Toon posts:

PC maakt enorm veel lawaai

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Mijn pc maakt tijdens het spelen van Battlefield 2 behoorlijk veel lawaai, komt volgens mij doordat de processor hard moet werken en dan flink gekoeld moet worden. Soms is het net haast alsof hij joelt.

Nu heb ik een tafelventilator naast mijn pc gezet en zet deze aan als het lawaai begint en vrijwel meteen stopt het dan en is het geluid weer normaal.

Mijn vraag is kan dit kwaad dat de vent in het rooster van de pc blaast en/of kan ik dit op een andere manier oplossen?

Patrick

Verwijderd

Mischien is een stillere CPU cooler de oplossing?

Verwijderd

casefan misschien een idee... Als een ventilator helpt, betekent het dat je wat aan je airflow moet doen!

Verwijderd

Geef best eens wat gegevens over je huidige systeem: welke onderdelen, fans? (hoeveel, intake/outtake, grootte, snelheid), overklokken, welk budget je hebt om dit probleem te verhelpen, ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een P4 3 GHZ met 1024 intern.

Verder is hij helemaal standaard dus niets ivm overklokken ed.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 11:40:
Ik heb een P4 3 GHZ met 1024 intern.

Verder is hij helemaal standaard dus niets ivm overklokken ed.
Die dingen worden behoorlijk warm ja, dus een andere koeling zou geen overbodige luxe zijn.
Wat zijn de temps eigenlijk van je systeem?

Verwijderd

Hmja, nog meer gegevens zijn nog altijd welkom hoor. ;) Bijvoorbeeld idd de temps, welke kast, gegevens over de huidige aanwezige fans (+opstelling) en koelers, en de rest van de onderdelen (grafische kaarten, hd's, ...)
Hoe meer gegevens, hoe beter we jou koeling kunnen uitdokteren.
Overigens een betere cpu-koeler is niets waard als er geen goed algemene airflow in de case is...

Verwijderd

Topicstarter
Videokaart is Nvidia GeForce FX 5600, HD Maxtor 6Y200 185 Gb, De temperatuur zou ik neit weten, hoe kom ik daar achter?

Verder is het model een minitower.

Met airflow bedoellen jullie dat de pc van beide kanten lucht aan kan zuigen? Ik heb hem nl aan 1 kant tegen een kastje staan.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 13:51:
Videokaart is Nvidia GeForce FX 5600, HD Maxtor 6Y200 185 Gb, De temperatuur zou ik neit weten, hoe kom ik daar achter?

Verder is het model een minitower.

Met airflow bedoellen jullie dat de pc van beide kanten lucht aan kan zuigen? Ik heb hem nl aan 1 kant tegen een kastje staan.
Er zijn zat progs om temps uit te lezen en het is ook altijd in de bios te vinden.

En airflow is luchtstroom, niet meer dan dat.

Verwijderd

Het is normaal dat een koeler harder gaat draaien, Hij heeft dan ook een op temp gestuurde koeler.

Als je 'm wilt vervangen , ga dan voor een Zalman die lekker op een laag toerental draait.

Een vriend van mij is ook overgestapt op zalman spul en is er zeer tevreden mee, Hij werkt namelijk veel met autocad en divx renderen. Het systeem is ook een stukje stiller ermee geworden.

Verwijderd

En hoe zit het met de casefans? En de fans van de voeding?

Verwijderd

Terw_Dan schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 14:07:
[...]

Er zijn zat progs om temps uit te lezen en het is ook altijd in de bios te vinden.

En airflow is luchtstroom, niet meer dan dat.
En een luchtstroom moet je in je kast zien te krijgen. Je wil namelijk de warme lucht die rond je processor en videokaart enzo ontstaat afvoeren. Hierdoor zal je computer koeler blijven, waardoor de fans minder hard hoeven te draaien.

• AteZ
  • Laatst online: 19-02 14:33
het beste kun je zoveel mogelijk koelers plaatsen.
2 koelers die op halve kracht draaien maar wel sneller kunnen draaien kunen veel meer lucht verplaatsen dan 1 koeler op volle snelheid en zijn ook nog eens veel stiller.

pas wel op met koelers kopen; let op luchtverplaatsing, decibels en max. toerental.
aan stille koelers die niet snel kunnen draaien heb je niets.

als je koeler met een grote diameter kan plaatsen moet je dat eerst doen.
voorbeeldje:
ik heb zelf 1 zalman cpu koeler van 10 cm, 3x 8 cm koelers achterop(1 in voeding)
1 8 cm op mijn videokaart, en 1 voorin.
het geluid valt best mee door de lage temperatuur van de kast, en de lage toerentallen van de koelers.
Tijdens het spelen van BF2 merk je toch hoeveel vermogen je verstookt, want mijn kamer is na een uurtje spelen wel een paar graden warmer >:)

de temperatuur kun je uitlezen met MBM5, tooltjes van je moederbord leverancier, Everest, etc..
je kunt het daarna weer fraai op je scherm vertonen met samurize bijvoorbeeld...
meuktracker: Samurize 1.62.1

[ Voor 8% gewijzigd door AteZ op 25-08-2005 14:27 ]

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Airflow = luchtverplaatsing. Vooraan/onderaan zuigen de fans, bovenaan/achteraan blazen ze. Koude lucht in, warme lucht uit. Een minitower is trouwens nefast voor je temperatuur :). Alles zit dicht op elkaar en meestal zijn er maar weinig koelmogelijkheden.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1