Over blauwe LEDs in je mobiel... NIET DOEN!

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Dat dit even duidelijk is: op heel veel 'gsm' sites worden blauwe LEDs aangeboden voor inbouw in een Nokia toestellen.

Voor wie het een leuk idee lijkt:

<big>Begin er NIET aan!</big>

Alleen als je écht héél goed bent met de soldeerbout en je niet terugschrikt van de superfijne warboel op de onderkant van de gemiddelde moderne harde schijf, dan kan je de poging wagen...

De LEDjes zijn ongeveer 1 bij 1,5 mm groot en zitten gelijmd én gesoldeerd op de PCB.

* JumpStart was van plan om het zelf te doen.

Een hele grote mazzel dat ik éérst mijn 3210 openmaakte voordat ik voor f.40,- blauwe LEDjes bestelde. Zodra ik zag waar het werkelijk om ging hoefde ik dat mooie blauwe display niet meer. Te veel risico, dit zou ik nooit voor elkaar krijgen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Voor het soldeerwerk ben ik niet zo bang ik weet zeker dat dat me lukt (keb 3 jaar lang SMD gesoldeerd ivm mn oude baan).
Maar je garantie vervalt dus dat houd me tegen.

Verwijderd

Dat jij nou lomp met een soldeerbout bent betekend niet automatisch dat het niet te doen is. Op de sites waar je die leds kan betsellen staat het vaak heel duidelijk uitgelegd hoe dat moet en dat het lastig kan zijn. Stel je niet aan.

Verwijderd

Als je het wilt doen, moet je wel SMD kunnen solderen. Of wip even langs de dichtsbijzijnde MTS-electronica, daar doen ze het wel voor je tijdens een praktijk-uurtje. Ik maakte ook RS-232 tester's tijdens mijn MTS-tijd !!

En ik denk dat best veel Tweakers hier goed kunnen omgaan met bout en tin..:)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Dat jij nou lomp met een soldeerbout bent betekend niet automatisch dat het niet te doen is.
Hoo, ik was van plan om de elektronica boer hier op de vakgroep (TU Delft) het te laten doen. Die zei dat hij het wel zou kunnen. Geen twijfel aan, alleen hoefde het voor mij niet meer... ZO graag wilde ik ook niet.

Feit blijft dat die LEDjes toch écht priegelwerk zijn. Dat je een weerstandje van gelijke grootte wel op z'n plek krijgt zegt nog niet alles, die kan meestal wel een hoge temperatuur hebben. Die LEDjes moet je eerst lijmen en dan met een 15 watt (max.!) soldeerbout op z'n plek krijgen. Soldeer oppervlak (per las) van minder dan 0.5 mm².

Dat is niet voor de gemiddelde soldeer hobbyist, da's alles wat ik wilde melden. En DAT zeggen ze je niet op de GSM sites waar ze blauwe LEDs aanbieden.
Op de sites waar je die leds kan betsellen staat het vaak heel duidelijk uitgelegd hoe dat moet en dat het lastig kan zijn. Stel je niet aan.
OK, komt 'ie, direct van een van die GSM sites:
De leds zijn zeer breekbaar en gevoellig voor hitte, dus voorzichtig solderen en niet te lang.
Het is heel belangrijk dat u wel de polariteit van de leds in de gaten houd...
Zie jij daar iets vermeld staan over dat die kleine krengen maar 2 bij 1 mm groot zijn ? (en op de korte 1 mm kant moet je solderen)
Ik ga hier niet lopen beweren dat niemand het zou kunnen. maar weet wél waar je aan begint...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Op maandag 15 januari 2001 17:00 schreef JumpStart het volgende:

[..]
Hoo, ik was van plan om de elektronica boer hier op de vakgroep (TU Delft) het te laten doen. Die zei dat hij het wel zou kunnen. Geen twijfel aan, alleen hoefde het voor mij niet meer... ZO graag wilde ik ook niet.

Feit blijft dat die LEDjes toch écht priegelwerk zijn. Dat je een weerstandje van gelijke grootte wel op z'n plek krijgt zegt nog niet alles, die kan meestal wel een hoge temperatuur hebben. Die LEDjes moet je eerst lijmen en dan met een 15 watt (max.!) soldeerbout op z'n plek krijgen. Soldeer oppervlak (per las) van minder dan 0.5 mm².

Dat is niet voor de gemiddelde soldeer hobbyist, da's alles wat ik wilde melden. En DAT zeggen ze je niet op de GSM sites waar ze blauwe LEDs aanbieden.
[..]
OK, komt 'ie, direct van een van die GSM sites:
[..]
Zie jij daar iets vermeld staan over dat die kleine krengen maar 2 bij 1 mm groot zijn ? (en op de korte 1 mm kant moet je solderen)
Ik ga hier niet lopen beweren dat niemand het zou kunnen. maar weet wél waar je aan begint...
Sorry :). Beetje stangen kan nooit kwaad, toch? Maar je hebt wel gelijk het is klote werk om die ledjes netjes op hun plaats te krijgen.
Bij deze excuses voor mijn lompe, niet opbouwende reactie... :D

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
En ik moet op mijn beurt iets beter tegen stangen kunnen ;)

Hopelijk zijn er nu tenminste mensen die niet de fout maken die ik bijna maakte om voor fl. 40,- LEDjes te bestellen om tot de ontdekking te komen dat ze met hun lompe soldeertang van de Gamma alleen maar LEDjes opblazen.

• Timmey
  • Niet online
Op maandag 15 januari 2001 14:25 schreef Ohjajoh het volgende:
En ik denk dat best veel Tweakers hier goed kunnen omgaan met bout en tin..:)
Telt brugklas ervaring ook mee? ;)

Verwijderd

Ooit gehoord van 'laten doen' ? >:) 45 piek telefoon mooi blauw.

Garantie had ik toch al niet :)

Verwijderd

hé, bedankt voor deze posting!

Je hebt me weer van een idee af geholpen
... en dit meen ik echt...!!!

Verwijderd

laten doen, waar ?

• ALH
  • Laatst online: 09-08 21:14

ALH

Op maandag 15 januari 2001 12:39 schreef JumpStart het volgende:
Dat dit even duidelijk is: op heel veel 'gsm' sites worden blauwe LEDs aangeboden voor inbouw in een Nokia toestellen.

Voor wie het een leuk idee lijkt:

<big>Begin er NIET aan!</big>

Alleen als je écht héél goed bent met de soldeerbout en je niet terugschrikt van de superfijne warboel op de onderkant van de gemiddelde moderne harde schijf, dan kan je de poging wagen...

De LEDjes zijn ongeveer 1 bij 1,5 mm groot en zitten gelijmd én gesoldeerd op de PCB.

* JumpStart was van plan om het zelf te doen.

Een hele grote mazzel dat ik éérst mijn 3210 openmaakte voordat ik voor f.40,- blauwe LEDjes bestelde. Zodra ik zag waar het werkelijk om ging hoefde ik dat mooie blauwe display niet meer. Te veel risico, dit zou ik nooit voor elkaar krijgen.
nep-tweaker! >:)

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Verwijderd

tja je mot wel risico's durven nemen he...

wat is er trouwens bijzonder aan blauwe ledjes? de 8850 doe je dan nog niet na hoor :)

verder eigenlijk alleen doen als je geld hebt om een nieuwe te kopen voor ALS het fout gaat... als je er zelf gewoon rustig de tijd voor neemt en een STIL handje hebt mot ut best lukken...

solderen is niej eens zo moeilijk hoor... dacht ik vroeger ook.. totdat ik bij mun eletro opleiding kwam een tijdjuhhhh terug :D

je mot uiteraard geen trillige handjes hebben :D

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
nep-tweaker!
Ik weet zeker dat de gemiddelde tweakert écht geen SMD soldeer ervaring heeft...

Ok, misschien zou de wereld er beter van zijn, maar zo werkt het helaas niet ;)

Verwijderd

Ach gut, het menneke ken niet solderen! Ik heb al een 3210, 8210 en een 3310 gedaan zonder te verneuken. Ik heb ook al eens op mn Athlon PCB gesoldeerd toen er nog geen GFD's waren. Gebruik gewoon een 15w soldeerboutje met een fijne punt. Voor de rest heb je alleen een vaste hand nodig. En nee, ik heb geen ervaring met solderen! :D

Edit: Ik heb dus geen SMD ervaring, zoniet geen ervaring met solderen.Je moet wel gewoon lef hebben en een beetje geduld!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Ach gut, het menneke ken niet solderen! Ik heb al een 3210, 8210 en een 3310 gedaan zonder te verneuken.
Natuurlijk joh ! en helemaal ZONDER ook maar één LEDje te verneuken!. Fijn voor jou. (merk alsjeblieft het sarcasme op)

En nu even serieus: mijn punt was alleen dat je je niet moet verkijken op dit soort dingen. Zelf besloot ik om het risico niet te nemen toen ik zag hoe klein die dingen zijn. Natuurlijk, iemand die vet veel risico durft te nemen ?? Feel free, ga je gang. Ik hoop hierdoor alleen te zorgen dat er een paar mensen NIET f. 40,- of meer verknallen door overvallen te worden door hoe tricky dit eigenlijk is om zelf te doen.

[EDIT] GHz_, je hebt met eigen ogen dus gezien hoe klein die krengen zijn. Denk je zelf nou niet dat je toch wel een béétje heel veel mazzel gehad hebt ? 5 tellen te lang solderen = LED KAPOT.

Verwijderd

haha, ik doe 4e jaar MTS en ik kan nog niet fatsoelijk solderen!!

Verwijderd

zo moeilijk is dat nie
dat hb ik ook op me werk gedaan :)
2 metkals pakken en solderen die kleine troep
geen problemen mee

• Palomar
  • Niet online
Op dinsdag 16 januari 2001 09:37 schreef JumpStart het volgende:
Ik weet zeker dat de gemiddelde tweakert écht geen SMD soldeer ervaring heeft...
nee ik weet niet eens wat SMD betekent :Y):D

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Hebben die ledjes ook nog een functie, behalve "stoer ik ben aan het bellen en iedereen kan me zien"??

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-08 21:06
waar de letters SMD voor staan weet ik zo ook niet
alleen dat het een soort van solderen is alleen dan is alles kleiner van formaat ( dit heb ik op kunnen maken aan de hand van wat er in het grote conrad boek staat )

.

Verwijderd

Heb ik ff gesoldeerd op m'n GSM en cool......iedereen vroeg zich af hoe ik dat doe? Nou, ben weer zo'n aantal honderden piekjes rijker mee geworden nou ik ze in elk 3210 toestel plant....

Verwijderd

Op dinsdag 16 januari 2001 16:05 schreef JumpStart het volgende:

[EDIT] GHz_, je hebt met eigen ogen dus gezien hoe klein die krengen zijn. Denk je zelf nou niet dat je toch wel een béétje heel veel mazzel gehad hebt ? 5 tellen te lang solderen = LED KAPOT.
Ahum, sorrie hoor maar het is niet zo dat als je 5 tellen te lang je boutje ertegenaan houdt dat ze dan kaput zijn. Ok, ze zijn tering klein, maar als je eenmaal bezig bent valt dat best mee.Het enige gepiel is gewoon dat ledje op zn plaats te krijgen met je pincet.

SMD staat toch voor Surface Mounted Device ofsow? hmmz ik weet het ook niet meer

Ohja, Jumpstart, ik zeg niet dat ik geen ledjes verneukt heb, maar geen gsm's! Per gsm verneuk je er misschien 1 of geen.Soms valt zon ding ook welles op de grond en dan, tja. :)

• Accident
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Op dinsdag 16 januari 2001 21:32 schreef Ghz_ het volgende:

[..]
Ahum, sorrie hoor maar het is niet zo dat als je 5 tellen te lang je boutje ertegenaan houdt dat ze dan kaput zijn. Ok, ze zijn tering klein, maar als je eenmaal bezig bent valt dat best mee.Het enige gepiel is gewoon dat ledje op zn plaats te krijgen met je pincet.

SMD staat toch voor Surface Mounted Device ofsow? hmmz ik weet het ook niet meer

Ohja, Jumpstart, ik zeg niet dat ik geen ledjes verneukt heb, maar geen gsm's! Per gsm verneuk je er misschien 1 of geen.Soms valt zon ding ook welles op de grond en dan, tja. :)
precies1

• Eleison667
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-07 10:30

Eleison667

from other space

als je geforce mod naar quadro, is dit dan moeilijker of makkelijker

am i paranoid,do you think i am paranoid? you think i am paranoid dont you!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05
Compleet nutteloze kick, Jobah ! Dat is echt nergens voor nodig. Daarom gooi ik deze draad op slot :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.