P-M, koeler, stiller en zuiniger.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:39
Hi,

Ik kwam dit draadje tegen op internet: klikkerdeklik waarin het undervolten van de P-M Dothan wordt beschreven. Hierdoor zou je dus een koelere laptop moeten krijgen, automatisch minder herrie van de fan en niet te vergeten, weer een extra half uutje (of langer) op de accu werken. Tenminste, dat stelt de poster in het vooruitzicht.

Nu is mijn vraag, heeft iemand dit al geprobeerd? Het klinkt erg goed, maar is het dat ook? Hou je er bijvoorbeeld geen instabiel systeem aan over? Vindt de chip het leuk (maw: gaat hij niet stuk) etc.

@ mod: Ik wist niet of hij in CSL of DOC moest, heb voor CSL gekozen omdat het laptops betreft :P

[ Voor 9% gewijzigd door plukke op 24-08-2005 21:36 ]

Verwijderd

Nog niks van gehoord. Het lijkt me wel erg interressant als ik langer met de Laptop kan werken

Verwijderd

plukke schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 21:35:
Nu is mijn vraag, heeft iemand dit al geprobeerd? Het klinkt erg goed, maar is het dat ook? Hou je er bijvoorbeeld geen instabiel systeem aan over? Vindt de chip het leuk (maw: gaat hij niet stuk) etc.
Stuk zal die niet gaan, instabiel wel op een bepaald punt, als je het voltage te laag instelt. Het is dan ook de kunst om het voltage zodanig in te stellen, dat het zo laag mogelijk is, en dat het systeem dan toch nog stabiel blijft. Welk voltage dat dit is, zal je zelf moeten ondervinden door uit te proberen.

• themaxter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09 21:27

themaxter

Bugged..

Ik las hier net al wat over in het volgende topic:
Centrino ondervolt topic!

Verwijderd

Had je dan niet beter gewoon een lager geclockte cpu in je laptop gekozen? :)
Zelfde resultaat, en je bespaart ook nog een hoop ook!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 15:58:
Had je dan niet beter gewoon een lager geclockte cpu in je laptop gekozen? :)
Zelfde resultaat, en je bespaart ook nog een hoop ook!
Je kan je cpu ook ondervolten zonder lager te klokken.
Dus je behoudt dan dezelfde performance... ;)

Verwijderd

ik ben 't hier aan 't proberen en ik moet zeggen dat 't aardig scheelt qua temperatuur iig.
Ik doe 't met Centrino Hardware Control, die werkt wat makkelijker.
Ik laat prime95 meelopen, zodra prime errors gaat geven zit je te laag (hij is nog niet gecrashed hier, puur prime errors).

wat resultaten met prime95:

Idle @ 600MHz (0.700V): +/- 43 graden
Stressed @ 600MHz (0.700V): 45 graden
Stressed @ 1.7GHz (1.068V): +/-52 (met fan aan op z'n langzaamst)

idle @ 600MHz was altijd rond de 51 graden op standaardinstellingen. Best wel een aardig verschil :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 20:39 ]

• plukke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:39
Heb het mbv centrino hardware control gedaan en het werkt wonderbaarlijk goed, hij is een stuk koeler aan de onderkant en de batterijduur is omhooggegaan van 4 naar dik 4,5 uur. Een goede mod dus!

Tips, je kan de waardes uit de startpost overnemen, ik krijg met mijn dothan 725 exact dezelfde waardes en kom geen milivolt lager.
Pagina: 1