Gebeurtenis
Op een zekere dag heb ik mijn laptop gebruikt en heb ik in deze gebruikerssessie geen drivers, updates of andere mogelijke software geïnstalleerd en ik heb tijdens het afsluiten geen foutmelding gehad en mijn laptop uitgezet. Laptop heeft de volgende specs :
Compaq Evo N115
AMD Duron 1.0 GHz
WIN XP met SP2 en alle andere updates tot de datum 17 augustus 2005
Het gebruik van Office 2003 (word, excel, email), backup documenten en afbeeldingen en het surfen op internet en gebruik van MSN behoort tot de kerntaken van de laptop. Sinds bezit nooit last gehad van rare meldingen, ervaringen of andere vervelende aspecten.
Na het afsluiten zoals hiervoor is beschreven wilde ik later op de dag weer de laptop gebruiken en heb deze aanzetten. Dat aanzetten is gebeurd maar de laptop blijft sinds dien opstarten, steeds het zelfde riedeltje (hoe je dat ook spelt). Ik zie opstartscherm van het logo van Compaq, maakt een geluidje alsof ie ff op de CD-ROM drive kijkt, scherm wordt zwart en verder nix. Een fractie later begint deze weer vanaf het logo van Compaq en weer verder, steeds opnieuw.
Wat wil ik graag weten ?
1e : Wat is er nu gecrashed ? (harddisk of XP of laptop)
2e : Kan ik nog met wat kunst en vliegwerk en zonder harddisk recovery van €1350,- de gegevens van de harddisk afplukken ?
3e : Kan iemand nog een suggestie doen wat ik kan proberen ?
4e : Is er na eventuele herstel en/of nieuwe installatie van XP nog leven voor deze laptop ?
Waar en wat heb ik op informatie gezocht ?
Google gezocht op :
harddisk gecrashed
evo blijft herstarten
harddisk recovery
laptop opstarten
laptop blijft opstarten
XP crash
XP crash harddisk
XP crash informatie harddisk
Tweakers gezocht op
harddisk gecrashed
evo blijft herstarten
harddisk recovery
laptop opstarten
laptop blijft opstarten
XP crash
XP crash harddisk
Wel veel dingen hieruit geprobeerd maar nog niet tot een oplossing gekomen.
Wat heb ik geprobeerd ?
• In de bios verschillende opstartvarianten aangegeven zoals CD-ROM, network boot, harddisk boot en floppy boot en de onderdelenwillekeurig en allemaal een keer op de 1e positie gezet.
• Opstarten met XP CD-ROM en herstellen geprobeerd. Daarna met CHKDSK /r /p harddisk gechecked, van 0% tot 50% gaat veel sneller dan de 51% tot en met de 100%. Na “EXIT” getypt te hebben om opnieuw opstarten nog steeds hetzelfde opstartriedeltje.
• Harddisk eruit gehaald en in een laptop HP NC8000 gezet, bij deze laptop kreeg ik een zwart scherm met een knipperende cursor in de linker bovenhoek, nadat de laptop aangaf dat er een andere harddisk inzit.
Bij terugwisselen HP NC8000 geen problemen en de Evo het zelfde riedeltje.
Iedereen die hiermee ervaring heeft en een opmerking wil plaatsen, heel graag
. Ik ben op de hoogte van het feit dat de Compaq Evo N115 nou niet een topprodukt is van Compaq, maar ik heb er zeker 10 maanden zonder noemenswaardige problemen met het machientje gewerkt en wil nog alleen de info eraf plukken. Als echt nix helpt ga ik proberen om XP opnieuw te installeren waardoor ik mijn informatie aat verliezen
.
Met vele groeten, Gnoric !
Op een zekere dag heb ik mijn laptop gebruikt en heb ik in deze gebruikerssessie geen drivers, updates of andere mogelijke software geïnstalleerd en ik heb tijdens het afsluiten geen foutmelding gehad en mijn laptop uitgezet. Laptop heeft de volgende specs :
Compaq Evo N115
AMD Duron 1.0 GHz
WIN XP met SP2 en alle andere updates tot de datum 17 augustus 2005
Het gebruik van Office 2003 (word, excel, email), backup documenten en afbeeldingen en het surfen op internet en gebruik van MSN behoort tot de kerntaken van de laptop. Sinds bezit nooit last gehad van rare meldingen, ervaringen of andere vervelende aspecten.
Na het afsluiten zoals hiervoor is beschreven wilde ik later op de dag weer de laptop gebruiken en heb deze aanzetten. Dat aanzetten is gebeurd maar de laptop blijft sinds dien opstarten, steeds het zelfde riedeltje (hoe je dat ook spelt). Ik zie opstartscherm van het logo van Compaq, maakt een geluidje alsof ie ff op de CD-ROM drive kijkt, scherm wordt zwart en verder nix. Een fractie later begint deze weer vanaf het logo van Compaq en weer verder, steeds opnieuw.
Wat wil ik graag weten ?
1e : Wat is er nu gecrashed ? (harddisk of XP of laptop)
2e : Kan ik nog met wat kunst en vliegwerk en zonder harddisk recovery van €1350,- de gegevens van de harddisk afplukken ?
3e : Kan iemand nog een suggestie doen wat ik kan proberen ?
4e : Is er na eventuele herstel en/of nieuwe installatie van XP nog leven voor deze laptop ?
Waar en wat heb ik op informatie gezocht ?
Google gezocht op :
harddisk gecrashed
evo blijft herstarten
harddisk recovery
laptop opstarten
laptop blijft opstarten
XP crash
XP crash harddisk
Tweakers gezocht op
harddisk gecrashed
evo blijft herstarten
harddisk recovery
laptop opstarten
laptop blijft opstarten
XP crash
XP crash harddisk
Wel veel dingen hieruit geprobeerd maar nog niet tot een oplossing gekomen.
Wat heb ik geprobeerd ?
• In de bios verschillende opstartvarianten aangegeven zoals CD-ROM, network boot, harddisk boot en floppy boot en de onderdelenwillekeurig en allemaal een keer op de 1e positie gezet.
• Opstarten met XP CD-ROM en herstellen geprobeerd. Daarna met CHKDSK /r /p harddisk gechecked, van 0% tot 50% gaat veel sneller dan de 51% tot en met de 100%. Na “EXIT” getypt te hebben om opnieuw opstarten nog steeds hetzelfde opstartriedeltje.
• Harddisk eruit gehaald en in een laptop HP NC8000 gezet, bij deze laptop kreeg ik een zwart scherm met een knipperende cursor in de linker bovenhoek, nadat de laptop aangaf dat er een andere harddisk inzit.
Bij terugwisselen HP NC8000 geen problemen en de Evo het zelfde riedeltje.
Iedereen die hiermee ervaring heeft en een opmerking wil plaatsen, heel graag
Met vele groeten, Gnoric !