ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Maar je garantie vervalt dus dat houd me tegen.
Verwijderd
Verwijderd
En ik denk dat best veel Tweakers hier goed kunnen omgaan met bout en tin..:)
Hoo, ik was van plan om de elektronica boer hier op de vakgroep (TU Delft) het te laten doen. Die zei dat hij het wel zou kunnen. Geen twijfel aan, alleen hoefde het voor mij niet meer... ZO graag wilde ik ook niet.Dat jij nou lomp met een soldeerbout bent betekend niet automatisch dat het niet te doen is.
Feit blijft dat die LEDjes toch écht priegelwerk zijn. Dat je een weerstandje van gelijke grootte wel op z'n plek krijgt zegt nog niet alles, die kan meestal wel een hoge temperatuur hebben. Die LEDjes moet je eerst lijmen en dan met een 15 watt (max.!) soldeerbout op z'n plek krijgen. Soldeer oppervlak (per las) van minder dan 0.5 mm².
Dat is niet voor de gemiddelde soldeer hobbyist, da's alles wat ik wilde melden. En DAT zeggen ze je niet op de GSM sites waar ze blauwe LEDs aanbieden.
OK, komt 'ie, direct van een van die GSM sites:Op de sites waar je die leds kan betsellen staat het vaak heel duidelijk uitgelegd hoe dat moet en dat het lastig kan zijn. Stel je niet aan.
Zie jij daar iets vermeld staan over dat die kleine krengen maar 2 bij 1 mm groot zijn ? (en op de korte 1 mm kant moet je solderen)De leds zijn zeer breekbaar en gevoellig voor hitte, dus voorzichtig solderen en niet te lang.
Het is heel belangrijk dat u wel de polariteit van de leds in de gaten houd...
Ik ga hier niet lopen beweren dat niemand het zou kunnen. maar weet wél waar je aan begint...
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Verwijderd
SorryOp maandag 15 januari 2001 17:00 schreef JumpStart het volgende:
[..]
Hoo, ik was van plan om de elektronica boer hier op de vakgroep (TU Delft) het te laten doen. Die zei dat hij het wel zou kunnen. Geen twijfel aan, alleen hoefde het voor mij niet meer... ZO graag wilde ik ook niet.
Feit blijft dat die LEDjes toch écht priegelwerk zijn. Dat je een weerstandje van gelijke grootte wel op z'n plek krijgt zegt nog niet alles, die kan meestal wel een hoge temperatuur hebben. Die LEDjes moet je eerst lijmen en dan met een 15 watt (max.!) soldeerbout op z'n plek krijgen. Soldeer oppervlak (per las) van minder dan 0.5 mm².
Dat is niet voor de gemiddelde soldeer hobbyist, da's alles wat ik wilde melden. En DAT zeggen ze je niet op de GSM sites waar ze blauwe LEDs aanbieden.
[..]
OK, komt 'ie, direct van een van die GSM sites:
[..]
Zie jij daar iets vermeld staan over dat die kleine krengen maar 2 bij 1 mm groot zijn ? (en op de korte 1 mm kant moet je solderen)
Ik ga hier niet lopen beweren dat niemand het zou kunnen. maar weet wél waar je aan begint...
Bij deze excuses voor mijn lompe, niet opbouwende reactie...
Hopelijk zijn er nu tenminste mensen die niet de fout maken die ik bijna maakte om voor fl. 40,- LEDjes te bestellen om tot de ontdekking te komen dat ze met hun lompe soldeertang van de Gamma alleen maar LEDjes opblazen.
Telt brugklas ervaring ook mee?Op maandag 15 januari 2001 14:25 schreef Ohjajoh het volgende:
En ik denk dat best veel Tweakers hier goed kunnen omgaan met bout en tin..:)
Verwijderd
Garantie had ik toch al niet
Verwijderd
Je hebt me weer van een idee af geholpen
... en dit meen ik echt...!!!
nep-tweaker!Op maandag 15 januari 2001 12:39 schreef JumpStart het volgende:
Dat dit even duidelijk is: op heel veel 'gsm' sites worden blauwe LEDs aangeboden voor inbouw in een Nokia toestellen.
Voor wie het een leuk idee lijkt:
<big>Begin er NIET aan!</big>
Alleen als je écht héél goed bent met de soldeerbout en je niet terugschrikt van de superfijne warboel op de onderkant van de gemiddelde moderne harde schijf, dan kan je de poging wagen...
De LEDjes zijn ongeveer 1 bij 1,5 mm groot en zitten gelijmd én gesoldeerd op de PCB.
* JumpStart was van plan om het zelf te doen.
Een hele grote mazzel dat ik éérst mijn 3210 openmaakte voordat ik voor f.40,- blauwe LEDjes bestelde. Zodra ik zag waar het werkelijk om ging hoefde ik dat mooie blauwe display niet meer. Te veel risico, dit zou ik nooit voor elkaar krijgen.
Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...
Verwijderd
wat is er trouwens bijzonder aan blauwe ledjes? de 8850 doe je dan nog niet na hoor
verder eigenlijk alleen doen als je geld hebt om een nieuwe te kopen voor ALS het fout gaat... als je er zelf gewoon rustig de tijd voor neemt en een STIL handje hebt mot ut best lukken...
solderen is niej eens zo moeilijk hoor... dacht ik vroeger ook.. totdat ik bij mun eletro opleiding kwam een tijdjuhhhh terug
je mot uiteraard geen trillige handjes hebben
Ik weet zeker dat de gemiddelde tweakert écht geen SMD soldeer ervaring heeft...nep-tweaker!
Ok, misschien zou de wereld er beter van zijn, maar zo werkt het helaas niet
Verwijderd
Edit: Ik heb dus geen SMD ervaring, zoniet geen ervaring met solderen.Je moet wel gewoon lef hebben en een beetje geduld!
Natuurlijk joh ! en helemaal ZONDER ook maar één LEDje te verneuken!. Fijn voor jou. (merk alsjeblieft het sarcasme op)Ach gut, het menneke ken niet solderen! Ik heb al een 3210, 8210 en een 3310 gedaan zonder te verneuken.
En nu even serieus: mijn punt was alleen dat je je niet moet verkijken op dit soort dingen. Zelf besloot ik om het risico niet te nemen toen ik zag hoe klein die dingen zijn. Natuurlijk, iemand die vet veel risico durft te nemen ?? Feel free, ga je gang. Ik hoop hierdoor alleen te zorgen dat er een paar mensen NIET f. 40,- of meer verknallen door overvallen te worden door hoe tricky dit eigenlijk is om zelf te doen.
[EDIT] GHz_, je hebt met eigen ogen dus gezien hoe klein die krengen zijn. Denk je zelf nou niet dat je toch wel een béétje heel veel mazzel gehad hebt ? 5 tellen te lang solderen = LED KAPOT.
Verwijderd
dat hb ik ook op me werk gedaan
2 metkals pakken en solderen die kleine troep
geen problemen mee
nee ik weet niet eens wat SMD betekentOp dinsdag 16 januari 2001 09:37 schreef JumpStart het volgende:
Ik weet zeker dat de gemiddelde tweakert écht geen SMD soldeer ervaring heeft...
"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik
alleen dat het een soort van solderen is alleen dan is alles kleiner van formaat ( dit heb ik op kunnen maken aan de hand van wat er in het grote conrad boek staat )
.
Verwijderd
Verwijderd
Ahum, sorrie hoor maar het is niet zo dat als je 5 tellen te lang je boutje ertegenaan houdt dat ze dan kaput zijn. Ok, ze zijn tering klein, maar als je eenmaal bezig bent valt dat best mee.Het enige gepiel is gewoon dat ledje op zn plaats te krijgen met je pincet.Op dinsdag 16 januari 2001 16:05 schreef JumpStart het volgende:
[EDIT] GHz_, je hebt met eigen ogen dus gezien hoe klein die krengen zijn. Denk je zelf nou niet dat je toch wel een béétje heel veel mazzel gehad hebt ? 5 tellen te lang solderen = LED KAPOT.
SMD staat toch voor Surface Mounted Device ofsow? hmmz ik weet het ook niet meer
Ohja, Jumpstart, ik zeg niet dat ik geen ledjes verneukt heb, maar geen gsm's! Per gsm verneuk je er misschien 1 of geen.Soms valt zon ding ook welles op de grond en dan, tja.
precies1Op dinsdag 16 januari 2001 21:32 schreef Ghz_ het volgende:
[..]
Ahum, sorrie hoor maar het is niet zo dat als je 5 tellen te lang je boutje ertegenaan houdt dat ze dan kaput zijn. Ok, ze zijn tering klein, maar als je eenmaal bezig bent valt dat best mee.Het enige gepiel is gewoon dat ledje op zn plaats te krijgen met je pincet.
SMD staat toch voor Surface Mounted Device ofsow? hmmz ik weet het ook niet meer
Ohja, Jumpstart, ik zeg niet dat ik geen ledjes verneukt heb, maar geen gsm's! Per gsm verneuk je er misschien 1 of geen.Soms valt zon ding ook welles op de grond en dan, tja.
am i paranoid,do you think i am paranoid? you think i am paranoid dont you!
Dit topic is gesloten.
![]()