[speedtouch] DNS instelling voor webserver mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• JeRa
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-04 10:28
Het aloude probleem van een webserver op het interne netwerk dat ook van buitenaf kan worden aangesproken via een adres, maar niet van binnenuit kan worden aangesproken via datzelfde adres. Aangezien op internet dat adres vaak wordt gebruikt is het dus nodig dat alle computers een entry in hun hosts file moeten hebben, dat het adres van mijn webserver omzet naar het interne IP-adres.

Nu wilde ik dat oplossen door de SpeedTouch een DNS-entry mee te geven. Maar aldaar:

[dns]=>add
hostname = web.server.net
[addr] = 10.0.0.152
:dns add hostname=web.server.net addr=10.0.0.152
Cannot add name to table: table full, name too long or duplicate name
[dns]=>

Dit schiet dus niet op. De naam is niet dubbel overigens, en als ik het adres wijzig in iets compleets anders geeft hij dezelfde melding. Weet iemand hoe ik dit het best kan oplossen?

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:02
Je moet je modem al een netwerknaam hebben gegeven (server.net) en dan bij hostname "web" invullen.
Dan werkt het wel.
Ikz al even nazoeken voor je waar je die netwerknaam kun vinden.

Edit:
Ik heb de SpeedTouch 510i versie 4.0.2.0.0. Daar vind je het via Advanced > DNS > DNS Server Configuration.
Achter "Domain name:" vul je dus die "server.net" in.

Vervolgens voeg je die hostnamen toe via de zelfde pagina of telnet (telnet vind ik beter werken) en vul je alleen de hostnaam in die voor ".server.net" staat.

[ Voor 50% gewijzigd door Joen op 25-08-2005 22:38 ]

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:55
meestal zet ik dat in de hosts-file van de betreffende computer.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• SpamLame
  • Laatst online: 10:09

SpamLame

niks

Waarom web.server.net??
Die speedtouch beheert immers niet het .net. TLD.
Probeer eens gewoon een "hostname" zonder punten.

Btw is dit een 510 of een ouder speedtouch home model

Laat maat ouder speedtouch home model als ik de oudput vergeijk met de mijne.

[ Voor 22% gewijzigd door SpamLame op 25-08-2005 22:39 ]

• 0siris
  • Laatst online: 00:55
het zal een voorbeeld zijn, hij had ook "mijnwebserver.nl" kunnen tiepen....

ach...in een volgend leven lach je er om!

• SpamLame
  • Laatst online: 10:09

SpamLame

niks

Volgens mij moet je eerst een "domain" opgeven bv local.
Geef ook eens de output van "status" eens.

Zie onderstaand voorbeeld

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[dns]=>domain
domain =
domain = local
[dns]=>status
DNS server status: Started
DNS table size                            :  73, in use:   1, free: 98 %
DNS forwarding table size                 :  10, in use:   0, free: 100 %
DNS forwarding dns servers table size     :  25, in use:   2, free: 92 %
No dns cache.
Tracing: off
[dns]=>

Zie overigens JeroenM_tbs hierboven

[ Voor 77% gewijzigd door SpamLame op 25-08-2005 22:43 . Reden: JeroenM_tbs edit zijn post ]

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:02
0siris schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 22:35:
meestal zet ik dat in de hosts-file van de betreffende computer.
Dan moet je telkens weer elke PC bijwerken met nieuweinformatie als er iets veranderd. Via de DNS-server van de SpeedTouch werkt het veelmakkelijker. :)
SpamLame schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 22:37:
Waarom web.server.net??
Die speedtouch beheert immers niet het .net. TLD.
Neemt niet weg dat dat wel wil werken.
Probeer eens gewoon een "hostname" zonder punten.
Zie mijn post, dat werkt wel ja.

• JeRa
Goed, update van het hele verhaal.

Ik heb maar een eigen DNS-server gestart waarmee ik zelf alles onder controle heb. Alleen zit die Speedtouch me weer tegen, ik heb mijn DHCP pool zo ingesteld dat de primary en secondary DNS-servers het IP-adres van mijn nieuwe DNS-server is. Maar bij een DHCP request geeft ie zijn eigen adres (10.0.0.138) mee als primary DNS-server, wat ik ook doe. Ik word radeloos van dat apparaat, moet ik nu ook m'n eigen DHCP-server gaan opzetten? :(

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-12 11:04
Kleine moeite toch :)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:34
Ik weet niet welke (familie) Speedtouch je hebt (Home, Pro of 510 of nog nieuwer) maar iig de 510 heeft een hele uitgebreiden Command Line Reference Guide (pdf).

Als je dan telnet naar je router kun je met "dhcp server pool config name=(naam van de pool) primdns=ip.van.dns.server secdns=0" die instelling veranderen. Met "dhcp server pool list" kun je de lijst opvragen, daar staat de naam van je pool bij :)

[ Voor 4% gewijzigd door Paul op 02-11-2005 19:44 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• JeRa
@Paul Nieuwkamp

Heb alles via de command line (telnet) gedaan, ook dan weigert ie. Hij geeft ofwel een error als je iets probeert te forceren, anders dan 10.0.0.138, ofwel werkt hij normaal maar dan geeft ie wel doodleuk 10.0.0.138 door.

• Paul
Hmm, vaag.

Wat als je de .ini download, deze edit en ik de sectie [dhcp] aan de server pool config een primdns= meegeeft, dan de ini weer opload, router reboot en dan je dhcp-lease vrijgeeft en opnieuw opvraagt?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• JeRa
Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 02 november 2005 @ 21:06:
Hmm, vaag.

Wat als je de .ini download, deze edit en ik de sectie [dhcp] aan de server pool config een primdns= meegeeft, dan de ini weer opload, router reboot en dan je dhcp-lease vrijgeeft en opnieuw opvraagt?
Dan zal ik dat volgende week zeker moeten proberen ;) op afstand vertrouw ik het nooit zo om de modem een nieuwe configuratie mee te geven, aangezien ik remote werk en op die manier het gezinnetje thuis zonder internet kan zetten :P tot die tijd maar eens een dhcpd installeren...

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Is het niet mogelijk om de DHCP in de speedtouch uit te schakelen ? Als je toch al web/dns draait op je server kost DHCP vast ook niet zoveel moeite ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• JeRa
ChaserBoZ_ schreef op woensdag 02 november 2005 @ 22:18:
Is het niet mogelijk om de DHCP in de speedtouch uit te schakelen ? Als je toch al web/dns draait op je server kost DHCP vast ook niet zoveel moeite ;)
Ik kan het nu niet testen aangezien ik niet binnen het netwerk zit en niet zoveel zin heb om bij een beetje pech het thuisfront zonder internet te stellen, dus daarom vraag ik het hier even. Voor zover ik weet leunt de Speedtouch 510i 4.3.2.7 met zijn Network Address Table (port forwarding) op de links met fysieke apparaten.

Daarmee bedoel ik dat hij dmv de DHCP-server de namen van de pc's achterhaalt. Vervolgens heb ik op dié namen poorten laten forwarden. Als ik nu de DHCP-server en DNS-server van de Speedtouch uitschakel, gaat dit dan nog wel werken?

• Paul
Tuurlijk :) Er zijn meer manieren dan in je eigen DNS- of DHCP-server kijken wat de namen van aangesloten computers zijn ;)

Ik heb hier op de zaak een sp510 hangen die alleen NAT doet, DHCP en DNS worden door een computer verzorgd. Iedereen hier kan gewoon het internet op :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• JeRa
Klein vraagje nog, het werkt nu allemaal maar vanwege de snelheid heb ik de modem (10.0.0.138) als forwarder ingesteld. Dit betekent dat mijn domeinnaam naar het goede IP-adres wordt geresolved door mijn eigen DNS-server, en alle niet-gecachede namen forward naar 10.0.0.138.

Het liefst zou ik de DNS-server van de modem uitschakelen om zo de optimale werksnelheid van dat ding te waarborgen. Echter moet mijn eigen DNS-server dan telkens de root servers benaderen voor het resolven en duurt een gemiddelde DNS-request rond de 2 seconden terwijl dit een tweede keer 2 millisec wordt (vanwege het cachen). Nu kan ik wel de DNS-servers van m'n provider instellen, maar normaal krijgt het modem deze door bij een DHCP-request naar de provider toe. Zeker nu ik twee verbindingen tegelijk heb (Tiscali -> KPN -> Planet, zorgt ervoor dat ik nu een Planet- én Tiscali-account heb) en daar af en toe tussen switch zou het handig zijn om die adressen te weten te komen.

Is er een makkelijke oplossing om de DNS-requests wat sneller te laten gaan zonder het modem er tussen? :)

• Paul
Gewoon de DNS-adressen van je provider in je interne DNS-server zetten als forwarders. Met een klein beetje geluk accepteerd 1 van beide providers DNS-requests op "vreemde" ip-adressen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1