Toon posts:

[LOG EDITOR] welke software

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ben op zoek naar een tekst editor oid waarbij ik kan aangeven dat ik van alle regels (duizenden per log bestand per dag in mijn geval) alleen de regels wil zien waar een bepaalde waarde in voorkomt.

Ik heb getracht te zoeken maar dat is niet gelukt. Mede omdat ik niet echt zou weten hoe ik zoek naar een dergelijk functie.

De leverancier van de applicatie waar deze logfiles in gemaakt worden heeft hier geen oplossing voor.

• freggell
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-08-2024
er zijn vele text editors die het kunnen.

Je zou iets van een filter kunnen gebruiken.

Welke editers heb je al geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
ultraedit, notepad++

het liefst gebruik ik een freeware editor.

Als bovenstaande editors het kunnen dan zou graag willen weten hoe.

Ik kom er gewoon niet uit....

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Als de nood hoog is zou je zelfs nog met het command line tooltje findstr (iig in WinXP) kunnen zoeken, de output redirecten naar een text file en die textfile in je favo editor openen ;)

• freggell
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-08-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 10:25:
ultraedit, notepad++

het liefst gebruik ik een freeware editor.

Als bovenstaande editors het kunnen dan zou graag willen weten hoe.

Ik kom er gewoon niet uit....
Wat heb je geprobeerd??? is wel handig om te weten.

Probeer het eens met een macro in UltraEdit.
jij weet tenslotte wat je wilt doen. Dus je Record een macro.
Start Record. Voer de handeling die je wilt laten gebeuren zelf een keer uit.
Daarna start je de macro, die gaat alles voor je langs, en je krijgt het log dat je wilt hebben.

Verwijderd

Ik lees logfiles altijd en masse in in Access (eventueel wat voorbewerken met Crimson editor en/of Excel), dan kun je gewoon queries afvuren op je logs. Nette software logt vaak wel naar delimited files, dus moet je volgens mij best een eind op weg kunnen, mits je Office op je PC hebt. Niet gratis, wel heftig handig als je grote logfiles door moet.

Verwijderd

Topicstarter
Macro zou wellicht kunnen ja. Findstr (Good 'ol DOS) is eigenlijk een veel beter alternatief!

Bedankt voor jullie hulp. DOS...ha...geweldig!

Verwijderd

Topicstarter
na..niet echt heel nette logs. Kijk maar naar voorbeeld hieronder:

10:53:50 Tbrtmain.cpp 1722 [ 9] (12) D> end ATP_ENDCALL
10:53:50 AxxiumPlugInAgenTel.cpp 1010 [ 9] (12) D> event 5, func_no 0
10:53:50 Tbrtmain.cpp 660 [ 9] (12) !> ATP_WAITINGFORCALL
10:53:50 Tbrtmain.cpp 671 [ 9] (12) D> end ATP_WAITINGFORCALL
10:53:50 AxxiumPlugInAgenTel.cpp 1010 [ 9] (12) D> event 38, func_no 0
10:53:53 VebagenTelCommunicationManager.cpp 109 [ 0] (-1) D> Receive returned with length 131

Vanaf een uur of 7 vanochtend tot nu 18000 regels gelogd. Ik heb wel debug logging aanstaan om meer te kunnen zien.

Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe iedereen zijn eigen manier heeft van logs lezen. En dan niet de kleine logjes maar zoals hier de hele grote.

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Zo te zien zou dit relatief eenvoudig uit elkaar te trekken moeten zijn, alle regels hebben dezelfde opbouw

• mrBussy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-07 13:06
VIM --> gebruik reguliere expressie om snel door het bestand heen te lezen :)

(Voorwaarde is wel dat je weet welke regels je moet kunnen lezen. Bijvoorbeeld aan de hand van een bepaalde foutmelding of zo).

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 18:45

bakkerl

Let there be light.

Onder linux heb je grep, cut, sort, awk, ... en zo nog wel een heel zooitje van dat soort toeltjes die heel goed achter elkaar te plakken zijn met | (pipe). Met een paar juiste commando's heb je zo de alleen intressante data die je eruit moet hebben.

Verwijderd

Ook heel handig om log-files in de gaten te houden : Tail for Win32 ... (http://tailforwin32.sourceforge.net/)

Laat net als 'tail' in Unix/Linux het eind van de file zien en wat er toegevoegd wordt. Ideaal voor heeeeele grote bestanden en vooral log-files.

Met 'keywords' kun je lines highlighten of alleen de lines met keywords tonen ...

onder Linux gebruik ik MultiTail (http://www.vanheusden.com), is er ook voor Windows, maar je moet zelf compileren.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 11:32 ]

Pagina: 1