Toon posts:

Gebruik printers in kaart brengen

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik samen met de beheerafdeling het beheer over een kleine 400 printers. Deze zijn allemaal via het netwerk te bereiken en staan geconfigureerd op een Windows print server. Momenteel is er geen enkele vorm van controle op deze printers. Het is onduidelijk hoeveel er op printers gebruikt geprint wordt, door welke gebruikers het meeste en door welke afdeling het meeste.

Met kostenbesparing in gedachten willen we nu dus het gebruik van de printers bij houden. De data die ik wil hebben van elke print job op elke printer wil hebben:
- gebruiker
- systeem
- aantal pagina's zwart/wit
- aantal pagina's kleur
- papier formaat
- duplex ja/nee

De search en google hebben me al naar een aantal tools geleid:
- O&K PrintWatch
- P Counter
- RaXnet

Echter heeft elk van deze applicaties wel een beperking. Zo kan de een niet bijhouden of er in zwart/wit of kleur geprint wordt, de ander niet in welk formaat en weer een ander duplex informatie niet. Ik ga er voor het gemak van uit dat ik niet de eerste ben die het print gebruik binnen het bedrijf in kaart wil bregen.

Hopelijk weten jullie nog een aantal programma's dat ik hiervoor zou kunnen gebruiken. Het hoeft absoluut niet freeware of opensource te zijn, we willen er best voor betalen als we maar de data krijgen die we willen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 17:49 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
Kan je dit niet gewoon in je logbestanden lezen? Ik log gewoon alle printopdrachten in mij event-logs. Of je daar ook kleuren bij kan krijgen weet ik niet.

Verwijderd

djluc schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 18:04:
Kan je dit niet gewoon in je logbestanden lezen? Ik log gewoon alle printopdrachten in mij event-logs. Of je daar ook kleuren bij kan krijgen weet ik niet.
Als je weet welk document er gerpint wordt, weet je ook of het kleur is.

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Maar dan moet je achteraf handmatig alle documenten af gaan lopen ?

Verwijderd

Topicstarter
idd, en dat is voor 400 printers en 8000 gebruikers gewoon niet te doen

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:09
dan nog, hoe kan je aan het document zelf zien of het al dan niet in kleur _geprint_ is.

Verwijderd

Topicstarter
dat wordt toch in de logs opgenomen, bovendien zijn er zat tools die dat registreren.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 07:21

PcDealer

HP ftw \o/

Europese aanbesteding voor 400 nieuwe printers die dag af fabriek reeds ondersteunen en de software bijgeleverd krijgen wordt dat dan :)

Wel fijn om aan te geven om wat voor printers het gaat, nogal essentieel als je het mij vraagt.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Topicstarter
het zijn allemaal verschillende printers. HP Deskjets via een Printservertje, Laserjets, Dells, Lexmarks, en Xeroxen. Voorlopig is een test met de Dell printers die op mijn afdeling staan voldoende.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:14

HaterFrame

Well... Poo came out!

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 20:27:
het zijn allemaal verschillende printers. HP Deskjets via een Printservertje, Laserjets, Dells, Lexmarks, en Xeroxen. Voorlopig is een test met de Dell printers die op mijn afdeling staan voldoende.
Ik weet om welke printers van xerox maar die wij thuis hebben staan (Xerox Docucolor 4 LP) houd alles bij en die data is via de netwerk interface op te vragen.

I am the great Cornholio!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:08

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Dat ziet er inderdaad interessant uit, ik kan alleen geen pricing info op die website vinden en in hun Webshop komt 't product niet voor ....

• leon1e
TheRookie schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 09:22:
Dat ziet er inderdaad interessant uit, ik kan alleen geen pricing info op die website vinden en in hun Webshop komt 't product niet voor ....
Anders vraag even de info aan: http://www.sunbelt-softwa...agerplus-Request-Info.cfm. :)

Verwijderd

Topicstarter
Dit pakket ziet er interesant uit. Dit is wellicht de moeite waard om eens te bekijken.

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 14:52
Daar ga ik ook eens naar kijken.

Ik loop nu elke week een stuk of 30 printers langs om een statuspagina uit te printen en de pagecount van elke printer in een excellijstje bij te werken.

Dat schiet voor geen meter op :(

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Veel printers kun je met snmp benaderen en hiermee ook counters opvragen.
Ik heb geen ervaring met windows software o.i.d. , ik heb altijd via een linux
systeem m.b.v. scriptjes dat soort statistieken uitgevraagd.

Daarmee is de page-count, toner en drum status e.d. wel op te vragen, maar
voor gegevens over prints per user e.d. wordt lastiger, die zul je dan vanuit je
printserver software moeten doen.

Als ik zoek in google op "print queue management software" is er wel heel veel te
vinder hoor, inclusief rapportages e.d.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Met Webjetadmin van HP kan je ook die SMTP info opvragen uit niet HP printers (weet het niet 100% zeker, maar dacht van wel)

Living the American Dream

• leon1e
Erik_van_H schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 11:15:
Met Webjetadmin van HP kan je ook die SMTP info opvragen uit niet HP printers (weet het niet 100% zeker, maar dacht van wel)
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 20:27:
Hij vraagt dus om een oplossing voor verschillende merken, dan heb je niet veel aan de Webjetadmin van HP he :). Met snmp is het vast ook wel mogelijk, maar volgens mij kun je niet op user niveau het aantal prints uitlezen.

Verwijderd

Topicstarter
Met snmp is het inderdaad niet mogelijk om op userniveu logs te bekijken. Hiervoor moet je echt iets op de printserverr hebben draaien. Helaas is snmp ook niet helemaal bruikbaar want bijvoorbeeld de Dell printers hebben een custom mib waardoor ik geen flauw idee heb welke waardes wat weergeven.

Ik heb een aantal tests gedraaid met Print Manager Plus. In hun documentatie en op hun website beloven ze dat je per printer het verschil kunt zien tussen een zwart/wit en een kleuren print. Echter als ik een zwart/wit document op een color laserjet afdruk wordt dit genoteerd als een kleuren printje. Dit probleem heb ik met verschillende andere programma's ook al gehad. Wederom dus een tool waar ik niets aan heb.

Het is gewoon belangrijk om te zien hoeveel zwart/wit en kleuren printjes er gemaakt worden op de kleuren pritners. Als er namelijk alleen zwart/wit op geprint wordt kan ik dat ding wel vervangen door een goedkopere printer.

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Stuur een feature request naar de makers van Print Manager Plus ?

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist gedaan

Toch heb ik mijn twijfels of ze dat erin kunnen bouwen. Ik heb nog geen enkel programma gezien dat het daadwerkelijke verschil tussen kleur en zwart/wit ziet. Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met de drivers voor Windows. Die noteerd het gewoon als kleur omdat de driver dat ondersteund. Vervolgens bedenkt de printer zelf of hij kleurjes moet gaan gebruiken of niet. Ik kan het natuurlijk fout hebben, maar het lijkt er wel op.

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

leon1e schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 11:41:
[...]

[...]

Hij vraagt dus om een oplossing voor verschillende merken, dan heb je niet veel aan de Webjetadmin van HP he :). Met snmp is het vast ook wel mogelijk, maar volgens mij kun je niet op user niveau het aantal prints uitlezen.
Webjetadmin ondersteund dan ook diverse merken :>

Living the American Dream

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 11:59:
[knip]
Vervolgens bedenkt de printer zelf of hij kleurjes moet gaan gebruiken of niet. Ik kan het natuurlijk fout hebben, maar het lijkt er wel op.
Als de driver dat kan bepalen lijkt 't me dat ie dat ook terug kan koppelen; als alternatief zou de manager software 't document kunnen analyseren, maar dat voert misschien wel erg ver .....

Over hoeveel kleurenprinters en opdrachten per kleurenprinter hebben we 't eigenlijk ?
Al het een paar kleurenprinters met 40 opdrachten per dag zijn lijkt me dat e.e.a. voor een korte periode nog wel handmatig te checken is ?

• leon1e
Erik_van_H schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 12:19:Webjetadmin ondersteund dan ook diverse merken :>
Heel globaal wel ja, maar van de meeste printers kun je niet alles uitlezen. Of dit moet in tussentijd veranderd zijn maar aan deze sheet te zien nog niet: http://h10010.www1.hp.com.../product_pdfs/webfeat.pdf.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 11:51:
Met snmp is het inderdaad niet mogelijk om op userniveu logs te bekijken. Hiervoor moet je echt iets op de printserverr hebben draaien. Helaas is snmp ook niet helemaal bruikbaar want bijvoorbeeld de Dell printers hebben een custom mib waardoor ik geen flauw idee heb welke waardes wat weergeven.
<snip>
.
Van de Dell site:
For management of multiple printers, Dell network printers support open-standard printer MIB specifications and are tested for compatibility with leading printer-management software applications such as HP WebJet Admin and Lexmark MarkVision.

Allemaal gebruiken ze een standaard printer MIB, volgens RFC1759

Dus niet echt een custom mib.

Verder draait snmp op de printer zelf, dus in principe kun je dat ergens centraal op een machine
uitvragen.

Blijft de vraag of je uit de printer zelf alle info kunt halen, wellicht is daar geen info
over users te vinden. Je kunt dan de printserver software misschien ook snmp messages
laten sturen en die centraal verzamelen. Zo bouw je een database op waar je je stats uit
kunt halen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
Over hoeveel kleurenprinters en opdrachten per kleurenprinter hebben we 't eigenlijk ?
Al het een paar kleurenprinters met 40 opdrachten per dag zijn lijkt me dat e.e.a. voor een korte periode nog wel handmatig te checken is ?
Er staan totaal 400 printers. Waarvan 90 kleur A4. 30 A3 Kleur. En de rest A4 zwart/wit.
Ik denk dat een gemiddelde printer zo'n 100 tot 150 prints per dag maakt.

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

ouch, da's inderdaad niet handmatig te doen :|

Verwijderd

Topicstarter
Daarom doen we het nu ook gewoon niet.

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 12:57:
[...]

Van de Dell site:
For management of multiple printers, Dell network printers support open-standard printer MIB specifications and are tested for compatibility with leading printer-management software applications such as HP WebJet Admin and Lexmark MarkVision.

Allemaal gebruiken ze een standaard printer MIB, volgens RFC1759

Dus niet echt een custom mib.

Verder draait snmp op de printer zelf, dus in principe kun je dat ergens centraal op een machine
uitvragen.

Blijft de vraag of je uit de printer zelf alle info kunt halen, wellicht is daar geen info
over users te vinden. Je kunt dan de printserver software misschien ook snmp messages
laten sturen en die centraal verzamelen. Zo bouw je een database op waar je je stats uit
kunt halen.
Je hebt helemaal gelijk. De printers voldoen inderdaad aan de RFC1759. In deze RFC is een onderdeel CONSUMABLES opgenomen die door de fabrikant naar wens gebruikt kan worden. Hierin vind ik echter niets terug over dat er een kleur of zwart/wit printje gemaakt is.

Bovendien zijn een groot aantal van die printers die ik heb MFP's. En in de RPC1759 is niets opgenomen over het aantal kopieen dat een apparaat gemaakt heeft, het aantal scans en dergelijke. Een status pagina van de printer kan dit wel weergeven, echter krijgen we deze waarde niet terug van de printer via SNMP.

Een dump van alles waardes die SNMP terug geeft voor en na het maken van een kopie levert twee maal eenzelfde bestand op. Een doodlopend spoor dus.

Contact gehad met iemand van de afdeling Imaging van Dell. Ze maken dus zelf geen printers, maar plakken er alleen een logotje van hunzelf op. Ik heb dus samsung printers, lexmark printers en nog een aantal met daarop een Dell logo. Elk van de orginele fabrikanten slaat die informatie dus ergens anders op. Gezien een standaard SNMP walk deze waardes niet retourneren hoop ik dat een custom MIB mij hiermee kan helpen. Echter volgens de meneer van Dell kunnen zij mij geen MIB's leveren, omdat zij hieraan niet kunnen komen |:(

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Nog meer tools geprobeerd:
- Paper CUT Print Manager
- Alagus Print Admin 3.0
- Print Usage Pro

Resultaat:
Ook deze tools blijven volhouden dat als ik een monochroom printje maak op een kleurenprinter dat het een kleurenafdruk is geweest. Gezien alle tot nu toe gesteste tools hier last van hebben vermoed ik dat het misschien een driver probleem ofzo is.

Vraag:
Heeft iemand nog suggesties om een bepaalde applicatie te gebruiken? Hoeft niet perse een Windows app te zijn, Novell of linux vind ik ook prima.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Soms hebben de printers een web interface waar je dingen uit kunt halen,
met scripts en wget of curl zou je daar ook automatisch gegevens uit kunnen halen.

• leon1e
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 11:28:
Update:

Nog meer tools geprobeerd:
- Paper CUT Print Manager
- Alagus Print Admin 3.0
- Print Usage Pro

Resultaat:
Ook deze tools blijven volhouden dat als ik een monochroom printje maak op een kleurenprinter dat het een kleurenafdruk is geweest. Gezien alle tot nu toe gesteste tools hier last van hebben vermoed ik dat het misschien een driver probleem ofzo is.

Vraag:
Heeft iemand nog suggesties om een bepaalde applicatie te gebruiken? Hoeft niet perse een Windows app te zijn, Novell of linux vind ik ook prima.
Als je een zwart printje maakt op een kleuren printer geef je dit dan aan? Of pak je gewoon een word documentje met zwarte tekst en stuur je hem zo weg?

Vooral bij lease/huur printers hebben de fabrikanten namelijk liever dat je een kleurenprint afrekend in plaats van een zwart-wit print, en het kan zijn dat dit zo verwerkt zit in de printer.

[ Voor 10% gewijzigd door leon1e op 29-08-2005 11:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 11:42:
Soms hebben de printers een web interface waar je dingen uit kunt halen,
met scripts en wget of curl zou je daar ook automatisch gegevens uit kunnen halen.
Alleen de algemene informatie is er op die manier uit te halen. Geen gebruikersspecifieke data zoals wie, wanneer, hoeveel, zwart/wit of kleur enz....

Bovendien heb ik geen zin om een script te schrijven voor 400 printers verdeeld over 30 verschillende modellen. Dat is gewoon onzin. Er is vast een tool die dit op de printserver zelf kan bijhouden.

Verwijderd

Topicstarter
leon1e schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 11:57:
[...]

Als je een zwart printje maakt op een kleuren printer geef je dit dan aan? Of pak je gewoon een word documentje met zwarte tekst en stuur je hem zo weg?

Vooral bij lease/huur printers hebben de fabrikanten namelijk liever dat je een kleurenprint afrekend in plaats van een zwart-wit print, en het kan zijn dat dit zo verwerkt zit in de printer.
Ik stuur gewoon een word document met zwarte tekst naar de printer. Geef dus niet specifiek op dat het om een zwart/wit afdruk gaat. En het moet ik niet nodig zijn om dat aan te geven, want de gebruikers hier gaan dat echt niet doen. Die rammen gewoon op hun printknop.

• vosss
Hmz, ikk ben aan het kijken naar die Print Manager Plus op het moment.

Als ik op reports klik voor een overzicht dan crashed heel het programma 8)7
Iemand daar ook last van toevallig?

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat probleem heb ik niet met PMP gehad, het probleem dat ik wel had is dat mijn rapporten altijd leeg waren :S....

• vosss
Hier zijn ze ook leeg :{

• leon1e
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 12:08:Ik stuur gewoon een word document met zwarte tekst naar de printer. Geef dus niet specifiek op dat het om een zwart/wit afdruk gaat. En het moet ik niet nodig zijn om dat aan te geven, want de gebruikers hier gaan dat echt niet doen. Die rammen gewoon op hun printknop.
Maar als je het wel aangeeft, telt hij ze dan ook verkeerd? Dat is namelijk wel een belangrijk gegeven in je test.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het direct even testen..... momentje aub.

.... dank voor het wachten :)

Als ik de printer vertel dat hij in het zwart/wit moet afdrukken ipv dat hij het zelf moet uitvogelen krijg ik nog steeds het printje genoteerd als kleuren afdruk.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2005 13:47 ]

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ik kwam dit nog tegen:
http://www.printlogger.com/products/plse/

Print Logger SE

Verwijderd

Topicstarter
Al geprobeerd maar werkt niet !

quote van website:
Switches between color and monochrome on color printers. Following are the possible values:
COLOR / MONOCHROME

Dus je zou denken dat ze het verschil tussen een kleur en zwart/wit print zien, maar in de praktijk werkt het weer niet, net als alle andere test tools.

Verwijderd

Topicstarter
Link van een collega:
Equitrac Office

Echter krijg ik het hier niet geinstalleerd. Misschien dat iemand anders het wel aan de praat krijgt. Ben in iedergeval wel benieuwd of dit pakket wel werkt!

---------

Edit:

Jaaaaa, deze doet wel wat ik wil. De installatie procedure is echt @#$%@%^. Vervolgens is de configuratie ook niet echt gebruikers vriendelijk. Maar het werkt wel erg goed. Het verschil tussen dit pakket en de rest van de software die ik getest heb is dat deze de printjob zelf ook daadwerkelijk bekijkt en zo dus kan zien of een pagina in kleur of niet geprint gaat worden.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2005 13:16 ]

Pagina: 1