[2003] Gebruikers kunnen niets schrijven in directorys

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:42

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Het lijkt wel alsof het gedoemd is, ik dacht dat ik men mappenstructuur en rechten instellingen allemaal goed had staan, wat ook zo was, bij het aanloggen kreeg je al de mappings te zien etc etc, en dan blijkt als je aan het testen bent dat je als gebruiker nergens schrijfrechtne hebt, hoewel het toch zo hebt ingesteld !

Ik zal eerst voor de zekerheid de gebruikersgroepen en accoutns uit elkaar doen :

we hebben een groep leerlingen en een groep leerkrachten.
in de groep leerkrachten zitten alle leerkrachtaccount
in de groep leerlingen zitten de verschillende klassen ( klas1, klas2, ... ) waarin vervolgens de leerlingen zitten onderverdeeld.
in klas1 zit dus klas1leerling1, klas1leerling2 ....

Vervolgens hebben we een dataschijf op de server, met enkele mappen op :

de map leerkrachten met daarin een folder voor elke leerkracht, onderverdeeld in nog eens 3 mappen : een privemap, een lesmap en een leerlingmap
in de privemap kan enkel de leerkracht dingen schrijven etc, in de lesmap kan een leerling ook lezen en openen en in de leerlingmap mag de leerling ook schrijven.

de maap leerlingen is onderverdeeld in de verschillende klasmappen ( klas1, klas2, ... ) waarna in elke map de leerlingen nog eens een map hebben ( in klas1 zitten dus de mappen van klas1leerling1, klas1leerling2, ... )

Probleem is dat de leerlingen nergens kunnen schrijven !
Overduidelijk een probleem met men rechten/shares.
Ik weet enkel niet waar het juist mis zit. Heb al vanalles geprobeerd, maar niets werkt.

De instellingen op de directorys zijn als volgt :

op de map leerkrachten hebben leerkrachten wijzig rechten, leerlingen leesrechten
op de mappen van de leerkrachten zelf hebben de leerkrachten wijzig rechten, leerlingen leesrechten
op de lesmap hebben leerlingen leesrechten, leerkrachten schrijfrechten
op de leerlingmap in de leerkrachtfolder hebben leerlingen schrijfrechten

toch kunnen ze in die leerlingenmap niet schrijven.

de shares hierop zijn als volgt ingesteld :

op de map leerkrachten hebben leerkrachten wijzig rechten, leerlingen leesrechten
op de mappen van de leerkrachten zelf hebben de leerkrachten wijzig rechten, leerlingen leesrechten
op de lesmap hebben leerlingen leesrechten, leerkrachtenschrijfrechten
de leerlingenmap hier is niet geshared, omdat de leerlingen eraan raken via de share naar de map van de leerkrachten zelf.

de mappings die de leerlingen krijgen via hun logonscherm zijn :

\\server\leerkrachten
\\server\leerkrachten\lesmap

Hoe kan het dat de leerlingen geen schrijfrechten hebben op de map ondanks dat zowel in het instellen van machtigingen bij shares als bij de mapbeveiliging zelf alles ingesteld staat om op de desbetreffende map schrijfrechten te hebben.
Ook het aanpassen naar change rechten veranderd er niets aan.

* Falcon10 begint er zelfmoordneigingen van te krijgen.
Heb er al hoofdpijn aan over gehouden van tegen de muur te knotsen :p

-| Hit it i would ! |-

Verwijderd

Simpel.

Bij de rechten van NTFS + Shares worden de meest restrictieve rechten aangehouden.

Aangezien jij de leerlingen alleen leesrechten heb gegeven op de shares, krijgen ze ook geen meer rechten. Ook niet via de NTFS permissies.
(Als je de share via het netwerk benadert uiteraard, als de leerling lokaal zou inloggen op de server, dan golden deze NTFS permissies wel)

Als je van te voren had verdiept in deze materie, wist je dit natuurlijk al :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 17:05 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dat je zelfmoordneigingen overhoudt aan zoiets kan je denk ik maar beter voor je houden. Daar hebben wij niks aan ;) Ga nou gewoon eens een keer zelf aan de slag. Dit is echt basiskennis, en aangezien je je er zo duidelijk niet in verdiept hebt sluit ik dit topic.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Dit topic is gesloten.