Toon posts:

[Geluidskaart] wil niet op A8N-E (BIOS 1006)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 'n lastig probleem met m'n A8N-E, waar ik een Terratec Aureon 5.1 Fun geluidskaart op wil prikken. Dit gaat in eerste instantie allemaal goed, Windows XP Pro herkent het spul en vraagt om een driver installatie. Echter aan het einde van de installatie van de drivers bevriest de PC volledig. Na een reset wil Windows niet meer opstarten (blijft hangen op zwart na loading screen met blauw balkje). Vervolgens weer reset en opstarten met 'laatst goed werkende configuratie'. Dit gaat dan weer wel.

Wanneer ik nu in Windows komt wordt m'n geluidskaart wel herkend bij de Device Manager, maar met 'n geel uitroeptekentje erbij. Ook staat er ergens een Unknown Divice bij met 'n geel uitroeptekentje, vermoedelijk is dit de game-port die op de geluidskaart zit, omdat ik met m'n oude pc ook een extra dingetje met geel uitroepteken erbij kreeg.

Als ik nu probeer de drivers te reinstallen, krijg ik de error 'mislukt, access is denied'. De geluidskaart werkt dus ook niet.

Ik heb al van alles geprobeerd (Windows zonder SP2, ander PCI-slot etc), maar ik kom er niet uit. Heeft iemand enig idee? Ik zit standaard onder Administrator account. Kan het iets te maken hebben met IRQ settings? Hoewel ik denk van niet omdat 'ie het in 2 van de 3 PCI-sloten niet doet, de onderste zit m'n netwerkkaart in.

Het gekke is dat hij het wel goed heeft gedaan met BIOS 1005, hoewel ik niet weet of het nu aan het BIOS ligt. Had al het probleem dat m'n File System naar de knoppen was met 1006, ondanks dat ik de nieuwste nVidia drivers erop had staan. Help...

• mheikens
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:09
BIOS 1006 verlangt dat je je chipset drivers update tot minimaal v6.65. Zie ASUS site. BIOS 1005 is overigens een prima BIOS en upgraden naar 1006 is niet nodig als je geen problemen hebt. Zie ook de release notes van 1006.

Op de A8N-E zit een ingebouwde audio device. Misschien die uitzetten in de BIOS? Ik weet niet of dat mogelijk is.

Zijn je drivers voor de geluidskaart WHQL? Anders uitzoeken van wie Terratec de chip gebruikt en van de fabrikant drivers proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Drivers waren nVidia 6.66 (vond het overigens vreemd dat Asus voor 'hun' drivers 6.65 hanteert). Ik gebruik altijd de nVidia kale drivers en niet de bijgeleverde Asus drivers, dit moet in principe toch geen verschil maken?

Onboard Sound was disabled ten tijde van installatie. Drivers van geluidskaart zijn official drivers van de Terratec site.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het onderste pci-slot wordt over het algemeen altijd aangeraden voor je geluidskaart. Geen idee of het bij jou helpt, maar je kunt het allicht proberen.

Heb je trouwens plug & play OS op yes staan in de bios? Staat standaard op no. Zie ook pagina 2-23 van je moederbord boekje :).

Verwijderd

Topicstarter
Moet het op YES? Ik heb het zien staan in 't boekje maar kan niet echt bedenken of het yes of no moet zijn, staat nu op NO voor zover ik weet. Onderste slot zal ik ook 'ns proberen als dat plug 'n play niet werkt.

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 15:46 ]

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 15:44:
Moet het op YES? Ik heb het zien staan in 't boekje maar kan niet echt bedenken of het yes of no moet zijn, staat nu op NO voor zover ik weet. Onderste slot zal ik ook 'ns proberen als dat plug 'n play niet werkt.
't is handig om dat op yes te zetten ja. Dan mag Windows fijn zelf je geluidskaart een irq geven wat Windows het beste uit komt.

Verwijderd

Topicstarter
Okay ga ik straks 'ns proberen dan, hopelijk werkt het want wordt er gek van.... temeer het ook al een keer wel goed is gegaan.

• mheikens
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 13:10:
Drivers waren nVidia 6.66 (vond het overigens vreemd dat Asus voor 'hun' drivers 6.65 hanteert). Ik gebruik altijd de nVidia kale drivers en niet de bijgeleverde Asus drivers, dit moet in principe toch geen verschil maken?

Onboard Sound was disabled ten tijde van installatie. Drivers van geluidskaart zijn official drivers van de Terratec site.
ASUS doet vast nog iets met de drivers om te precies toe te spitsen op hun bord, maar dat weet ik niet zeker.

In de chipset drivers van NVIDIA zitten dacht ik drivers voor geluid. Nu weet ik niet zeker of deze drivers zijn bedoeld voor de audio chip op je ASUS bord (Realtec ALC850). Misschien gooien die roet in het eten.

Verwijderd

Ik heb het zelfde bordje en ongeveer hetzelfde probleem. Ik heb een Creative Audigy 2 ZS, heb hem in mijn moederbord gepropt, drivers geinstalleerd en binnen enkele seconden Bsod's . :?

Computer start wel gewoon weer op, maar als ik muziek ga spelen of een game start zie ik gelijk weer een blauw scherm voor me neus. En kan ook niet lezen wat de foutmelding is, want het meteen weer verdwenen. Heb alle 3 de pci slots geprobeerd, maar iedere keer hetzelde liedje.

Vindt dit echt jammer want de Nforce audio klinkt niet echt lekker. Vindt trouwens wel dat Creative hun drivers wel eens mag updaten :(

Nou hopelijk werkt het advies om Plug & Play support op "Yes" te zetten. Wens me veel succes :9

Verwijderd

Topicstarter
Heb je wel de Onboard Sound van het moederbord uitgezet in je BIOS? Anders kan ik me voorstellen dat die twee mekaar in de weg zitten. Ik heb de inhouden van de drivers even nagekeken, videodrivers zijn 99% identiek op 1 catalogusbestandje na geloof ik, en de chipset drivers zijn ook op grote gebieden gelijk, behalve dan dat Asus de specifieke drivers heeft voor de onboard soundchip, terwijl dit bij de nVidia drivers een algemene audiodriver is (denk ik). Die overigens gewoon prima werkt. Maar vergeleken met m'n geluidskaart is de onboardsound toch een stuk slechter.

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 18:04:
Ik heb het zelfde bordje en ongeveer hetzelfde probleem. Ik heb een Creative Audigy 2 ZS, heb hem in mijn moederbord gepropt, drivers geinstalleerd en binnen enkele seconden Bsod's . :?

Computer start wel gewoon weer op, maar als ik muziek ga spelen of een game start zie ik gelijk weer een blauw scherm voor me neus. En kan ook niet lezen wat de foutmelding is, want het meteen weer verdwenen. Heb alle 3 de pci slots geprobeerd, maar iedere keer hetzelde liedje.

Vindt dit echt jammer want de Nforce audio klinkt niet echt lekker. Vindt trouwens wel dat Creative hun drivers wel eens mag updaten :(

Nou hopelijk werkt het advies om Plug & Play support op "Yes" te zetten. Wens me veel succes :9
Met de creative audigy 2 zs is het probleem CThelper.exe. Een compleet nutteloos process dat geladen wordt door XP en geinstalleerd is met de creative drivers. Die moet je dus even uit zetten met start -> run -> msconfig -> startup (ook als je geen problemen hebt, want het is een nutteloos progje wat op de achtergrond blijft draaien).

[ Voor 3% gewijzigd door dr snuggles op 25-08-2005 18:26 ]

Verwijderd

wwillem schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 18:25:
[...]

Met de creative audigy 2 zs is het probleem CThelper.exe. Een compleet nutteloos process dat geladen wordt door XP en geinstalleerd is met de creative drivers. Die moet je dus even uit zetten met start -> run -> msconfig -> startup (ook als je geen problemen hebt, want het is een nutteloos progje wat op de achtergrond blijft draaien).
Ik heb CThelper.exe uitgeschakeld, mijn systeem heeft tot en met nu een redelijke tijd goed gelopen met de Audigy 2, maar tevergeefs..

Norton Internet Security wordt helemaal gek,krijg ineens raar beeld, heb dan ineens 6 "Start" knoppen van windows overal in beeld,de taakbalk bovenaan mijn beeld, uitgestelde schrijfbewerkingen die mislukken (popup venster), harde schijf valt uit en ik eindig met een Bsod :(

Ik snap er echt niks van 8)7

Wat ik heb geprobeerd:

* Alle biossen vanaf 1005 t/m 1008
* Hard schijven op alle Sata poorten gehangen
* In de bios alles op default gezet, dus geen overclocken.
* nForce drivers van Nvidia en van Asus, versie 6.66
* Nvidia drivers voor mijn 7800 GTX geinstalleerd, 77.72Whql en 77.77Whql
* Norton Internet security eraf gedonderd

En nog steeds dezelfde problemen blijven komen, iemand een idee wat er zou kunnen zijn?
Er is een conflict met de Audigy 2, dat is zeker, want zonder de geluidskaart werkt alles perfect.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 21:31 ]

• mheikens
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 18:24:
Heb je wel de Onboard Sound van het moederbord uitgezet in je BIOS? Anders kan ik me voorstellen dat die twee mekaar in de weg zitten. Ik heb de inhouden van de drivers even nagekeken, videodrivers zijn 99% identiek op 1 catalogusbestandje na geloof ik, en de chipset drivers zijn ook op grote gebieden gelijk, behalve dan dat Asus de specifieke drivers heeft voor de onboard soundchip, terwijl dit bij de nVidia drivers een algemene audiodriver is (denk ik). Die overigens gewoon prima werkt. Maar vergeleken met m'n geluidskaart is de onboardsound toch een stuk slechter.
Ik heb eens NVIDIA drivers geinstalleerd en toen was mijn on board sound ook klote. Na installatie van de Realtec drivers van ASUS was alles verholpen. Ik denk echt dat die NVIDIA drivers niet geschikt zijn voor je moederbord.
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 21:16:
[...]
Wat ik heb geprobeerd:

* Alle biossen vanaf 1005 t/m 1008
* Hard schijven op alle Sata poorten gehangen
* In de bios alles op default gezet, dus geen overclocken.
* nForce drivers van Nvidia en van Asus, versie 6.66
* Nvidia drivers voor mijn 7800 GTX geinstalleerd, 77.72Whql en 77.77Whql
* Norton Internet security eraf gedonderd
ASUS heeft geen v6.66 driver voor XP32bit. Laatste is v6.65.

Verwijderd

mheikens schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 09:33:
[...]

Uhmm die is er al een tijdje hoor.

http://dlsvr01.asus.com/p...a/Chipset_Win2K3_V666.zip

EDIT: Foutje van mij, deze zijn niet voor winxp, alleen win2000 en win2003

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay listen up!

Dit is hoe mijn probleem verholpen werd (kan het zelf nog bijna niet geloven):

* Onboard sound disabled, Plug 'n Play OS op yes.
* Soundcard erin, drivers installeren, pc 'bevriest' weer.
* Reset, in BIOS de moederbord Gameport disabled (in het kader van 'je moet toch wat').
* PC herstarten, Windows normaal opstarten, en GAAAAANNNNNN met die banaa... geluidskaart.

Snapte er eerst werkelijk niets van (kwam bij opstarten nog heel kort een melding 'Found new hardware, gameport' in beeld), maar ik denk dat ik 'm snap:

Op de geluidskaart zit een aansluiting voor een gameport. Op het moederbord zit een aansluiting voor een gameport. Deze twee vinden mekaar niet lief: boem! Het disablen van de gameport van het moederbord lost blijkbaar een conflict tussen deze twee op. De drivers werden dus wel geinstalleerd, maar door het gameport conflict wilde het niet meer werken. Ik ben in ieder geval weer wat wijzer en een stuk blijer!

edit:

Wat ik echter nog niet begrijp is dat het voorheen wel heeft gewerkt... maargoed who cares eh? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 15:31 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

mheikens schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 09:33:
Wat is dit dan?
meuktracker: nVidia nForce4 AMD Edition 6.66
Asus heeft idd geen driver; Nvidia wel B)

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 26-08-2005 15:32 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk overigens dat de plaats van de geluidskaart niet zoveel invloed heeft, gezien 'ie 't bij mij ook in een ander slot dan de onderste heeft gedaan. Hij zit nu echter in de onderste dus laat ik 'm daar maar zitten. Via ik denk Windows nu gezien de P'nP OS = yes heeft de kaart IRQ 18 geshared met een IRQ van de videokaart, dat is totaal geen probleem vooralsnog.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:30:
Okay listen up!

Dit is hoe mijn probleem verholpen werd (kan het zelf nog bijna niet geloven):

* Onboard sound disabled, Plug 'n Play OS op yes.
* Soundcard erin, drivers installeren, pc 'bevriest' weer.
* Reset, in BIOS de moederbord Gameport disabled (in het kader van 'je moet toch wat').
* PC herstarten, Windows normaal opstarten, en GAAAAANNNNNN met die banaa... geluidskaart.

Snapte er eerst werkelijk niets van (kwam bij opstarten nog heel kort een melding 'Found new hardware, gameport' in beeld), maar ik denk dat ik 'm snap:

Op de geluidskaart zit een aansluiting voor een gameport. Op het moederbord zit een aansluiting voor een gameport. Deze twee vinden mekaar niet lief: boem! Het disablen van de gameport van het moederbord lost blijkbaar een conflict tussen deze twee op. De drivers werden dus wel geinstalleerd, maar door het gameport conflict wilde het niet meer werken. Ik ben in ieder geval weer wat wijzer en een stuk blijer!

edit:
Wat ik echter nog niet begrijp is dat het voorheen wel heeft gewerkt... maargoed who cares eh? :)
Ben blij dat je dit gevonden hebt, want bij mij werkt nu alles uitstekend!! :*) Alleen wat ik nog moest doen om alles te laten werken was in de bios "MIDI" op 310 te zetten ipv 330!! Alles loopt als een trein!

Als ik jullie toch niet had he _/-\o_
Pagina: 1