ineens niet zoveel geld meer, als je het over 4 jaar uitsmeert
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Verwijderd
Tja... Hoe lang je er ook mee doet, 't blijft een hoop geld voor een flesje methanol, een spateltje en een paar tissues...Grrrrrene schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 10:14:
Dan is 60-80 euro ineens niet zoveel geld meer, als je het over 4 jaar uitsmeert
Pagina: 1