Frames resizen automatisch mee

Pagina: 1
Acties:

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-04 16:23
Hallo,

ik ben nu al enige tijd bezig met het maken van websites, maar heb zelf nog bijna nooit frames gebruikt. Dit omdat ik dan dus niet makkelijk een fixed width op kan geven en niet alle info op de pagina in een keer kan veranderen.

Maar nu vraagt de klant mij uitdrukkelijk om frames te gebruiken, dus heb ik geen keus.
Het probleem is nu dus:
ik wil een frameset maken die 3 rijen heeft en in de middelste ook nog eens 3 kollommen.
Np:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<FRAMESET cols="*, 800, *" border="0">
    <FRAME src="includes/empty.php" scrolling="no">
    <FRAMESET rows="340, 430, 30">
        <FRAME name="top" src="includes/top_systeem.php" scrolling="no" NORESIZE>
        <FRAMESET cols="270, *, 175">
            <FRAME name="lft" src="includes/lft.php" scrolling="no" NORESIZE>
            <FRAME name="ctr" src="includes/ctr.php" scrolling="no" NORESIZE>
            <FRAME name="rgt" src="includes/rgt.php" scrolling="no" NORESIZE>
        </FRAMESET>
        <FRAME name="btm" src="includes/btm.php" scrolling="no" NORESIZE>
    </FRAMESET>
    <FRAME src="includes/empty.php" scrolling="no">
</FRAMESET>

Maar nu heb ik dus het probleem dat wanneer ik de pagina kleiner maak dan de aangegeven hoogte/breedte, dat mijn frames dus kleiner worden ipv een fixed width te houden.

Hoe los ik dit op?
Alvast bedankt.

Preview is hier te vinden btw: http://www.b2ontwerp.nl/deerenberg

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Plant het in een div met een fixed width?

Verwijderd

procenten gebruiken

maar ik zou eigenlijk proberen je klant te vertellen waarom ie frames beter niet kan gebruiken en kijken naar een andere oplossing om zijn wensen te bereiken (zal wel iets te maken hebben met scrollbars ofzo...; lijkt me niet dat je klant graag inaccessible wil zijn en problemen wil hebben met zoekmachines enzo)

• k0ewl
Hoe bedoel je in een DIV zetten, want een frameset in een DIV zetten gaat niet he....

Trouwens is het niet zo dat de search-bots gewoon door je frames heen stuiteren, ze lezen toch de src="" tag?

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Verwijderd

dat wel, en ze indexeren daarbij meteen onderliggende pagina's. Als je dus een dergelijke pagina als zoekresultaat krijgt en je volgt de link, heb je een pagina zonder omliggend frameset en ben je dus waarschijnlijk je navigatie kwijt.

• k0ewl
Ik denk dat toevallig bij deze site ook de keuze voor frames beter is, omdat je dan niet telken het hele flash-filmpje opnieuw hoef te bekijken enz. Daarom denk ik de keuze voor frames, maar hoe los ik nu het probleem op.
De DIV-oplossing snap ik niet?

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Dat is precies hetzlefde als wat mophor zegt :) Verder zou ik me na deze site een keer verdiepen in html. Dan kan je er snel achter komen dat wat je nu gedaan hebt in flash voor het overgrote deel overbodig is en een stuk sneller en netter gemaakt kan worden in html.

Voor nu kan je zoals al eerder gezegd het bovenste frame een vaste grootte geven.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:54

Bosmonster

*zucht*

k0ewl schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 09:49:
Ik denk dat toevallig bij deze site ook de keuze voor frames beter is, omdat je dan niet telken het hele flash-filmpje opnieuw hoef te bekijken enz. Daarom denk ik de keuze voor frames, maar hoe los ik nu het probleem op.
De DIV-oplossing snap ik niet?
Het flash filmpje niet hoeven bekijken kan op tig manieren opgelost worden natuurlijk.. makkelijkste is nog een parametertje meegeven met de flashmovie of die wel of niet moet spelen en deze alleen op de homepage dus als 'ja' meegeven.

Er zijn maar weinig redenen om frames te gebruiken, dit is er in ieder geval niet een van :P

(het nut van de 'animatie' snap ik in dit ontwerp sowieso niet zo overigens)

[ Voor 7% gewijzigd door Bosmonster op 25-08-2005 10:05 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik bedoel dat je de inhoud van al die losse bestanden uit de frameset beter in meerdere divjes binnen een containier-div kunt zetten. Deze kun je absoluut positioneren namelijk :)

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020

Cogito ergo dubito

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 11:43

André

Analytics dude

Lees dat stuk van Boelie-Boelie eens door en hou er direct rekening mee dat door de frames en het overmatige flashgebruik je site compleet waardeloos is voor zoekmachines. En daardoor zullen er ook weinig bezoekers via een zoekmachine op de site komen terwijl dat de hoofdmanier is voor veel mensen om op sites te komen.

Neem dit alles mee naar je opdrachtgever en laat hem dan nog eens beslissen?

Ik zie het zo: ik ben de proffesional en de klant niet. Dus de klant geeft zijn wensen te kennen en ik implementeer dat op de beste manier. Dus niet de klant gaat voor mij bepalen wat de beste manier is.

Als de lak van mijn auto beschadigt is ga ik de schadehersteller toch ook niet zeggen dat hij het met een kwast moet opknappen. Nee, dan laat ik het aan hem over om te bekijken hoe het het beste hersteld kan worden.

[ Voor 37% gewijzigd door André op 25-08-2005 22:48 ]

Pagina: 1