abeker schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 14:24:
[...]
Pfff, tegenwoordig wordt vrijheid van meningsuiting er wel te pas en te onpas bijgehaald. Naar mijn idee hebben foto's van een vermoorde vrouw weinig te doen met een mening. Als het zou gaan om een bekende zou je er vast een andere mening over hebben. Dit soort foto's tonen totaal geen respect voor de betrokken personen en horen imho niet toegankelijk te zijn.
Naar jouw idee, inderdaad. Dat is nog niet noodzakelijkerwijs die van een ander. En aangezien Level3 niet alleen aan jou --of personen met dezelfde kijk op dit onderwerp-- de traffic regelt, maar ook aan anderen, is het dus niet hun taak om te beslissen of ze het wel of niet doorgeven.
Misschien hebben sommige mensen het nog niet door, maar uiteindelijk heeft iedereen een andere kijk op de wereld. Van grote groepen, zoals bijvoorbeeld geloofgenootschappen, alsmede de kleinere (simpele meningsverschillen). Dat zit ingebakken in de structuur van het feit dat iedereen verschillend is, het is ook een goede zaak dat iedereen zijn/haar eigen mening kan en mag vormen. Vrijheid van meningsuiting gaat er niet zozeer om dat je kunt zeggen of zien wat je wilt, maar des te meer dat je kunt
vinden (als in: mening) wat je wilt, de rest dat is maar bijzaak. Wanneer je geforceerd wordt om iets te "vinden", danwel door dwang alsmede misschien door onbegrip, beginnen de problemen pas. Ik denk dat het dus ook niet zo zeer vrijheid van menings
uiting is, maar meer vrijheid van
mening (alhoewel, men moet hun mening wel kunnen uiten dmv het kunnen bezoeken van zo'n site... nouja). Iedereen heeft andere ideeën over wat kan en wat niet kan, en iedereen heeft ook de macht om zelf niét bepaalde sites te bezoeken die ze niet willen bezoeken omdat het niet strookt met hun meningen.
In dit geval gaat het er voor veel mensen niet om dat ze persé Ogrish kunnen bezoeken. De meesten hebben het zelfs nog nooit bezocht. Waar het wél om gaat, is dat men verwacht Ogrish te kúnnen bezoeken, immers, zij hebben er helemaal niks (of weinig) op tegen. Wanneer hun de mogelijkheid ontzegd wordt, worden zij eigenlijk geforceerd om ook te "vinden" wat jij bijvoorbeeld van Ogrish vind, omdat ze het niet kunnen bezoeken. En zoals gezegd, levert dat reeds problemen op, omdat hun zo een mening opgelegd wordt die niet de hunne is.
Ook qua practische kant is het eigenlijk niet te doen. Iedereen heeft zo zijn/haar eigen mening over een talloze verzameling van onderwerpen. Omdat mensen nou eenmaal gelijk zijn qua waarde, zou het niet rechtvaardigzijn om de mening van een bepaalde groep op de leggen aan de rest, welke groep dat dan ook is. Dus, dan zou óf
alles wat aanstootgevend zou kunnen zijn onbereikbaar moeten zijn, of
niks wat aanstootgevend zou kunnen zijn zou onbereikbaar moeten zijn. Dat eerste probeert China, geloof ik. Ik geloof ook dat ze daar niet echt in slagen, het is nochtans bekend dat geen enkele filter 100% werkt, en uiteindelijk veel mensen dus toch achtergesteld worden omdat hun een aantal meningen opgedragen worden terwijl anderen dat niet worden. Dat tweede is van kracht in het westen, althans, dat is de bedoeling.
Het is eigenlijk het principe van "een schaap over de dam, dan volgen er meer". Level3 heeft zelf geen duidelijke policy, omdat ze immers geen klanten willen verliezen. Maar, nu ze de toegang tot Ogrish ontzeggen, zouden ze ook de toegang tot ander aanstootgevend materiaal moeten ontzeggen. En wanneer ze dan uiteindelijk de toegang tot alles wat aanstootgevend gezien zou kunnen worden ontzegd hebben -- ervanuitgaande dat hun filter 100% effectief is --, kan je eigenlijk alleen maar nog op lege websites komen. Immers, er zijn genoeg voorbeelden te bedenken waarbij bijvoorbeeld christelijke sites aanstootgevend zouden kunnen zijn voor moslims, of andersom, waarbij producenten van benzinevoertuigen aanstootgevend zouden kunnen zijn voor de zogenaamde "milieufreaks", waarbij... etc, etc.
Dat is een probleem inderdaad, al wil ik daar wel bij zeggen dat de woorden die je hier ketst beiden extremen zijn. Wat mist is de middenweg, dat je niet alleen een ander zijn/haar mening laat hebben, maar ook
begrijpt dat een ander een andere mening toebedeeld kan zijn, anders blijven het toch extremen.
Tolerantie betekent verdraagzaamheid jegens anders-denken, maar heeft het nog niet over acceptatie en begrijpen van het anders-denken. Onverschilligheid betekent ongeinterreseerd in anders-denken, wat ook geen acceptatie tot gevolg heeft omdat het dan vaak niet in iemand op komt dat er anders-denken ís. Om even maar een voorbeeld te noemen.
Mensen denken al snel "ach, ik vind het niet erg als een ander niet mijn mening toebedeeld is", maar begrijpen niet waarom --of accepteren niet dat-- een ander een andere mening heeft. Het resultaat is uiteindelijk dat, wanneer het er op aankomt, iemand toch zijn/haar mening met kracht gaat trachtten te verdedigen, omdat het begrip simpelweg ontbreekt.
[
Voor 27% gewijzigd door
DiSiLLUSiON op 27-08-2005 11:18
]