[TV] Nieuwe TV keuze erg lastig

Pagina: 1
Acties:

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beste medetweakers,

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben heel nieuwsgierig aangelegd en doe altijd zeer goed onderzoek voordat ik een technische aankoop doe. Echter ben ik op zoek naar een nieuwe tv (mijn 33cm beeldbuisje wordt ouder :/ ) omdat ik een nieuwe playstation 2 en dvd speler heb. Ook zit ik er best vaak voor en met mijn huidige tv levert dat hoofdpijn op (onscherp en erg klein).

Wat weet ik en wat weet ik niet? Lees: wat heb ik onderzocht en wat niet.

Ik ben op zoek naar een TV tussen de €150 en €250 euro (niet meer, echt niet ;) ). Ik weet dat een tv PAL en NTSC kan ondersteunen. Echter zie ik dat de goedkopere vaak alleen PAL ondersteunen. Waar staat NTSC voor en is dat wenselijk om te hebben (ik dacht van wel).

Dan het hele 4:3, 16:9 verhaal. 4:3 is normaal, maar is het ook oud? Bied 16:9 echt voordelen tegenwoordig?

Mono of stereo lijkt me duidelijk. Ik zou graag een stereo tv willen met goed (of iig zeer fatsoenlijk geluid) dat op een leuk volume kan voor een film of spannend stuk in een spel/tv iets.

Een vlakke of bolle beeldbuis. Ik moet je eerlijk zeggen, ik ben al 6 winkels ingeweest en ik vind bol vaker prettiger kijken dan platte tv's. Weet niet wat het is, maar die platte doen het niet zo goed naar mijn mening. Als je een aanrader hebt, please let me know.

Het 50Hz of 60Hz verhaal. Is dat de oorzaak dat ik hoofdpijn krijg? Dat ik die 50Hz onbewust nog zie? En is 60Hz echt zoveel stabieler? 100Hz zal buiten mijn budget vallen :) .

Scart vs Rood/Wit/Geel tulip (ofzo :> ). Een medewerker in een IT's vertelde mij dat scart veel beter beeld gaf? Maar ik dacht persoonlijk dat er niet veel verschil inzat? Mijn PS2 ondersteunt alletwee iig. Gewicht en afmetingen maken niet zoveel uit.

Waar ben ik naar op zoek en waarom? Naar jullie hulp met het uitzoeken want vooral door alle merken en specificaties weet ik het echt niet meer. Ik wil geen scherm waar ik hoofdpijn van krijg want ik kijk er tv op, game erop en bekijk er films op. Het is mijn vermaak hoe kazig dat ook klinkt op een studentenkamer. Merken als finlux, thomson, philips, daewoo, sony, jvc, grundig, akai, vestel, panasonic, samsung, sanyo, sharp, techwood, lg. Ik ken ze nu allemaal maar heb geen idee welke nou echt goed zijn. En dat zou ik heel graag willen weten B) !!

Ik dacht dat ik opzoek was naar --> rond de 55cm beeldbuis, bol, stero, 60Hz, Scart, Pal en NTSC, 4:3 en 16:9 switch mogelijkheid. Die heb ik natuurlijk nog niet gevonden |:( ...

Dit is een vrije lange post geworden (en ik hoop overigens dat hij in het goede forum, pardon, subforum staat) en ik zou het heel erg fijn vinden als wat gotters met verstand van zaken hierop in wilden gaan. Alle advies en technische kennis/weetjes/vergelijkingen zijn welkom :) !!

Alvast bedankt O+ .

[ Voor 5% gewijzigd door Cassius op 25-08-2005 00:58 ]

De meeste mensen deugen!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sjonge wat een lang verhaal om een televisie te kopen. Koop gewoon de eerste de beste zou ik zeggen. Jouw meeste vragen zijn bovendien op te zoeken. Televisies zijn 50hz of 100hz, maar niet 60hz. Dit heeft te maken doordat er in Nederland wordt uitgezonden in het Pal formaat. Hierdoor is het eigenlijk niet nodig om een NTSC ondersteunende tv te hebben. NTSC is volgens mij 60hz. Scart is beter dan tulp, maar of je ook echt het verschil ziet. Maar probeer maar eens een TV zonder scart en mono geluid te vinden. :). Breedbeeld tv's kunnen switchen tussen 16:9 en 4:3.

Handig topic: Breedbeeld TV's, advies?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:17

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Breedbeeld tv's zijn over het algemeen duurder dan de 4:3 modellen van tv's... De Kieskeurig site al bekeken? dit zijn tv's waar je naar zou kunnen kijken, ga het best naar een grote winkel, om ze te bekijken.
en dat dat vlakke beeld er voor jou 'slechter' uitziet kan komen doordat je bol gewend bent, vlak geeft ook rustiger beeld en minder reflecties...
hoever zit je van je tv af? als je namelijk een grote afstand hebt vanaf die kleine tv, kan het ook daardoor komen.

Home Assistant Configuratie V&A

• Cassius
  • Niet online
Noork, ik zocht NTSC omdat ik veel gebruik maak van games op mijn PlayStation2 waarvaan er dus 60Hz versies zijn. Maar met 50Hz overleef ik het ook wel, ik koop de meeste spellen in de winkel en dat zijn PAL spellen, ofwel 50Hz.

Verder wil ik toch echt graag meer info als iemand weet. Vandaag liep ik de BCC binnen en vond daar deze tv --> http://www.wehkamp.nl/win...=ZOE&Artikelnummer=750976 --> maar dan in de BCC voor €229,- ... Wehkamp staat wel op de "Everyday low pricing" list, maar ik krijg wehkamp niet aan de lijn, iemand die me een klantnummer zou kunnen geven dan vraag ik even of dit ook de winkelprijs is! Dan neem ik zeker die tv bij bcc met die korting. Ik blijf een student en ja, 200 euro is veel geld :) .

Verder ben ik dus op zoek naar een bekender merk 50Hz tv. Het zal 4:3 worden want 16:9 ligt buiten mijn budget. Bol of plat maakt niet veel uit, pal en ntsc ook niet, stereo en 55cm natuurlijk wel :) .

Kennen jullie dat scherm, die Philips 21PT5409 .. ?

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/PJ0L97JGROZ3

Ik vind hem er mooi uitzien en de reacties zijn goed. Iemand wat meer ervaring met dat BCC gebeuren (every day low pricing)? Mag ik iemand zijn klantnummer van de wehkamp zodat ik ze kan bellen of dat ook de winkelprijs is (en of hij anders nog te bestellen is :/ ) ?

Alvast bedankt, ik hoop op meer reacties!

[ Voor 4% gewijzigd door Cassius op 25-08-2005 16:54 ]

De meeste mensen deugen!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-02 21:45
Voor je playstation zou ik echter flat trinitron sony nemen heb je echt mooi beeld, dat geldt ook voor xbox. maar van alle flat tvs (samsung jvc philips) die ik gehad heb, vind ik sony trinitron toch het mooist. maar dat is natuurlijk iets persoonlijks.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Om beter beeld via SCART te kunnen krijgen moet je een RGB scart kabel kopen voor je PS2/XBOX. Als je de tulpjes met een SCART verloopstukje gebruikt zal er idd nix veranderen aan de beeldkwaliteit.

SCART RGB geeft een scherper beeld en de kleuren zijn veel beter. Dit zie je natuurlijk vooral goed op een wat grotere TV. Dus als je RGB wil, let er dan op dat de TV het ook ondersteund.

Effe voor de duidelijkheid, SCART kan 3 soorten beeld verwerken: Composiet (hetzelfde als het tulpje), Svideo en RGB. Dit in volgorde van het slechtste naar het beste.

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 12:34

klokop

swiekie swoeng

Heb toevallig 2 weken geleden bij de MM gekocht, voor tweehonderd nogwat euro. Prima ding. Ik ben in de winkel aan het testen geweest met een aantal tv's die naast elkaar stonden. Vooral gelet op het 'zap gevoel' :P. Bij heel veel nieuwe tv's duurt het irritant lang voordat het kanaal dat je op je AB ingetoest hebt op het scherm. Deze doet dat heel snel. Ach en geluid... je hangt dat ding met een scart kabel toch aan de stereo?

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

• Cassius
  • Niet online
Als ik een stereo had haha. Maar leuk dat je hem hebt! Kun je wat meer vertellen over de tv? Beeldkwaliteit? En is dat geluid echt zo slecht :/ ? Ik ben helemaal nieuwsgierig.

En over die RGB, dat is nogal een dure bezigheid (die kabels zelf al kosten de halve tv :| ) dus dat zie ik niet zo zitten. Dus het wordt denk ik Composiet, ach ja, valt wel mee. Ben toch gewend aan dat analoge signaal. En ik denk eerlijk gezegd dat een 100% trinitron beeldbuis dik buiten mijn budget valt. Maar toch bedankt :) . Nog meer mensen met tips/hints of beter nog, ervaringen :) ?

De meeste mensen deugen!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
marzzman schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 21:52:
En over die RGB, dat is nogal een dure bezigheid (die kabels zelf al kosten de halve tv :| ) dus dat zie ik niet zo zitten. Dus het wordt denk ik Composiet, ach ja, valt wel mee.
Altijd RGB gebruiken als dit mogenlijk is.
Dit zal echt een heel veel beter beeld geven en ZO duur is een fatsoenlijke RGB kabel helemaal niet.
PS1/2 RGB SCART+A/V zie ik al voor 12,50....

• Cassius
  • Niet online
Ok ik ben de stad in geweest in Eindhoven maar kan die kabels niet vinden. Maar ik weet niet of ik naar hetzelfde zoek als dat jij bedoelt. Dat terzijde heb ik besloten nog even te wachten tot de mediamarkt zijn deuren in Eindhoven opent. Eens kijken of ze daar spannende aanbiedingen hebben. Wie weet :) .

Zijn medion tv's goed spul overigens? Iemand die daar ervaring mee heeft?

In ieder geval bedankt, ik weet nu beter waar ik naar zoek.

De meeste mensen deugen!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
marzzman schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 12:45:
Ok ik ben de stad in geweest in Eindhoven maar kan die kabels niet vinden. Maar ik weet niet of ik naar hetzelfde zoek als dat jij bedoelt.
Deze bedoel ik dus:
Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/2979.jpg
A.5721388 - Spelcomputer Kabel - € 12.50 inclusief BTW
TV Aansluitkabel voor Playstation 1 & 2
Naar 3x Tulp ( audio / video ) en 1x Scart
http://elektronica-online.nl

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 30-08-2005 13:36 ]

Pagina: 1