Hey,
Volgende situatie heb ik:
Bij het laden van de pagina wens ik dat een bepaalde 'option' wordt geselecteerd. Dit doe ik als volgt:
De variabele "wagen" kan variëren van 1 tot 5.
Nu heb ik een tweede select (naam=grootte), deze wordt door een ander javascript dynamisch gegenereerd. Deze select bevat geen options met id's. De waardes ervan zijn wel gekend. Bij het laden van die pagina moet ook bij deze select een bepaalde option geselecteerd zijn. Aangezien deze options geen id's hebben, kan ik bovenstaande code niet gebruiken. Zelf dacht ik dat deze code zou werken:
Wie weet dus hoe ik een <option> standaard kan selecteren op basis van zijn 'value' (en niet zijn 'id')?
Volgende situatie heb ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| <SELECT NAME="wagen"> <option Value= "-1" id="wagen-0"> </option> <OPTION id="wagen-1">Koelbox</OPTION> <OPTION id="wagen-2">Koelaanhangwagen</OPTION> <OPTION id="wagen-3">Vriesbox</OPTION> <OPTION id="wagen-4">Vriesaanhangwagen</OPTION> <OPTION id="wagen-5">Tapwagen</OPTION> </SELECT> |
Bij het laden van de pagina wens ik dat een bepaalde 'option' wordt geselecteerd. Dit doe ik als volgt:
code:
1
| <body onLoad="document.getElementById('wagen-'+wagen).selected='true';"> |
De variabele "wagen" kan variëren van 1 tot 5.
Nu heb ik een tweede select (naam=grootte), deze wordt door een ander javascript dynamisch gegenereerd. Deze select bevat geen options met id's. De waardes ervan zijn wel gekend. Bij het laden van die pagina moet ook bij deze select een bepaalde option geselecteerd zijn. Aangezien deze options geen id's hebben, kan ik bovenstaande code niet gebruiken. Zelf dacht ik dat deze code zou werken:
code:
, waarbij dan de variabele grootte kan slaat op de waardes die deze option kan aannemen. Maar blijkbaar is "getElementByValue" geen goed commando.1
| <body onLoad="document.getElementByValue('grootte-'+grootte).selected='true';"> |
Wie weet dus hoe ik een <option> standaard kan selecteren op basis van zijn 'value' (en niet zijn 'id')?
I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.