Het grote LAPTOP beveiligingstopic.

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:50
Laptops worden steeds kleiner en kleiner, om zo de mobiele werkbaarheid te verhogen. Natuurlijk wordt het ook makkelijker om deze laptops op een onbeheerd moment (pauze op school/werk) mee te nemen door onverlaten.

Aangezien ik op het punt sta een laptop te kopen wil ik graag wat informatie over verschillende beveiligingssystemen voor laptops.

Ik heb zelf al wat heen & weer gesurft en ben daar verschillende dingen tegengekomen. Natuurlijk zou ik graag wat persoonlijke verhalen horen. :)

Ik heb op het internet de volgende dingen gevonden die mij aanspreken:

Het welbekende laptopslotje:

Afbeeldingslocatie: http://www.g-cs.nl/html/17110%5B1%5D.jpg

Deze lijken me erg onveilig, want:

- De kabel is dun
- Het slotje heeft een niet echt groot anker oppervlak
- Verschillende verhalen over gehoord van het openmaken met stukjes karton enzo.

De laptop-kluis

Afbeeldingslocatie: http://www.g-cs.nl/html/seculocker-lt-130%5B1%5D.jpg

Dit lijkt me veilig omdat je de laptop echt in een afgesloten kluisje doet, wat verankerd is onder een tafel oid. Dit is helaas niet mogelijk bij mij op school :(

En dan zijn er nog een legio apparaten en sloten verkrijgbaar waar ik het bestaan niet eens van weet :p

Hoe pakken jullie dit aan? Nemen jullie je laptop telkens mee als je je werkplek verlaat? Hebben jullie een van bovenstaande oplossingen?

Kan niet stoppen met ontploffen!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik neem mijn notebook gewoon mee als ik van werkplek verkas (afhankelijk waar ik ben, op mijn stage kon ik dat ding gewoon laten staan, kwam toch niemand binnen die er niet thuishoorde :P).
Op school gaat het ding gewoon in mijn tas en sleep ik hem mee.

Je notebook onbewaakt achterlaten vind ik in geen geval een goed idee :P

• Bob Popcorn
Mja, dat was mijn optie ook al, hem meenemen in de pauzes. Gelukkig neem ik een laptop die erg mobiel is en zeer weinig weegt (apple ibook 14", weegt 2,1 kg) maar ik zou hem ook wel graag eens laten staan op een veilige manier. :)

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Bij mijn weten is het laptop slot inderdaad één van de weinige hardware mobiele matige oplossingen. Ik heb zelf eens een Kensington slot geprobeerd, maar die is de zelfde middag weer terug gegaan naar de winkel. Na even morren (beetje heen en weer bewegen, niet hardhandig oid) was het slot gewoon los. Zal vast wel aan het slot/mijn laptop hebben gelegen, maar ik vertrouw die dingen niet meer. Je hebt een kleine laptop, dus de veiligste manier zal (helaas) zijn om bij het verkassen de laptop gewoon mee te nemen. :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Als dit "het grote laptop beveiligings topic" is, dan zou daar eigenlijk ook software beveiliging in moeten worden opgenomen :)
Je kunt tegenwoordig harde schijven op slot zetten met een wachtwoord (C'T van juni)
Ik zou over dit laatste wel wat meer praktijk ervaring willen weten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 14:02
Inderdaad, de laptop kan dan wel niet gejat worden, maar mensen kunnen wel bij je systeem.
Zolang ze directe hardware toegang hebben is vrijgwel geen enkel os veilig.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De gelegenheid maakt de dief. Gewoon zorgen dat je zo'n ding niet onbeheerd achterlaat :)
Beveiligingsmogelijkheden zat, maar iemand die een oogje in het zeil houdt op school als je ff naar de wc bent is net zo makkelijk.
Bovendien: als jij ergens je laptoptas + laptop neer zet en vervolgens even niet kijkt, is dat eigenlijk gewoon je eigen schuld...daar doet niemand wat aan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:57
Ik neem mijn laptopje altijd mee. Ook als ik ff naar de plee moet.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Er zijn laptops die standaard met software beveiliging komen eventueel in combinatie met Smartcard of vingerafdruktoegang.

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 25-08-2005 14:28 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Mijn Schatje laat ik nergens liggen :)

• the_shadow

the_shadow

Joghert schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 14:26:
Inderdaad, de laptop kan dan wel niet gejat worden, maar mensen kunnen wel bij je systeem.
Zolang ze directe hardware toegang hebben is vrijgwel geen enkel os veilig.
Als het weg zijn blijft bij "even heen en weer lopen", dan denk ik niet dat een potentiele dief genoeg tijd heeft om een beveiligingssysteem volledig te kraken. Een sterk wachtwoord en het encrypten van je bestanden (gewoon, standaard in Windows beschikbaar, en dan bedoel ik niet NTFS-rechten) zijn dan al genoeg. Ik ga er ook niet van uit dat de TS z'n laptop een paar uur onbeheerd achter laat.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-09 15:05

S1W

TD-er schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 14:25:
Als dit "het grote laptop beveiligings topic" is, dan zou daar eigenlijk ook software beveiliging in moeten worden opgenomen :)
Je kunt tegenwoordig harde schijven op slot zetten met een wachtwoord (C'T van juni)
Ja, kan. De IDE bus op de harddisk wordt beveiligd via de BIOS van de harddisk. Je moet zorgen dat je in de BIOS van je laptop het Harddisk password aanzet. Als de laptop gestolen wordt kan je de harddisk niet unlocken zonder wachtwoord. Als de harddisk wordt verwijderd is de data niet leesbaar voor "normale" personen. Immers, de bus van de harddisk wordt afgeschermd door jouw wachtwoord en zal pas data gaan versturen als hij unlocked wordt. Erg goede en veilige bescherming van data.

• Bob Popcorn
Nee, een paar uur niet, maar ik denk dat ik voor als ik ff naar de plee ga gewoon zo'n kensington dingetje neem. Het gaat er alleen al om dat ze hem niet zo meegrissen.

Als softwarematige oplossing hoop ik dat 'lock computer' wel werkt als ik ff naar de plee ga :p

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PcDealer schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 14:28:
Er zijn laptops die standaard met software beveiliging komen eventueel in combinatie met Smartcard of vingerafdruktoegang.
Dat is leuk, maar dan kan je notebook nog meegenomen worden als je even niet oplet. De dief heeft er dan niets aan, maar jij zelf ook niet meer.

Verwijderd

Ik zelf heb een Powerbook en daarvoor iBook gehad. Nog nooit problemen. Hell, je kunt dat ding zelfs meenemen naar de wc als je dan toch moet. En daarbuiten zou ik inderdaad mijn laptop ook nooit alleen laten.

Origineel officieel Apple aangeraden slotje.

Zelf heb ik op de HHS gezeten. Wat volgens mij niet echt een van de veiligere scholen is en heb nooit lastgehad of gehoord over gestolen bezittingen. En dan heb ik nog wel de 12" PowBoo

Edit: Nog kleiner en gemakkerlijker mee te nemen dus... }:0

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 14:40 ]

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
het kabeltje zorgt er gewoon voor dat de gelegenheidsdief niet jouw laptop mee neemt als je even de verkeerde kant op kijkt, maar die van degene naast/tegenover je. Het is niet bedoeld om een aanval met een betonschaar te weerstaan...

Mijn laptop laat ik op andere plekken dan kantoor gewoon niet onbewaakt achter. Even dichtklappen en in de tas ermee.

edit:
dat apple slotje is ook gewoon een kensington slotje (of vergelijkbaar in ieder geval)

beveiligen met passwords en zo schiet natuurlijk niet op. De gemiddelde dief verkoopt het kreng gelijk weer door en het beste wat je kan bereiken is dat de harddisk naar zijn grootje is... je data kan je er uiteraard wel mee beveiligen

[ Voor 33% gewijzigd door Rac-On op 25-08-2005 14:41 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Terw_Dan schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 14:38:
[...]

Dat is leuk, maar dan kan je notebook nog meegenomen worden als je even niet oplet. De dief heeft er dan niets aan, maar jij zelf ook niet meer.
Was in navolging van:
TD-er schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 14:25:

• Bob Popcorn
Nee kijk, dat is natuurlijk waar, ALS je laptop dan eenmaal gestolen is, issie weg ook. Je data kun je eventueel beveiligen, maar weg = pech natuurlijk. :)

Dat Apple slotje zal ik eens bekijken :)

Verwijderd

dat apple slotje is ook gewoon een kensington slotje (of vergelijkbaar in ieder geval)

beveiligen met passwords en zo schiet natuurlijk niet op. De gemiddelde dief verkoopt het kreng gelijk weer door en het beste wat je kan bereiken is dat de harddisk naar zijn grootje is... je data kan je er uiteraard wel mee beveiligen
Dat apple slotje is idd gewoon een Kensingtonslotje. Maar uns Apple gebruikers vertrouwen het meer als er een Apple approved stamp op staat... Ik tenminste. ;)

En over die data, je data is al redelijk beveiligd door het feit dat de dief het geen rochel kan interesseren wat er op de HD staat. Omdat het voor hem meer gaat om de verhouding Drugs tegenover Apple.

Sja, dieven zijn over het algemeen niet zo zwaar voor de gezonde dingen in het leven...

Tenzij je HEEL kritieke data hebt en in dat geval is het misschien interessant om te weten dat zelfs 12x formatteren een HD niet volledig onleesbaar maakt als iemand er 1000,- voor over heeft om de HD te recoveren. Maar goed, beetje offtopic.

• Bob Popcorn
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 14:51:
[...]
Tenzij je HEEL kritieke data hebt en in dat geval is het misschien interessant om te weten dat zelfs 12x formatteren een HD niet volledig onleesbaar maakt als iemand er 1000,- voor over heeft om de HD te recoveren. Maar goed, beetje offtopic.
Wel eens gehoord van een low-level format? ;)

Maar; ik denk ook niet dat de potentiele dief van mijn laptop een junk is, maar eerder een student :p

• the_shadow

the_shadow

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 14:51:
[...]

De data is niet te recoveren, als het geëncrypt op de hardeschijf wordt weggeschreven. Desalniettemin is de laptop dan inderdaad al wel weg.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bob Popcorn schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 14:55:
[...]

Wel eens gehoord van een low-level format? ;)

Maar; ik denk ook niet dat de potentiele dief van mijn laptop een junk is, maar eerder een student :p
ook na een paar keer een low level format is je data nog te recoveren hoor.. ga dit maar eens lezen:
Alle data in enkele seconden wissen

encrypty (sterk genoeg) helpt inderdaad wel maar niet tegen diefstal..

imho is zo'n kabeltje genoeg om de gelegenheidsdief te stoppen en voor de rest moet je je laptop niet onbeheerd achterlaten. Simpel. Zo'n kluis is misschien handig als je hem in het weekend op kantoor wil laten, maar als een dief toch al binnen is en > 2 uur de tijd heeft hebben ze zo'n ding ook gemakkelijk open.

[ Voor 32% gewijzigd door Rac-On op 25-08-2005 15:46 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-motion
  • Laatst online: 19:50

d-motion

zow... en dan nu...

Gewoon zo'n Kensington slotje met een 85 db sirene eraan. Op het moment dat er aan je notebook gemorreld wordt gaat dat ding af. Geen dief die er dan nog ongezien mee de ruimte uit loopt.

Voor de rest gebruik ik Safeguard op de PC. Mochten ze dat ding dan toch onverhoopt meenemen dan hebben ze iig niets meer aan de data want daar kom je dus niet meer bij. Formateren gaat wel maar dan heeft de dief iig niets aan de spullen die er op staan.

WWW.RC5.NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:18

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Die kensingtons breek je zo af; die schade aan die laptop maakt een dief niks uit.
enige oplossing is het ding altijd bij je dragen, zeker op scholen. Zijn hele mooie (schouder)tassen (crumpler..) voor, dus dat moet niet zo'n probleem zijn.

op mijn werk doe ik er een kensington aan als ik er zin in heb, een potentiele dief moet dan toch enig geweld gebruiken en dat valt één van mijn collega's vast wel op.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

pjottum schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:25:
Die kensingtons breek je zo af; die schade aan die laptop maakt een dief niks uit.
enige oplossing is het ding altijd bij je dragen, zeker op scholen. Zijn hele mooie (schouder)tassen (crumpler..) voor, dus dat moet niet zo'n probleem zijn.

op mijn werk doe ik er een kensington aan als ik er zin in heb, een potentiele dief moet dan toch enig geweld gebruiken en dat valt één van mijn collega's vast wel op.
Ik ben een keer een laptop kwijt geraakt die aan een Kensington hing, heb hem toen (5 jaar terug) met stuk chassis en al naar de verzekering gestuurd en heb hem wel vergoed gekregen :P

Op werk durf ik hem wel te laten staan en anders gaat hij idd gewoon altijd mee. Heb een onopvallende JanSport laptoprugzak, bevalt prima

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik sleur mijn laptop altijd mee, alhoewel er niemand in mijn vriendenkring in z'n kop haalt om mijn Toshiba te stelen. 8ste RMA is net gebeurd, harde schijf problemen zijn opgelost, maar ze hebben ervoor gezorgd dat er geen geluid meer uit de speakers komt (wel geluid in de koptelefoon). Dus RMA 9, here i come en hierbij breek ik het Benelux record der RMA's :X B) ??? De levering van mijn laptop had 4 RMA's gekost en uiteindelijk heeft de laptopgroothandel 7 maanden na datum een andere laptop gekocht voor mij zodat Toshiba lekker hard kan knoeien aan de originele laptop.

[ Voor 37% gewijzigd door rapture op 26-08-2005 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

rapture schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 22:41:
Ik sleur mijn laptop altijd mee, alhoewel er niemand in mijn vriendenkring in z'n kop haalt om mijn Toshiba te stelen. 8ste RMA is net gebeurd, harde schijf problemen zijn opgelost, maar ze hebben ervoor gezorgd dat er geen geluid meer uit de speakers komt (wel geluid in de koptelefoon). Dus RMA 9, here i come en hierbij breek ik het Benelux record der RMA's :X B) ??? De levering van mijn laptop had 4 RMA's gekost en uiteindelijk heeft de laptopgroothandel 7 maanden na datum een andere laptop gekocht voor mij zodat Toshiba lekker hard kan knoeien aan de originele laptop.
Ik weet dat er bedrijven zijn dat wanneer een laptop na drie keer te zijn gereapereerd het dan omruilen voor een nieuwe. Ik weet ook dat er iemand is die nu aan zijn derde laptop toe is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb persoonlijk zo'n Kensington slotje, het is niet helemaal veilig maar het houdt de gelegenheidsdief tegen, verder zoals al gezegd je laptop zoveel mogelijk meenemen.
Ook heb ik enkel een password op mijn Windows/Linux login en wordt networking op voorhand geactiveerd alsook de noip daemon, wordt de laptop gestolen en ergens ingeplugged heb ik toch het IP van de persoon die hem het laatste heeft opgestart, geen idee of ik de overheidsdiensten daar iets mee kunnen/willen doen, maar het geeft mij toch een beter gevoel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

De laptop locken als je even wegloopt zodat mensen je gegevens niet kunnen jatten geeft ook wel een veilig gevoel. Lang leve fingerprint :D 8)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Bij mijn klanten plaats ik de laptop in een kast als ik met de accountantscontrole/ consultancygesprekken bezig ben. Ik bewaar de sleutel persoonlijk [Dit is ook verzekeringstechnisch te verantwoorden]. Ook voor mijn collega's is dit een eis

Daarnaast zijn al onze laptops voorzien van Safeboot [het is soms ook behoorlijk irritant].... Uiteraard ook een Kensington slot...maar dat is slechts minimaal...

Mooooooeeeee......

Pagina: 1