pagina laten scrollen na resize?

Pagina: 1
Acties:

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Even een vraagje van een newbie:

Ben nu bezig met een site te ontwikkelen.
Nu heb ik de pagina zodanig dat als je het scherm verkleint, dat dan de content automatisch mee 'resized' (alsof er een word-wrap aanstaat o.i.d.). Nu zie ik (nu ik er op ben gaan letten) dat bij een aantal sites de content gewoon blijft staan, en dat er dan een scrollbar verschijnt.

Wat is eigenlijk gebruikelijk bij websites? En wat zouden de voor of nadelen van beide opties zijn?

Ik hoop dat ik de vraag een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven.

Verwijderd

hangt er een beetje vanaf van hoe "stom" je doelgroep is

als je text laat meeschalen, dan wordt het compleet onleesbaar bij een flinke breedte, je kan dan het begin van de regel niet meer terugvinden namelijk (geloof dat dat gemiddeld bij 80 chars zit)

Als je de boel een vaste breedte geeft, heb je als nadeel dat bij kleine schermen een scrollbar ontstaat

Ergo: als je gebruikers hebt die allemaal grote schermen hebben en te stom zijn om niet fillscreen te browsen -> vaste breedte (iets minder als 800 px ofzo)

heb je een doelgroep met hele kleine schermpjes (640 x 480), doe dan een vloeiende breedte.

wat ik zelf ook vaak doe is de breedte uitdrukken in em, zodat het meeschaalt als je je font groter maakt. Als je dan een max-width van 100% opgeeft, blijft ie ook binnen de perken (niet in IE)