Advies voor stille PC oplossing

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Binnenkort ga ik een gameserver draaien en ben al bezig met het samenstellen ervan. Enkele onderdelen heb ik al liggen, maar er moeten nog wat dingen bij. En daar gaat mijn vraag over. Het moet namelijk een erg stille server worden.

Wat ik al heb:
  • Asus A8N-SLi mobo
  • AMD Athlon 64 3000+ cpu
  • 1024 MB Twinx XL DDR-400 ram
  • Maxtor DiamondMax 9 160GB IDE hdd
  • MSI X600 XT 128MB PCI-Express videokaart
Wat ik nog nodig heb - mijn keuze:
  • Stille cpu-koeler - Zalman CNPS-7700-Cu ter vervanging van AMD koeler
  • Stille behuizing - Nexus Breeze 350
  • Stille voeding - Nexus NX-3500 (bij case inbegrepen)
  • Stille northbridge - Zalman NB47J ter vervanging van standaard fan op mobo
Het gaat niet zo zeer om geweldige prestaties, het is toch al een behoorlijk krachtig systeem als server, maar het gaat vooral om de noise-level, zeg maar. Aangezien hij 24/7 moet draaien, moet het geen pokke-herrie opleveren.
Dus na veel ge-google, ge-got en ge-tom, heb ik zelf de keuze gemaakt voor deze componenten. In eerste instantie zat ik te denken aan een fanloze voeding i.c.m. een stille kast, maar dan ben je zeker 150-200 euro kwijt voor een fanloze voeding. Ik heb ook voor 129,- een Thermaltake fanloze gezien, maar die is ten eerste maar 300Watt en ten tweede heeft ie aan beide kanten flinke uitstekingen. Niet echt de bedoeling dus.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze combinatie van stille componenten? Zijn er mensen die andere stille componenten hebben die misschien beter zijn? Behalve natuurlijk de onbetaalbare Zalman casing. :7 Maar buiten, wat denken jullie hier van? Is dit stil genoeg of zijn er betere en qua prijs gelijkwaardige producten?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Is prima zo. Mogelijk zou ik de Nexus 3500 proberen om te zetten voor een 4090 maar niet een 5000 want die is net iets meer lawaaieriger.

ARME AOW’er

Verwijderd

Zo'n X600 heeft toch een fannetje? Kijk eens of daar een Zalman 700cu / al-cu op past, scheelt weer herrie (of nog goedkoper, zoek een pci kaartje uit een antieke p1 ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zorg ook dat de fans niet draaien als het niet nodig is. De processor fan in mijn MCE machine draait bijna nooit. Ik gebruik het programmaatje rmclock om de CPU spanning en multiplier te laten varieëren afhankelijk van de belasting. In combinatie met de BIOS settings in mijn ASUS K8N-E zorg ik dat de cpu fan pas gaat draaien als de temp boven de 48 graden komt, en full speed bij 58 graden.
Heeft een Game server zo'n videokaart nodig, of kun je beter een goedkoper fanloze videokaart kopen? De fannetjes op de videokaarten maken vaak het meeste lawaai.

Carl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ziet er wel redelijk uit, alleen zou ik een Diamondmax 10 nemen, die over NCQ beschikt, wat tot 12% sneller kan zijn bij meerdere opdrachten voor de schijf. en wil je er zelf ook op spelen? dan zou ik een passive 6600 nemen, of een 6200 als je er niet op hoeft te spelen(dan heb je ook geen sli nodig)... de x600 is trouwens hetzelfde(dacht ik, verbeter mij als het niet zo is...) als de 9600 in een nieuw jasje. en kan je wel een ATI-kaart in nvidea's SLI doen? :? Als je een nforce ultra (mobo) neemt bestaan er ook passief gekoelde mobo's zoals de gigabyte k8nf-9
site: http://www.gigabyte.com.t...s/Products_GA-K8NF-9.htm#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 10:56:
ziet er wel redelijk uit, alleen zou ik een Diamondmax 10 nemen, die over NCQ beschikt, wat tot 12% sneller kan zijn bij meerdere opdrachten voor de schijf.
De chipset op de A8N ondersteunt dacht ik nog geen NCQ en daarnaast geeft de DM10 wat problemen in combinatie met de nVidia chipset.

De DM10 is end of line trouwens en is geen echte server HD, daarvoor is de Maxline II meer geschikt. (even uit mijn hoofd)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:04

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Guardian Angel schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 20:12:
Is prima zo. Mogelijk zou ik de Nexus 3500 proberen om te zetten voor een 4090 maar niet een 5000 want die is net iets meer lawaaieriger.
Is een 4090 stiller dan een 3500 of alleen sterker?

Verder: Kijk inderdaad of je een zware videokaart met fan nodig hebt of met een passief gekoelde versie toe kan, en wat de harde schijven betreft: ik dacht dat seagates de stilste waren, maar dat weet ik niet meer zeker.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Guardian Angel schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 11:50:
De chipset op de A8N ondersteunt dacht ik nog geen NCQ en daarnaast geeft de DM10 wat problemen in combinatie met de nVidia chipset.
volgens mij beschikken alle nforce4 ultra's en sli's standaard over NCQ, maar kan er idd niks over vinden op de asus-site
Pagina: 1