Vraag over vertraging Bittorrent software

Pagina: 1
Acties:

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:11
Middag :)

Ik vroeg me af; hoe kan het zeg maar dat als je abc (of elke willekeurige andere bittorrent client) de hele dag aan hebt staan (dus aan het downloaden/uploaden) dat je pc er zo ontiegelijk traag van wordt?
Komt dit doordat je HD de hele dag kleine stukjes data staat weg te schrijven? Dit is toch niet zo belastend voor de performance zou je zeggen?

Zou het fijn vinden als iemand hier antwoord op heeft :)

Heb wel gezocht maar 99% van de topics gaan over dat mensen niet snel genoeg downen via torrents etc.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij dat probleem hebt, vraag ik me af wat voor netwerkkaart je in je PC hebt zitten. Als dat bijvoorbeeld een realtek is, dan gebruikt deze je CPU. En idd, als je dan de hele dag je verbinding open hebt staan, dan vreet dat CPU-tijd en dus snelheid. Met een hardware NIC (3com ofzo) moet dat zo afgelopen zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-08 00:35
Het traag worden kan zijn omdat een aantal clients nare memoryleaks hebben.
De belasting van een netwerkkaart op de CPU is wel waarneembaar, maar zal denk ik wel meevallen. Tenzij je op een echt snelle verbinding zit.
Fragmentatie op je schijven kan je beperken door bijvoorbeeld in te stellen dat ie zodra ie begint met downloaden alvast ruimte voor het hele bestand moet reserveren.

• spokje
@the_eagle: Ik heb idd een onboard realtekje maar die gebruikt nog geen 1% van m'n cpu als ik op volle snelheid download, aangezien ik geen 100mbit lijntje heb is dat niet echt van toepassing :)
Het gaat me meer om het ge/verbruik van de harde schijf. Het is een beetje hetzelfde effect als je te weinig geheugen in je bak hebt hangen zodat ie gaat swappen. (tis iets anders maar beetje dat effect krijg je)

@Joghert: Ik gebruik op het moment ABC, weet jij een client waar je dat laatste in kan stellen?

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
BitComet (gebruik ik zelf ook). Options --> Preferences --> Task --> Allocate disk space before dnld

[ Voor 9% gewijzigd door Marck21 op 25-08-2005 14:40 ]

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ik ken alleen het geval Bittorrent/Bittornado, da's omdat het CPU en RAM gebruik relatief hoog ligt.

Wat betreft RAM - andere client gebruiken
Wat betreft CPU - de betreffende processen op prioriteit Lower of Low zetten scheelt :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• spokje
Ok, ik zal eens kijken naar een andere client, alleen ik vraag me af of er een meer technische verklaring is voor het feit dat de boel zo vertraagd?

Edit: Nm, abc heeft idd last van enorme memory leak, geeft aan dat ie 30 MB verstookt, maar zat over de 150 MB :P eerst bitcomet maar ff proberen :)

[ Voor 34% gewijzigd door spokje op 25-08-2005 15:00 ]

• thesystem
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-08 15:24
In ABC kan je ook de ruimte allocaten.
Je gaat hiervoor naar file > preferences > disk > advanced
Bij disk allocation zet je hier op pre-allocate.

Ik gebruik zelf ook de hele dag ABC maar heb geen/nauwelijks last van het door jou beschreven probleem.

• spokje
Welke versie gebruik je? De nieuwe 3.0.1 of nog de oudere 2.6.9 ?

Edit: M'n 2000 e post \o/ :P

[ Voor 25% gewijzigd door spokje op 25-08-2005 17:58 ]

• thesystem
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-08 15:24
Ik gebruik 3.0.1. Met name het prioriteit geven van bestanden in een torrent zelf vind ik een fijne toevoeging.
Maar als jij nog 2.6.9 gebruikt, ook hiermee kan je pre-allocaten. Hier had ik als ik me goed herinner wel last van veel geheugengebruik. Het kan ook dat ik me verwar met nog oudere versies.

Edit: ook nog ff gekeken hoeveel geheugen hij bij mij nu gebruikt. Terwijl hij met 250kbs downloadt gebruikt hij een kleine 11mb

[ Voor 18% gewijzigd door thesystem op 25-08-2005 15:33 ]

• spokje
Ik gebruikte ook 3.0.1, en daarmee had ik dus die enorme leak. In de task manager nam abc bij mij ook niet meer geheugen als zo'n 30MB bij iets van 3 torrents, maar bij physical memory available kwam opeens 150 vrij toen ik abc afsloot :P dus daar lekte iets flink.

Maar zoiezo, ik heb nu helemaal geen last meer zo lijkt het van dat alles zo traag aanvoelt. Het is nu hetzelfde effect dat wanneer ik abc uit had staan :)

[ Voor 24% gewijzigd door spokje op 25-08-2005 17:59 ]

Pagina: 1