[XP] Ntoskrnl.exe ontbreekt of is beschadigd*

Pagina: 1
Acties:
  • 2.082 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nota
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 08:52
Windows XP professional blijft sinds gisteren hangen tijdens het opstarten met de melding:

Windows could not start because the following file is missing or corrupt.
<windows root>\system32\ntoskrnl.exe

Nu dacht ik mijn XP installatie te repareren met behulp van de XP installatie-cd. Met deze cd boot de pc wel (nadat ik een non-usb toetsenbord heb aangesloten, usb herkent ie niet), laadt wat drivers, inclusief een SATA driver die ik zelf opgegeven heb en komt in het menu waar ik kan kiezen uit Windows Setup (ENTER) en Windows repair (R). Beide opties heb ik geprobeerd, maar hij blijft vervolgens steeds hangen bij het onderdeel:

windows opstartomgeving controleren

(Ik heb ook de Engelse versie van XP en deze blijft hangen bij dezelfde melding maar dan in het Engels, heb nu 3 cd's (3 verschillende versies, NL, EN en corporate versie) geprobeerd, allemaal hetzelfde verhaal)

Ik denk zelf dat het wat met de opstartdata te maken heeft die op mijn HD staat. Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Als er geen andere mogelijkheden zijn dan C:\ leeg halen moet dat maar, ik weet alleen niet hoe, want ik kom zelfs niet in het command prompt. Bij het booten van cd vraagt ie alleen om op een toets te drukken. Ik krijg geen menu waar ik voor veilige modus of een command prompt kan kiezen, F8 werkt ook niet.

even wat stats:

NTFS file system
twee HD's: 1 x 40 gig SATA (met windows besturingssysteem op C:\, program files op D:\)
1 x 200 gig SATA (voor data op E:\)
twee cd-rom drives, allebei geprobeerd
In de BIOS first boot device op CDROM gezet, rest op DISABLE

If you think sex is a pain in the ass, try different position

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

ik zou ff je hdd in een andere pc hangen en dan ff je hdd scannen want denk dat je wat last heb van bad cluster oid.

Wat je ook kan proberen is de ntoskrnl.exe te kopieren naar de plaats waar hij aangeeft.

anders kan je ook nog een windows instalatie erover heen doen met als optie te reaparen.. dus niet naar de emergency rescue te gaan maar echt erover heen te instaleren.

Lekker zijn is een gave :)

• nota
lordspacie schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 16:20:

Wat je ook kan proberen is de ntoskrnl.exe te kopieren naar de plaats waar hij aangeeft.

anders kan je ook nog een windows instalatie erover heen doen met als optie te reaparen.. dus niet naar de emergency rescue te gaan maar echt erover heen te instaleren.
Dat is het juist, ik heb geen emergency rescue geprobeerd, heb ook geen emergency disk, het gaat fout bij een nieuwe install en bij repareren. En hoe kan ik dat bestand naar /../system32 kopieren? Ik kom nergens in een opdrachtprompt...

Verwijderd

Whehe, ik had niet alles gelezen zeg maar ;)

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 21:20 ]

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:04
Dit wijst meestal op een corrupte boot.ini
"fdisk /mbr" of "fixboot" in de herstelconsole invoeren (probeer beide best) zou je boot.ini moeten herstellen normaal gezien..

Het bestand vind je normaalgezien terug in de folder \i386\ op je windows-cd.. (misschien onder een licht gewijzigde bestandsnaam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Even de topictitel ietsje aangepast, en gelijk de serie hoofdletters aan het begin veranderd. Windows XP en 2000 BSOD guide en Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen. al gezien?

[ Voor 5% gewijzigd door sanfranjake op 26-08-2005 01:04 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nota
Ik heb die faqs doorgelezen, maar kom er daarmee nog niet uit, toch bedankt voor de info.
CyberThijs schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 23:10:
Dit wijst meestal op een corrupte boot.ini
"fdisk /mbr" of "fixboot" in de herstelconsole invoeren (probeer beide best) zou je boot.ini moeten herstellen normaal gezien..

Het bestand vind je normaalgezien terug in de folder \i386\ op je windows-cd.. (misschien onder een licht gewijzigde bestandsnaam)
De recoveryconsole kan toch bereikt worden door op F2 te drukken helemaal in het begin van de XP setup? Dan vraagt ie namelijk een recovery-diskette, en die heb ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:04
Download eens een bootdisk voor Win XP vanaf http://www.bootdisk.com/ . (De "XP Quick Boot Diskette").
Op die bootdisk staat het trio boot.ini, ntdetect.com en ntldr. Je kan de boot.ini naar believen aanpassen totdat ie wil starten..

Als je niet goed weet hoe je je boot.ini moet aanpassen om je pc opgestart te krijgen kan je deze template gebruiken:
[boot loader]
timeout=-1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP, First harddisk, first partition" /sos
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows XP, First harddisk, second partition" /sos
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Windows XP, First harddisk, third partition" /sos
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(4)\WINDOWS="Windows XP, First harddisk, fourth partition" /sos
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows XP, Second harddisk, first partition" /sos
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="Windows XP, Second harddisk, second partition" /sos
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(3)\WINDOWS="Windows XP, Second harddisk, third partition" /sos
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(4)\WINDOWS="Windows XP, Second harddisk, fourth partition" /sos
C:\="Previous Operating System on C:\"
Hiermee kan je normaalgezien het probleem van een corrupte boot.ini op je HDD omzeilen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
Ik heb het ook eens gehad, toen was het bestand boot.ini ook niet meer in orde. Bij mij was (als ik me goed herinner :P) het partitienummer waar xp op stond van 1 veranderd naar 2. En dan start ie dus niet :P. (idd die ntoskrnl.exe foutmelding)

[ Voor 8% gewijzigd door stefan001 op 26-08-2005 10:03 ]

Pagina: 1