Bron: http://www.nu.nl/news/580...t_bloederige_beelden.htmlAMSTERDAM - Het bedrijf Level3, dat belangrijke internetverbindingen exploiteert en onder meer in Amsterdam is gevestigd, blokkeert internetverkeer naar de Amerikaanse website Ogrish.com. Op die site zijn foto's en videobeelden van slachtoffers van oorlogen en ongelukken te zien. Door het besluit van Level3 is het volgens Ogrish voor duizenden Europeanen, onder wie Nederlanders, onmogelijk om de site te bezoeken.
Ogrish heeft sinds donderdag een verklaring op de site staan. Daarin staat dat Level3 kennelijk onder druk van de Duitse overheidsinstelling Jugendschutz.net (dat internetsites controleert op inhoud die schadelijk is voor kinderen) toegang tot Ogrish.com blokkeert. Level3 bevestigt dat het de website blokkeert.
'Censuur'
Ogrish noemt de Level3-blokkade censuur. Volgens de site zijn de foto's en video's niet meer dan een weergave van wat er in het echte leven gebeurt. "Niemand wordt gedwongen ernaar te kijken."
Ook heeft de site al een tijd een waarschuwing op de beginpagina staan, met een leeftijdscontrole voor mensen die de site voor het eerst bezoeken. "We overwegen zelfs een waarschuwing in het Duits."
Level3 wil alleen kwijt dat het zich houdt aan "lokale wetgeving". In welk land de inhoud van Ogrish wettelijke normen zou overschrijden, kan een woordvoerster niet zeggen.
Ik vind dit een zeer slechte zaak, kennelijk zijn we nu al op een punt gekomen waarin een grote naam als Level 3 gaat beslissen wat de mensen al dan niet mogen zien. Niet dat ik ook maar iets met ogrish.com heb, maar zover ik weet doen ze niets illegaals, zeker niet in nederland. Imo zou een provider niet op de stoel van de rechter moeten gaan zitten.