Momenteel ben ik bezig met een VB project voor school. Ik heb erg veel problemen met de sql statements die vergelijkingen doet met datums. Een eenvoudige voorbeeld hieronder:
En als ik deze sql laat uitvoeren vind hij helemaal niks terwijl er wel iemand is met 29-02-2005 als geboortedatum. De dagen en maanden haalt hij doorelkaar. Dit blijkt wel wanneer ik het laat afbeelden met behulp van een msgBox. BIJV: 2-29-2005
Volgens mij zeer eenvoudig op te lossen maar ik kom er maar niet uit. Ik heb verder in al mijn sql boeken gezocht maar niets lukt en op internet gezocht. Ik kan gewoon geen datums vergelijken enzo
De code hierboven is alleen een kleine voorbeeld om mijn vraag mee te stellen. Ik ben namelijk een reserveringsysteem aan het bouwen in vb, waar ik totaal geen ervaringen mee heb.
Met de code hierbeneden check ik welke bungalows voor een bepaalde periode beschikbaar zijn. Maar deze werkt natuurlijk niet omdat ik de datums niet kan vergelijken(zie boven). Om de code hier beneden te aten werken moet ik eerst mijn eerste statement hierboven werkend aken. Graag wil ik jullie vragen om deze beginner te helpen.
Reserveringregels met de volgende kolommen:
Reserveringregelid, persoonid, bungalowid, aankomst_datum, vertrek_datum
Ook ben ik allerlei oplossingen tegen gekomen die niet bij mij werken. Sql statements zoals:
Werkt ook niet
VB geeft geen foutmelding maar kan verder ook niks vinden.
Kan iemand mij A.U.B. helpen of een kleine voorbeeld geven of een link geven waar ik het kan leze enz? Alvast bedankt
code:
1
2
3
| Dim gbdatum as #29/02/2003# Sql = “SELECT persoonid from persoon WHERE geboortedatum = “” & gbdatum & ”” |
En als ik deze sql laat uitvoeren vind hij helemaal niks terwijl er wel iemand is met 29-02-2005 als geboortedatum. De dagen en maanden haalt hij doorelkaar. Dit blijkt wel wanneer ik het laat afbeelden met behulp van een msgBox. BIJV: 2-29-2005
Volgens mij zeer eenvoudig op te lossen maar ik kom er maar niet uit. Ik heb verder in al mijn sql boeken gezocht maar niets lukt en op internet gezocht. Ik kan gewoon geen datums vergelijken enzo
De code hierboven is alleen een kleine voorbeeld om mijn vraag mee te stellen. Ik ben namelijk een reserveringsysteem aan het bouwen in vb, waar ik totaal geen ervaringen mee heb.
Met de code hierbeneden check ik welke bungalows voor een bepaalde periode beschikbaar zijn. Maar deze werkt natuurlijk niet omdat ik de datums niet kan vergelijken(zie boven). Om de code hier beneden te aten werken moet ik eerst mijn eerste statement hierboven werkend aken. Graag wil ik jullie vragen om deze beginner te helpen.
Reserveringregels met de volgende kolommen:
Reserveringregelid, persoonid, bungalowid, aankomst_datum, vertrek_datum
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| ‘reserveringregels tabel Dim sqlDatum date sqlDatum = “SELECT persoonID, bungalowID, aankomst_datum, vertrek_datum From Reserveringregels WHERE (“ & txtBegindatum.text & ”,” & txtEinddatum &”) NOT OVERLAPS (aankomst_datum, vertrekdatum)” DBgridReserveringen.recourdsource = sqlDatum DBgridReserveringen.refresh |
Ook ben ik allerlei oplossingen tegen gekomen die niet bij mij werken. Sql statements zoals:
code:
1
2
3
4
| Sql = “SELECT voornaam from persoon WHERE geboortedatum = ’13-05-2005’” Werkt niet….. Sql = ”SELECT voornaam FROM persoon WHERE geboortedatum = #13/05/2005#” |
Werkt ook niet
VB geeft geen foutmelding maar kan verder ook niks vinden.
Kan iemand mij A.U.B. helpen of een kleine voorbeeld geven of een link geven waar ik het kan leze enz? Alvast bedankt