DVD+R dual layer single sided of dual sided?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.412 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• merry77776
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-05-2006
Heb laatst wat dual layer dvd+r gekocht.
Twee verschillende soorten:

De ene was dvd+R DL single sided (Maxell 8,5GB) en de andere was Maxell DVD-R DL 9,4GB (inderdaad min R). Die laatste is een soort van flipper. Niet echt handig dus als je meer dan 4,7 GB moet schrijven volgens mij. (defeats the purpose om het maar op zijn Engels te zeggen).

Mijn vraag, hoe kan je zien als je een dual layer dvd koopt of ie single sided of dual sided is? Want in het vervolg wil ik de tweezijdige dvdrs vermijden. Daar heb ik niet zo veel aan als ik mijn dvd verzameling wil backuppen.

andere probleem is dat ik de gebrande dvd (maxell 8,5GB) niet goed af kon spelen in mijn dvd speler of computer. Het zou kunnen zijn dat dit aan de data zelf lag. Dat moet ik nog uitzoeken (en nog een dl schijfje aan spenderen).

Wat zijn de ervaringen van andere mensen wat betreft single en dual sided en het afspelen ervan in standaard apparatuur?
Ik brand met een NEC 3500A DL brander.

Mac gebruiker

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Interessant topic. Dit vraag ik me dus ook al een tijdje af. Ik heb een dual layer brander maar ik vraag me af als ik zo'n duur schijfje koop, zal deze dan ook van Kruitvat DVD-speler tot Marantz-speler gelezen gaan worden ? Daarnaast zou ik willen weten waar jij die double-sided single layers hebt gekocht ?
edit:
Het schijnt dat er bij de overgang van layer 1 naar layer 2 wel een "hikje" in het beeld zit ;(

[ Voor 19% gewijzigd door under-world op 25-08-2005 12:12 ]

Verwijderd

Om ervoor te zorgen dat de schijfjes zeker afgespeeld kunnen worden in een stand-alone speler, moet je de schijfjes branden met Booktype setting. Dit zorg ervoor dat de schijfjes gebrand worden als DVD-ROM DL ipv DVD+R DL, wat de compatibiliteit met vele stand-alone spelers ten goede komt.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

DLSS = 8.5 GB
DLDS = 9.4 (4.7x2!)

Lijkt me?

Verwijderd

DL schijfjes van platinum (de 8.5 gig's), zijn redelijk goedkoop (4€60) te vinden op www.cdrwinkel.com. Schijfjes van traxdata zijn zelfs maar 4€35 meer.
Die Platinumschijfjes spelen in elk geval in de goedkope medion-spelers, dus ik vermoed dat die Marantz daar ook wel geen probleem mee zal hebben.

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
proller schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 12:16:
DLSS = 8.5 GB
DLDS = 9.4 (4.7x2!)

Lijkt me?
Helemaal juist :)

Het idee was jaren geleden om inderdaad vier DVD-formaten te introduceren: single layer, single sided van 4.7 GB (nouja, 'gigabyte' - 4,700,000,000 bytes ongeveer), single layer double sided van 9.4 GB, double layer single sided van 8.5 GB en double layer double sided van 17 GB.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• merry77776
Uhm, kan dat met Toast 6 ?
(heb namelijk een Mac)

of anders waar kan je dat aangeven?
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 12:14:
Om ervoor te zorgen dat de schijfjes zeker afgespeeld kunnen worden in een stand-alone speler, moet je de schijfjes branden met Booktype setting. Dit zorg ervoor dat de schijfjes gebrand worden als DVD-ROM DL ipv DVD+R DL, wat de compatibiliteit met vele stand-alone spelers ten goede komt.

Mac gebruiker

Verwijderd

Dat hangt af van brander tot brander, ik weet niet direct of dit kan met jou type brander kan. Bij sommige branders staat dit al standaard ingesteld op booktype setting, bij sommige branders kan je dit met een tooltje instellen, en sommige branders ondersteunen dit niet, maar kan je het wel toepasbaar maken, na een onoficiele firmware upgrade.
Zoek maar eens op nec 3500A + booktype...

Op deze link heb ik al het volgende gevonden:
With which utilities can I set the bitsetting for DVD+R DL media to ND-3500A (and OEM) drives?
Link: http://www.cdrinfo.com/forum/printable.asp?m=80060

Het zal dus geen probleem zijn met jou drive. Lees maar eens aandachtig door...

• merry77776
thanks. had trouwens ook al datzelfde forum gevonden.
Heb voor de mac nu wel een tooltje necflashX gevonden. Echter mijn NEC 3500A zit in een firewire case en laat deze case nou net de command line commands blokkeren. grr.
Heb de maker van het tooltje al zovast een mailtje gestuurd. Misschien weet hij er iets op.
Anders kan ik nog proberen de NEC intern in te bouwen en de interne brander in de externe firewire case. En dan eens kijken.
Ik rommel liever niet aan mijn firmware.

Mac gebruiker

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:04
nare man schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 12:43:
[...]

Helemaal juist :)

Het idee was jaren geleden om inderdaad vier DVD-formaten te introduceren: single layer, single sided van 4.7 GB (nouja, 'gigabyte' - 4,700,000,000 bytes ongeveer), single layer double sided van 9.4 GB, double layer single sided van 8.5 GB en double layer double sided van 17 GB.
Niet helemaal ;)

@ proller :P

SLSS = 4,7GB idd
SLDS = 9,4GB
DLSS = 8,5 GB
DLDS = 17 GB

jullie halen Single layer en dual layer door elkaar :)

Hopelijk niet dual layer en double layer :X (double layer is tweezijdig dus, dual sided)
Jouw uitleg is weer wel goed, maar wat Proller zei niet B)

[ Voor 6% gewijzigd door Beerkeeper op 25-08-2005 15:26 ]

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• KingRoad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 23:42
Wat betreft je eerste vraag, nog even voor de duidelijkheid, je moet dual (double) layer hebben en niet dual sided. Bij dual layer zijn er twee brandbare lagen op 1 kant, bij dual sided moet je het schijfje omdraaien wil je de volledige capaciteit kunnen benutten.

Dual sided biedt weinig voordelen t.o.v. 2 losse schijfjes. Met dual layer kun je, zoals jij wil, een film groter dan 4.37 GB wegschrijven en later kijken zonder de disc te hoeven draaien of te verwisselen.

Dual layer en double layer zijn trouwens hetzelfde, in tegenstelling tot wat FoutTM zegt... Het zit hem dus in de woordjes layer en side.

[ Voor 13% gewijzigd door KingRoad op 25-08-2005 17:28 ]

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 11:55
Merry, om antwoord te geven om de compabiliteit van Dual Layer (Double Layer) media kan ik heel kort zijn, koop VERBATIM DVD+DL .. zorg ervoor dat je brander als booktype de disc brand als een DVD-ROM en je zit goed ..

Verbatim kost een paar euro meer dan de andere merken maar is echt de moeite waard om aan te schaffen.

PVoutput

• merry77776
Aha, probleem opgelost!

Vandaag een andere dvd behandeld en naar DL gebrand. En die werkt perfect (Maxell DVD+R 8,5Gb). Ik denk dat de eerste het niet deed omdat ik de schijf naar HD had gekopieerd (die nog ge-encrypt was). Draait probleemloos in mijn Pioneer 5100 dvd speler en recorder en tevens in een hele oude Panasonic DVD-A100 die niet eens DVD recordables hoort te kunnen lezen!)

Ik ben zelf erg tevreden met Maxell schijfjes. Ik heb hele nare ervaringen met Verbatim dvd-r. Wat mij betreft is dat goedkope rommel. Elke keer dat ik die gebruikte gaf ie een verification fout. Terwijl andere schijfjes dat niet deden.
Ik ga nu nog Platinum proberen. Als CD recordable ben ik daar ook erg tevreden over.

Inderdaad is dual side wat duur voor eigenlijk twee schijfjes. Een beetje een miskoop. Nou ja ik ga er wel wat backups mee maken. Dan scheelt het in elk geval de ruimte. Gelukkig waren zijn ze niet al te duur.
De maxells haal ik in Belgie, waar je overigens nu wel ook de auvibel moet gaan betalen (ook als nederlandse particulier. Dat omdat de Belgische regering een verdrag met de Nederlandse daarover heeft afgesloten).
Platinum is 4,50 euro (zie tweakers) dus als die goed is is dat een goed alternatief.

Eindelijk kan ik een proper backup maken van dvds die ik mee wil nemen op reis. Want ik ga echt niet mijn koop dvds meenemen. scheelt weer krassen, gestolen worden etc.

Oorspronkelijke vraag:
Geven leveranciers wel altijd goed aan of het een dual layer of dual sided is?
KingRoad schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 17:26:
Wat betreft je eerste vraag, nog even voor de duidelijkheid, je moet dual (double) layer hebben en niet dual sided. Bij dual layer zijn er twee brandbare lagen op 1 kant, bij dual sided moet je het schijfje omdraaien wil je de volledige capaciteit kunnen benutten.

Dual sided biedt weinig voordelen t.o.v. 2 losse schijfjes. Met dual layer kun je, zoals jij wil, een film groter dan 4.37 GB wegschrijven en later kijken zonder de disc te hoeven draaien of te verwisselen.

Dual layer en double layer zijn trouwens hetzelfde, in tegenstelling tot wat FoutTM zegt... Het zit hem dus in de woordjes layer en side.

[ Voor 4% gewijzigd door merry77776 op 25-08-2005 18:35 ]

Mac gebruiker

Verwijderd

KingRoad schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 17:26:
Klopt niet, vaak wordt de term (inderdaad wel onterecht) "double layer" ook gebruikt voor schijfjes die eigenlijk double sided zijn met op elke kant 1 layer. Er is dus wel degelijk verwarring omtrent de benaming, maar het beste kan je dus kijken naar de capaciteit. 8.5 gig (wat in werkelijkheid 7.35 gig is) is een dual layer schijfje (zoals de TS zoekt), en 9 (of meer) gig is waarschijnlijk double sided...

Tja, als je en backup wil maken, moet je idd eerst wel decrypten ;)
Verder kan het zeker geen kwaad om toch nog in Booktype Setting te branden. Vergroot de compatibiliteit met stand-alone spelers, maar heeft geen nadeel. Darenboven benadert je kopie nog eens meer het origineel, mits dat ook DVD-ROM is (niet dat dit technisch iets uitmaakt hoor...)

• jimbojansen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-09 20:49
offtopic:
wrm zou je dual layer kopen als je maar 2x zoveel data krijgt als een normale DVD.. maar tog 4x zoveel kost ?? :?

[ Voor 10% gewijzigd door jimbojansen op 25-08-2005 19:11 ]

Verwijderd

jimbojansen90 schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 19:03:
wrm zou je dual layer kopen als je maar 2x zoveel data krijgt als een normale DVD.. maar tog 4x zoveel kost ?? :?
Als je niet wenst te shrinken bijvoorbeeld... ;)
Is trouwens offtopic, als de TS er nu eenmaal voor kiest om op DL te branden, dan is dat zijn keus...

• merry77776
de tweezijdige dvds zijn inderdaad een foutje. Die had ik dus niet moeten hebben.
echte dual layers (8,5GB (geformatteerd minder) dus wel.

Ik ga inderdaad nog wel in booktype duiken en kijken wat daar nog mogelijk is zonder de firmware te hoeven flashen. Daar ben ik toch altijd wat voorzichtig mee en doe het alleen als het moet.
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 19:10:
[...]

Als je niet wenst te shrinken bijvoorbeeld... ;)
Is trouwens offtopic, als de TS er nu eenmaal voor kiest om op DL te branden, dan is dat zijn keus...

Mac gebruiker

• KingRoad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 23:42
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 19:01:
[...]

Klopt niet, vaak wordt de term (inderdaad wel onterecht) "double layer" ook gebruikt voor schijfjes die eigenlijk double sided zijn met op elke kant 1 layer.
Ik wil niet vervelend zijn, maar officieel is double layer wel degelijk gelijk aan dual layer. Als sommige winkels double layer gebruiken om dual sided aan te duiden, zijn ze fout bezig.

In vroege press releases van dubbellaags schijfjes werd gesproken over double layer. Dit om verwarring met dual format (dvd+/-r) te voorkomen. Dat uiteindelijk de naam dual layer meer gebruikt wordt dan double layer komt waarschijnlijk omdat dat net wat fijner "bekt" en men al gewend was aan de term dual...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KingRoad schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 19:37:
Ik wil niet vervelend zijn, maar officieel is double layer wel degelijk gelijk aan dual layer. Als sommige winkels double layer gebruiken om dual sided aan te duiden, zijn ze fout bezig.
"Officieel" heb je idd gelijk, maar de vraag van de TS was "Geven leveranciers wel altijd goed aan of het een dual layer of dual sided is?" en mijn antwoord daarop was dat er verwarring kan zijn omdat sommige instanties wel eens de termen door elkaar durven te gooien (onterecht natuurlijk). Daarom is het dan ook veiliger om naar de capaciteit te kijken ipv enkel naar de benaming... Maar zoals jij het uitlegt, zou het inderdaad moeten zijn.

@Merry77: als je je firmware naar de laatste nieuwe versie flashed, gaat je drive ook kwalitatief beter branden, en gaat die veel meer verscheidene media ondersteunen. In jou geval, kan je dan bij officiele firmwareversies blijven, omdat deze je toelaten het booktype setting in te stellen. Maar inderdaad: verdiep je er maar eerst goed in en veel informeren!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2005 13:17 ]

Pagina: 1