Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Power led rechtstreeks op molex

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nadat mijn MSI moederbord overleden is heb ik een Asus in de plaats gezet. Er is echter 1 stom probleempje: de powerled valt uit als de MSI radio wordt aangezet, deze blijft uit tot de PC reboot. Aangezien de radio hier vrijwel altijd opstaat is dat een beetje jammer.

Mijn vraag is dus vrij simpel: Kan de powerled worden aangesloten op een molex? zo ja, wat moet er juist gebeuren?

Ik ben geen soldeergoeroe en heb nooit iets van electronica gedaan, probeer het zo verstaanbaar mogelijk uit te leggen :P

• Brubacker
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-12-2024
je moet gewoon een voorschakel weerstandje in de plaats zetten.

berekening =

Uv - Uled
-------------
I

Met Uv de spanning van de molex ( 12 of 5 V ) , Uled de spannings val over de LED en I de stroom door de LED.

voorbeeld =

5V - 1.5V
------------- = 175 Ohm
20mA
( louter een voorbeeld, waardes kunnen verschillen, moet je opzoeken in databladen )

-Wim

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee wat de waarden zijn van het ledje (standaard groene led van een chieftec mid-tower)

Verwijderd

Maakt niet zo zot veel uit bij een groene led, als je gewoon em wilt laten oplichten...Neem een spanningsval van een 2-tal volt, zal wel ong. zoiets zijn, dus bv (5v - 2v) / 20mA = 150Ohm, dan neem je bv een weerstand van 180 Ohm (E12 reeks? dunno), zit je safe...
Als ik leds gebruik voor gewoon te testen ofzo neem ik meestal een 1k weerstand...
Zolang dat ding licht geeft ben ik al blij....

Let wel, een witte led bv heeft een drempelspanning tss 3 en 4,5V; een weerstand van 180 ohm zal dan slechts 2,78 mA laten vloeien..