[linux] compiler ontbreekt?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:57
Ik heb weinig ervaring met Linux. Ben net bezig met RedHat 6.0
Nu wil ik iets compileren maar de compiler ontbreekt. Tenminsste als ik MAKE doe krijg ik een foutmelding terug.

Hoe kan ik het pakket van de compiler terug zetten zodat het werkt?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:57

Valium

- rustig maar -

De vraag is dus welke foutmelding. Want het lijkt me sterk dat allen DE compiler mist. Het is namelijk een hele suite van programma's die samen je prog compileren. Paste de foutmelding eens. Dan kunnen we zeggen wat je mist. (gcc, egcs, g++, bin86, etc....)

Verwijderd

De oplossing is vrij gemakkelijk:

Je moet bij de installatie aangeven dat de development packages en eventueel de andere development onderdelen ook geinstalleerd moeten worden!

:)

Verwijderd

Sjezus FoNaL denk je nou echt dat zo'n simpele oplossing het probleem kan verhelpen |:(

:o :+ :D >:)

edit:
Voordat ik allerlei flames op me afkrijg, ik ken fonal

Verwijderd

Dat denk ik idd |:(Denz:

Ik heb ook hetzelfde probleem gehad met mijn NBC schijf, dus niet zeuren het is de oplossing om de compilers geinstalleerd te krijgen! 8-)

Graag een reactie The Source!

Verwijderd

Dat gezeur met Redhat ook altijd, kijk eens verder dan je hoed lang is *D (voor fonal bedoeld ;-) (jaa zeer off-topic ;-)

• The Source
Ik was bezig met het compileren van Apache met enkele mods. Omdat ik nog een fu**ing newbie op het gebied van linux was en toevalllig tegen apachetoolbox (www.apachetoolbox.com) aanliep maak ik daar gebruik van. Je hoeft enkele de mods en opties te selecteren en het script zorgt dat alles goed gecompileerd wordt. Echter ontbreken de compilers bij mij...

De errors die het script terug geeft zijn....

Creating Makefile
Creating Configuration.apaci in src
Creating Makefile in src
+ configuraed for Linux platform
Error : could not find any of these C compilers
anywhere in your PATH: gcc cc acc c89
Configure terminated
[+] Done Configuring Apache source

ehhuu... om ff op Valium te antwoorden (en dat doe ik dan rustig) : zeg maar gerust allemaal :)

Omdat ik van plan ben om een co-located server op te zetten met linux moet ik er straks ook wat verstand van hebben. Daarom ben ik vast droog aan het oefenen... Don't worry, een goede vriend doet de config, etc dus dat komt wel goed. Hij heeft er *erg* veel verstand van. Maar ik dus niet.

De compilers ontbreken waarschijnlijk omdat ik een minimale install heb gedaan en aan het klooien ben geweest. Ik heb ook enkele secure config scripts gerund (TrinityOS en Bastille). Die hebben waarschijnlijk (op mijn instructie) de compilers eruit gegooid. Ook mooi > niet dus...

Dus wat ik graag wil weten...

- hoe krijg ik die compilers terug? Welke pakketen (RPM's) zijn dat? X-windows ontbreekt dus alles moet vanaf de prompt.
- hoe zie ik wat mijn path is en hoe stel ik dat in?

enhh... sorry dat ik RH gebruik. Ik moet toch ergens beginnen en RH6.0 die had ik nog liggen :)

• The Noid
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-03-2011
apt-get install gcc
ohw nee, dat werkt alleen op debian ;)
even het package management systeem van redhat gebruiken om je compiler (gcc) te installeren...

This must be that Woodstock place mom and dad are allways talking about

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:24
gewoon ff gcc installeren inderdaad, staat gewoon een rpm voor op je cd. Dat zoiets niet gewoon standaard altijd geinstalleerd word is nogal |:( had ik al beginner ook last van

Verwijderd

Gewoon een upgrade doen met dezelfde versie en dan de development packages selecteren!

8-)

• The Source
ha... eindelijk gelukt.... THANX

het had heel wat voeten in aarde maar nu werkt het perfect. Ik weet allemaal niet wat ik weer eens te veel heb geinstalleerd want gcc was niet als package aanwezig. Toen maar een heleboel package uit de dev sectie geinstalleerd.
Pagina: 1