Toon posts:

[2003] Master browser en DC op andere locatie

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat er 3 win2k3 server in het domein hangen en via netwerk omgeving zijn er maar 2 te vinden en die 3de die is er dan wel en dan niet...
De 3e server is via een VPN over internet verbonden met de andere 2.

Als ik naar mijn masterbrowser kijk via:

code:
1
browstat status

dan zie ik daar maar 2 servers staan ipv 3...

Hoe is het zo intestellen dat alle servers goed gezien worden door de masterbrowser?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Valt misschien die vpn verbinding zo nu en dan uit? En watvoor tunnel is het precies? Kan je de server wel benaderen op een andere manier? Bijvoorbeeld pingen/telnetten? Wat heb je allemaal al geprobeerd?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
De VPN verbinding valt soms wel uit omdat er tot nu toe gebruik gemaakt wort van vigor routertjes...
Dit ga ik zodra dit beetje up and running is vervangen voor cisco routers.

Nu loopt er een IPsec VPN verbinding over een SDSL 1M/1M lijn naar een ADSL 8M/1M lijn. die SDSL is zeer stabiel maar die ADSL wankelt nog wel is.

Het vreemde is alleen dat het probleem zich voordoet maar een minuut later weg is. dan minuut later weer probleem en dan weer weg.

in de eventlog staan ook meldingen dat het waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een VPN verbinding maar er staat me ergens iets bij dat je moet kunnen aangeven dat de DC via een wat tragere verbinding met elkaar communiceren. Iemand idee of dat klopt en waar ik dat kan vinden?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-02 13:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Draait er uberhaubt wel WINS in je netwerkomgeving? Wins is namelijk nodig om remote subnet browsing te kunnen doen. De master-browser in het remote subnet (de 3e server in jouw geval), zoekt via WINS de Domain Masterbrowser. Nadat hij deze gevonden heeft worden beide browse-lists met elkaar gemerged.
Because the browser service is bound by broadcast segments and each master browser maintains its own separate list, there must be a way to merge these lists into a single domain-wide list.
Het hele browse gebeuren werkt op basis van broadcast verkeer.

[ Voor 22% gewijzigd door Question Mark op 26-08-2005 12:54 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
WINS draait nog niet nee...
Wou dat opzetten als we verhuisd zijn en dacht het nog niet nodig te hebben omdat we na verhuizing alleen win2k en XP machines in domein hangen...

IIG bedankt en ga het zo gelijk uitzoeken.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 11:19:
Wou dat opzetten als we verhuisd zijn en dacht het nog niet nodig te hebben omdat we na verhuizing alleen win2k en XP machines in domein hangen...
Deze techniek komt nog voort uit de NT4 / 3.51 periode. Met AD-aware clients is het (volgens MS) niet meer noodzakelijk om via de netwerkomgeving te browsen. Je kunt immers via de AD en LDAP query's alles zichtbaar maken. Bv. via start - Search - Find Printers / People etc.

Kijk ook even naar Domain Browsing with TCP/IP and LMHOSTS Files Hierin staat ook uitgelegd hoe eea werkend te krijgen is middels LMHOSTS files. De specifieke WINS records waarnaar ik in mijn eerdere post verwijs, zijn ook in de LMHOST file op te voeren. Dit document is geldig voor W2K, maar ik denk dat dit voor W2K3 ook wel zal werken.

Ook dit is een leuk artikel: Description of the Microsoft Computer Browser Service
Microsoft Active Directory services in Windows 2000 and Windows XP replace the computer browser service used in earlier versions of Windows to provide the network basic input/output system (NetBIOS) name resolution. The browser service in Windows 2000 is provided for backwards compatibility with client computers that are running earlier versions of Windows.
In dit artikel wordt verder ingegaan op de werking van het 'browse-gebeuren'. Ook wordt er tussen de regels door verteld dat deze functie alleen maar ingebouwd is om backwards-compatible te zijn met oudere clients. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

in de eventlog staan ook meldingen dat het waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een VPN verbinding maar er staat me ergens iets bij dat je moet kunnen aangeven dat de DC via een wat tragere verbinding met elkaar communiceren. Iemand idee of dat klopt en waar ik dat kan vinden?
exacte melding graag...

hier proef ik namelijk uit dat je geen verbinding opzet tussen je routers, maar dat je een vpn opzet tussen 2 windows servers middels rras en dan kan ik me browser problemen voorstellen, omdat je dan virtueel in het zelfde subnet zit ipv routering door de router te laten verzorgen (en in 2 aparte subnets zit, waardoor je de broadcasts browser probs helemaal niet hebt).

wins is overigens overbodig, alleen maar nodig voor oude clients en misschien een enkele applicatie, maar aangezien je er geen last van hebt zou ik geen wins installen.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 11:10
Je kun tje domein op 2003 native zetten, heb je dat al gedaan?

Verder kun je in "Active Directory Sites and Services" meerdere sites aanmaken voor de verschillende locaties. Zet de servers dat in de juiste locatie, en het jusite subnet. Maak dan transports aan tussen de sites, daar kun je aangeven hoe vaak de servers onderling moeten repliceren.

De servers in de Default First Site gaan ervan uit dat ze op dezelfde locatie staan, met een LAN verbinding en repliceren dus continue. Dat kan problemen geven als er een een langzame verbinding tussen zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Jiriki op 26-08-2005 16:16 . Reden: Vrijdag he, typen is moeilijk ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Topicstarter
Een hoop tips...

WINS is inmiddels al geinstalleerd en lijkt ook geholpen te hebben. WINS is later ook nodig omdat er oudere windows versies in ons netwerk zitten.

Verder ga ik jullie aanbevelingen over sites and services en de links die gegeven zijn het weekend is doorlezen dan zou ik dat maandag als de servers allemaal op hun definitieve plaats staan kunnen toepassen.

iig onwijs bedankt voor de tips.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:59:
wins is overigens overbodig, alleen maar nodig voor oude clients en misschien een enkele applicatie,
Een enkele applicatie? :+

Exchange Server 2003 and Exchange 2000 Server require NetBIOS name resolution for full functionality
SYMPTOMS
In larger Microsoft Exchange Server 2003 organizations and larger Microsoft Exchange 2000 Server organizations, some operations do not work correctly if NetBIOS name resolution is not working on the network.

CAUSE
Exchange 2003 and Exchange 2000 still have several NetBIOS dependencies. You may have to use NetBIOS name resolution across different subnets for the successful operation of all Exchange components, depending on the network topology.

RESOLUTION
Microsoft recommends that Exchange organizations use Windows Internet Name Service (WINS) and DNS for name resolution. Installations of Exchange 2003 and Exchange 2000 in large and subnetted organizations without WINS have not been fully tested. In large organizations, NetBIOS name resolution through broadcasts may not function correctly. Some Exchange functionality may also be affected.
't Is bijna ongelofelijk... Het artikel is van juli 2005, en MS zegt doodleuk dat in grote organisaties zonder WINS de werking niet getest is en derhalve de werking niet gegarandeerd kan worden. 8)7

Outlook versies van voor versie 2003 hebben overigens ook Netbios naamresolutie nodig
Outlook clients still rely on NetBIOS calls for much of their MAPI client connectivity. As a matter of fact, Microsoft has stated that Outlook versions prior to Outlook 2003 require NetBIOS resolution to function properly if you’re working with multiple subnets. In short, WINS is not a "nice to have" option, it’s a "need to have" option in those environments.

[ Voor 16% gewijzigd door Question Mark op 26-08-2005 19:09 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:59:
wins is overigens overbodig, alleen maar nodig voor oude clients en misschien een enkele applicatie, maar aangezien je er geen last van hebt zou ik geen wins installen.
Vlak de achtergebleven users niet uit :P

Die vinden XP wat dat betreft onhandig omdat je netwerk omgeving 3 klikken meer werk vereist voordat je die server weer ziet terwijl ze vroegah in un werrukgroepie zaten waar dat met 2 klikken ging ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1