Toon posts:

Computer bevriest en schijven(?) maken piepend geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met de volgende setup heb ik al veel problemen gehad:
Asus a8n SLI deluxe
AMD 64 3500+
Gigabyte gt6800
2x Seagate Barracuda 7200.8 250 GB

Ik heb met name problemen gehad in Raid0 en met de Audigy 2 ZS.

Nu weer het volgende. Als ik de pc opstart hoor ik een paar rare piepen achter elkaar. Dit is niet de standaard bios piep! Ik kan het moeilijk plaatsen. Volgens mij uit de schijven. In de opstart worden dan niet de IDE schijven gedetecteerd. Dus ook de DVD en CD drives niet. Als ik 'm reset is het over. Dan start ie wel goed op in loopt (liep!) ie helemaal bug en probleemvrij.

Maar nu:
Tijdens bijvoorbeeld het gamen bevriest ineens mijn pc. En weer hoor ik het piepende geluid. Dit is zachter dan de standaard bios piep, maar wel degelijk hoorbaar. Ongeveer een piep van een seconde en dan een seconde stil, piep, stil etc. Dit duurt ongeveer 10 seconden. Mijn pc bevriest dus totaal, maar loopt niet vast. Als het piepen weer weg gaat loopt ie weer als een zonnetje.

Uiteraard weer de hamvraag -> wat is hier aan de hand?
Is het moederbord of schijf?

Verwijderd

Hoe warm wordt je processor?

BTW: respect, jij bent een echt goede TS als ik zo je history bekijk _o_

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 10:28:
Hoe warm wordt je processor?

BTW: respect, jij bent een echt goede TS als ik zo je history bekijk _o_
Weet het niet uit mijn hoofd maar mij pc is uitstekend gekoeld en altijd als ik check is de temp meer dan laag. Zoals alles in mijn pc (hdd's en gpu).

Maar het lijkt me geen temperatuur probleem omdat het al bij opstart vaak meteen raak is en dan na een reset weg is. Ik post 'm hier omdat ik het toch in de hd/controller hoek verwacht.

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 10:24
heb je een goede voeding?

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor piepen kan een pc trouwens maken? Toch alleen het bios speakertje of andere meganische delen die schuren of aanlopen?

• jrsikken
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
In de handleiding van je moederbord kan je vaak wel vinden wat die combinaties van piepjes betekend.

[ Voor 10% gewijzigd door jrsikken op 25-08-2005 11:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm even voor de duidelijkehid: ik weet hoe de standaard piep van het moederboard klinkt. Ik ken ook de combinaties. Het geluid wat ik nu hoor is alleen niet de standaard piep (zoals je die bij het opstarten van de pc eenmaal hoort.

• jrsikken
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
Dan wordt het apparaten uitsluiten. Start eens op met 1 harde schijf. Of verander instellingen in je bios. Lees dan handleiding van je moederbord toch maar eens door en check de juiste instellingen van je harde schijven. Een ventilator kan ook piepen. Zo heb ik ook een piepende ventilator gehad die na een tiental seconden weer stil werd. Of check de min en max waarschuwingsinstellingen voor het toerental van je ventilatoren. Of check eens je , moederbord, geheugen, harde schijven en geheugen met een diagnostic tool. Mischien worden de harde schijven te warm: probeer ze dan wat verder uit elkaar te hangen.

Verwijderd

Topicstarter
jrsikken schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 12:29:
Dan wordt het apparaten uitsluiten. Start eens op met 1 harde schijf. Of verander instellingen in je bios. Lees dan handleiding van je moederbord toch maar eens door en check de juiste instellingen van je harde schijven. Een ventilator kan ook piepen. Zo heb ik ook een piepende ventilator gehad die na een tiental seconden weer stil werd. Of check de min en max waarschuwingsinstellingen voor het toerental van je ventilatoren. Of check eens je , moederbord, geheugen, harde schijven en geheugen met een diagnostic tool. Mischien worden de harde schijven te warm: probeer ze dan wat verder uit elkaar te hangen.
- 1 harde schijf: zal ik eens doen
- bios: staat perfect ingesteld, meerdere malen met meerdere mensen doorgelopen
- ventilator: lijkt me sterk dat die mijn pc 10 seconden lam legt
- toerental: ze lopen op constante snelheid
- diagnostic: hdd's en geheugen uiteraard getest. hoe test ik een moederbord?
- warmte: pc is extreem koel en er staan 2 fans op de hdd's

Iemand anders nog suggesties?

• Byte_Me
harde schijven en een te krappe voeding kunnen ook problemen opleveren. mijn HDs maakten dan ook piepende geluiden. het is moeilijk te omschrijven, maar het is een soort krassend geluid, zoals nagels over een schoolbord, maar dan een stuk minder irritant.

als ik jouw PC zo zie:
Asus a8n SLI deluxe
AMD 64 3500+
Gigabyte gt6800
Audigy 2
CD-RW
DVD-iets
casefans
dan is je voeding toch niet echt ruim. leg het eens voor in het grote "welke voeding heb ik nodig"-topic.

test je PC eens zonder casefans, zonder CD en DVD, 1 HD. heb je dan geen piepjes dan ligt het hoogst waarschijnlijk aan je voeding (of een van de apparaten die je eruit hebt gehaald)

[ Voor 29% gewijzigd door Byte_Me op 25-08-2005 15:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Precies! Dat is het, nagels! :)

Ga het meteen voorleggen daar. Alhoewel daar over het algemeen ook de tendens is dat 350+ meestal voldoende is. Maar goed, ik zal eens kijken.

Verwijderd

kun je de time-out voor het zoeken van harde schijven(en andere ide apparaten en/of S-ata) ook verhogen in de bios. dan zou hij ze de eerste keer gelijk moeten vinden.

Helpt dat niet, is er een goede kans dat de controller van je moederbord naar z'n grootje gaat.

Als hij tijdelijk vast is gelopen, krijg je dan ook meldingen in de errorlog van (windows XP??? <- altijd vermelden he)

Hd's die een soort van ambulance geluid maken hebben wel degelijk een probleem wat aan de schijf ligt..

Verwijderd

Topicstarter
Nee nee geen Windows error code. PC staat gewoon 10 a 15 seconde op pauze en dan draait ie weer.

Wanneer het piepende geluid ontstaat dan duurt het ook lang voor ik in de bios kom overigens.

Hoe verhoog ik de timeout voor zoeken?

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:21

GVR

Misschien heeft het toch nog steeds te maken het het probleem dat je ide-drives niet herkend werden. In het A8n-sli topic wordt al vaker gesproken over problemen met de NVIDIA-ide drivers. Probeer het eens met de standaard windows drivers?

Verwijderd

Topicstarter
Maar het rare vind ik dan dat ie de ene keer wel en de andere keer niet bevriest.

Dus het gebeurt ook wel eens midden in het gebruik (gamen ofzo) en de opstart is dan wel goed gegaan.

Verwijderd

Topicstarter
Freaky Gabbur schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 10:48:
Misschien heeft het toch nog steeds te maken het het probleem dat je ide-drives niet herkend werden. In het A8n-sli topic wordt al vaker gesproken over problemen met de NVIDIA-ide drivers. Probeer het eens met de standaard windows drivers?
Hoe installeer ik het eigenlijk met de standaard drivers?
niet f6-en tijdens de installatie van windows?
kan het met SATA schijven?

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:21

GVR

Ik heb het over de IDE-drivers, niet de raid drivers

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 17:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Byte_Me schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 15:24:
harde schijven en een te krappe voeding kunnen ook problemen opleveren. mijn HDs maakten dan ook piepende geluiden. het is moeilijk te omschrijven, maar het is een soort krassend geluid, zoals nagels over een schoolbord, maar dan een stuk minder irritant.

als ik jouw PC zo zie:
Asus a8n SLI deluxe
AMD 64 3500+
Gigabyte gt6800
Audigy 2
CD-RW
DVD-iets
casefans
dan is je voeding toch niet echt ruim. leg het eens voor in het grote "welke voeding heb ik nodig"-topic.

test je PC eens zonder casefans, zonder CD en DVD, 1 HD. heb je dan geen piepjes dan ligt het hoogst waarschijnlijk aan je voeding (of een van de apparaten die je eruit hebt gehaald)
Een 400 Watt voeding van een a-merk zou prima moeten voldoen met dit systeem.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Byte_Me
_Dune_ schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:04:
[...]

Een 400 Watt voeding van een a-merk zou prima moeten voldoen met dit systeem.
en het sleutelwoord is a-merk. van ibl heb ik echt nog nooit gehoord.

Verwijderd

Topicstarter
Freaky Gabbur schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 13:21:
Ik heb het over de IDE-drivers, niet de raid drivers
Voor sata schijven moet je toch ook tijdens de installatie met F6 een driver inladen?

Verwijderd

Topicstarter
Byte_Me schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 18:48:
[...]

en het sleutelwoord is a-merk. van ibl heb ik echt nog nooit gehoord.
Lees het dan even goed, het is een gemodificeerde versie van een Fortron. En Fortron is een a-merk.

• Byte_Me
ik heb alleen even naar het kopje gekeken, daar stond geen fortron. maar goed, dan ligt het iig niet aan je voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net alle seagate testen doorlopen en allemaal gaat het goed. 0 fouten

Alleen de DST test zegt dat ie geen fouten vindt, maar dat ik wel een unkown result code krijg: 8.

Ik ga dat wel ff naar Seagate mailen, maar weet iemand van jullie wellicht wat dat is?

En verder: als het niet mijn hdd is, wat kan het dan wel zijn????

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 09:36:
Nee nee geen Windows error code. PC staat gewoon 10 a 15 seconde op pauze en dan draait ie weer.

Wanneer het piepende geluid ontstaat dan duurt het ook lang voor ik in de bios kom overigens.

Hoe verhoog ik de timeout voor zoeken?
Ik vraag dan ook niet naar een error-code..... Wat staat er in je systeemlog ??

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 16:37:
[...]

Ik vraag dan ook niet naar een error-code..... Wat staat er in je systeemlog ??
Geen idee, zal wel heel sneu zijn maar wist niet dat dat bestond. Waar vind ik het?

Overigens is het gepiep minder geworden. Het is er nog wel even als ik opstart, maar gaat dan weg. Soms vind ie dan toch nog de ide drives niet, na een reset dan weer wel.

Ik heb het niet meer meegemaakt tijdens langdurig gebruik.

Verwijderd

Je error log vind je terug in de event viewer

Kun je bereiken door Rechtsklik op deze computer > Manage. onder event viewer staan 3 logboeken, daar kun je even kijken of de pc ook problemen heeft. Evt errors zou je hier even kunnen posten.

Wel beter dat het in ieder geval minder erg geworden is.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-02 17:32
ik wil niet vervelend doen maarruh,
de laptop van mijn vader had soms met opstarten ook dat leuke nagels geluid.
rebooten, klaar.
totdat ie af en toe helemaal niet meer opspinde met starten.
klap erop, en werken.

na een jaar: disk dood.....

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-03 14:57
Lees ook eens de SMART-waarden uit van je schijven. Het probleem klinkt namelijk als doodgaande schijven.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 21:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

heb je bij de winXP install de diskette gebruikt ?
ik weet dat winXP SP2 hem herkent.
ik had pcies hetzelfde probleem, en dat was opgelost toen ik toch gewoon de diskette met drivers gebruikt hebt

dit was welliswaar in een Nforce2 systeem, maar toch... moet het proberen waard zijn toch ? :D

sorry voor de late schop btw

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Pagina: 1