[EL] Intercom Hacken

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Situatie
Enige tijd geleden heb ik een nieuwe woning betrokken in Leeuwarden tesamen met een aantal medestudenten. Enige tijd geleden kwam echter de woningbouw met het idee een slot op de deuren te maken wat alleen met speciale pasjes kan worden geunlocked, of door op een knop van de intercom in de woning te drukken. Daar wij echter met 4 studenten in de woning wonen en maar 2 pasjes kregen zorgt dit voor een hoop ongemakken. Extra pasjes kosten 25 euro per stuk en zijn dus not done in het budget van ons studenten.

"Oplossing"

Al redelijk snel kwamen we met de oplossing. Wanneer namelijk de bel voor de deur wordt ingedrukt gaat er op de intercom een zoemer af. Wanneer er dan een knop (maakcontact) ingedrukt wordt gaat de deur benenden open. Een snelle meting liet zien dat dit een simpel buzzertje was wat op 2,5 volt werkt. Een rit naar de electronica-winkel heen en weer en we waren voorzien van een handvol onderdelen en een schema.

Diode = 1N4007A
Transistor= BC548C
Weerstand=470 ohm

Afbeeldingslocatie: http://img172.imageshack.us/img172/438/schema8yf.png

Hiermee zou dus wanneer er stroom op de buzzer komt de knop moeten omschakelen en de deur opengaan.

Probleem

Nadat we echter het schema hadden gesoldeert bleek het niet helemaal te werken. Enige onduidelijkheid in het was de - van de 4.5 volt, waar dient deze te worden aangesloten. Ik heb hem nou aan de rest van de grounds geknoopt, maar het werkt dus niet helemaal...

Niet helemaal omdat ik het relais wel hoor schakelen (klik) maar niet daadwerkelijk schakelt. (het contact wordt niet gemaakt, de deur gaat niet open...) Het relais is een 5v relais en kan 250v 10A schakelen.

HELP!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

het idee is goed maar er zit wat fout

ten eerste je relais is 5 volt. op dit moment is de spanning over het relais 4.5-1.4= 3.1 volt, dat is een beetje te laag.

weet je zeker dat er 2.5 volt op de buzzer staat. voor het zelde geld is het wisselspanning en weet je relais nu niet wat het moet doen.

weet je de weerstand van de buzzer?
zo ja haal dan een weerstanddie groter is dan die, niet te groot en een elco 10uf ofzo. zet deze 2 paralel op de 2.5 volt. vervolgens daarachter de rest van het schema.

wat je nu hebt gedaan is dat als er inderdaad wisselspanning staat dit nu gelijk spanning is. waardoor je een stabielere uitgang hebt en dus een goed schakelend relais.

[ Voor 23% gewijzigd door virus.elektro op 24-08-2005 21:49 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Eeeuh sorry maar..vanwaar haal je die 1,4V spanningsval? De diode staat antiparallel dus geeft een "oneindige" spanningsval, en een transistor in saturatie geeft maar een 0,2V spanningsval..Of zie ik iets over het hoofd? :?

Edit: vergeet ik nog op de TS te reageren ook.. }:O

Zou idd ook is nakijken welke spanning er over het relais terechtkomt, en denk dat virus.elektro wel is gelijk zou kunnen hebben over de wisselspanning.
2,5V lijkt me een rare spanning voor een buzzer aan te sturen als het een DC gestuurde buzzer met ingebouwde oscillator is.Gok eerder op een blokgolf van 5V peak-to-peak met 50% duty cycle.
Oplossen zoals Virus reeds aangaf.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2005 23:42 ]

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 08:07
Dus, als ik het goed begrijp gaat er straks als je bij jullie op de bel drukt de deur beneden in jullie complex open?

Houd je er rekening mee dat je medebewoners daar waarschijnlijk niet zo blij mee zijn?

Dan kun je er beter een soort afstandsbediening aanhangen, maar dan kom je al weer aardig tegen de kosten van de extra pasjes aan.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• tafkaw
virus.elektro schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 21:46:
het idee is goed maar er zit wat fout

ten eerste je relais is 5 volt. op dit moment is de spanning over het relais 4.5-1.4= 3.1 volt, dat is een beetje te laag.

weet je zeker dat er 2.5 volt op de buzzer staat. voor het zelde geld is het wisselspanning en weet je relais nu niet wat het moet doen.

weet je de weerstand van de buzzer?
zo ja haal dan een weerstanddie groter is dan die, niet te groot en een elco 10uf ofzo. zet deze 2 paralel op de 2.5 volt. vervolgens daarachter de rest van het schema.

wat je nu hebt gedaan is dat als er inderdaad wisselspanning staat dit nu gelijk spanning is. waardoor je een stabielere uitgang hebt en dus een goed schakelend relais.
Hardstikke bedankt alvast, ik ga vandaag onderdelen halen en dan weer eens lekker verder knoeien _/-\o_
Pino schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 00:35:
Dus, als ik het goed begrijp gaat er straks als je bij jullie op de bel drukt de deur beneden in jullie complex open?

Houd je er rekening mee dat je medebewoners daar waarschijnlijk niet zo blij mee zijn?

Dan kun je er beter een soort afstandsbediening aanhangen, maar dan kom je al weer aardig tegen de kosten van de extra pasjes aan.
Waarom zouden mijn medebewoners hier niet blij mee zijn? Het enige wat ik kan bedenken is dat er een idioot voor de deur staat die we er niet in willen hebben, maar we hebben een spion in de deur en doen niet eerder open dan wanneer er een "certified person" voor de deur staat...

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Omdat als de kinderen uit de buurt, de dorpsgek, of de zwerver welke normaal om de hoek slaapt er achter komt.. die vorotaan in het complex kunnen rondhangen.

Heb je geen oude mobiele telefoon liggen? Hang die dan met een relaisje aan het maak-contact. Hoef je alleen die telefoon te bellen en de deur gaat open. Als je op vakanti egaat zet je hem uit, en als er misbruik van wordt gemaakt stop je er een ander SIMmetje in (ander telefoonnummer).

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 23:40:
Eeeuh sorry maar..vanwaar haal je die 1,4V spanningsval? De diode staat antiparallel dus geeft een "oneindige" spanningsval, en een transistor in saturatie geeft maar een 0,2V spanningsval..Of zie ik iets over het hoofd? :?
wat heb geleerd is dat er in een transistor sprake is van 1 NP- en 1 PN-overgang. aangezien er per overgang 0,7 volt wegvalt kom ik aan de 1,4 volt.

maar stel dat er inderdaad zoals jij zegt 0,2 volt wegvalt dan is die spanning over het relais 4,3 volt, dat is een beetje aan de lage kant maar het zou kunnen

let wel de manier die de TS hier gebruikt is veel gebruikt ook door mij. omdat het nu niet werkt heb ik er misschien te goed naar gekeken.

[ Voor 11% gewijzigd door virus.elektro op 25-08-2005 09:30 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• tafkaw
frickY schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 09:06:
Omdat als de kinderen uit de buurt, de dorpsgek, of de zwerver welke normaal om de hoek slaapt er achter komt.. die vorotaan in het complex kunnen rondhangen.

Heb je geen oude mobiele telefoon liggen? Hang die dan met een relaisje aan het maak-contact. Hoef je alleen die telefoon te bellen en de deur gaat open. Als je op vakanti egaat zet je hem uit, en als er misbruik van wordt gemaakt stop je er een ander SIMmetje in (ander telefoonnummer).
Ik denk dat dat wel een beetje meevalt, hiervoor is het intercom systeem een half jaar stuk geweest (electromagneet stuk) dus de deur ging zonder iets open. Ondanks dit heb ik nog nooit iemand in ons appartement zien slapen/rotzooi schoppen/whateveren.

Plus dat bij de nooduitgang er een paar stenen missen, waardoor je via de brandtrap de deur zo open hebt. Dus als je wilt, kom je er toch wel in.

[ Voor 9% gewijzigd door tafkaw op 25-08-2005 11:32 ]

Verwijderd

@ Virus: Sorry als het als flame overkwam trouwens, helemaal niet zo bedoeld ;)

Net herexamen elektronica gehad, en dan begin je je al snel vragen te stellen.. :+

Maar de collector emitter overgang heeft puur ongestuurd idd een overgang van np naar pn ,en dus twee diodes. Ze staan echter in antiserie, dus terwijl bv de diode van basis naar emitter geleid zou de diode van basis naar collector kunnen sperren.

Het best kan je het uitleggen als je de collector emitter overgang bekijkt als een variabele weerstand, bestuurd door de basisstroom.
Het feit dat de spanning Vce bestuurbaar is is de basis van een oneindig aantal versterkerschakelingen, en een gesatureerde transistor (zoals in dit geval, een transistor gebruikt als schakelaar) heeft een bepaalde Vcesat, vindbaar in de datasheets, meestal rond de 0,2v.
Wat echter WEL kon was dat de combinatie basisstroom/spanning de transistor niet in saturatie stuurde, en daardoor dus wel degelijk een collector emitter spanning van 1,4v overbleef, vandaar dat ik even de kluts kwijt was.

@TS: al wat meer succes geboekt? :)

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
Hm de veiligheid word wel aangetast, ook al is de kans dat er iemand binnenkomt miniem;

Als er iemand is die nasst je woont en ook geen pasje heeft, zou ik er een and schakeling tussen hangen, dat de deur alleen opengaat als je die 2 knoppen tegelijk indrukt.

Lijkt me toch iets veiliger :)

Of trek de besturing van het slot open en hang er een keypad (maar dat is wel prijzig en is de woningbouw niet zo blij mee denk ik).

Maar dan kan er in ieder geval niemand meer zijn pasje kwijtraken.

• tafkaw
We shall see, als het me niet veilig genoeg is (lees: elke nacht junks voor de deur ofzo) dan bedenk ik wel weer een andere oplossing.

Gaarne nu niet verder gaan over veiligheid omdat het dan net zo'n topic wordt als "Data binnen enkele seconden wissen".

Ik heb verder nog geen tijd gehad om onderdelen te halen, dit ga ik volgende week doen als ik hier meer tijd voor heb en een soldeerbout (/me moet nu iedere keer naar de andere kant van de stad fietsen om onderdelen te halen, dan naar de compleet andere kant om te solderen en dan naar de andere kant om naar huis te gaan...)

Verwijderd

ben heel simpel aant denken weet niet tot hoever het mogelijk is maar:

je hebt boven bij de intercom een shakelaartje.. (drukknop)

kan je die niet aan laten sturen door een mobieltje.. dat je gewoon t nummer belt.. en dan ipv motortje (virabtie funcitie) een shakelaartje om laat gaan.

meen dat zo'n systeem ook wel is in computers werdt ingebouwd..

stukken makkelijker aangezien je met 4 man bent.. gewoon kaartje kopen cheap ass telefoontje ergens regelen en kaartje er in drukken.

is zowiezo beter te doen ivm de zwervers die je niet in je huis wil :)

Verwijderd

Maar dan bel je nog altijd belwaarde op... een echte student zal alles doen om dit te vermijden (ik spreek uit ervaring :+ )

Verwijderd

nee, over laten gaan.. het gaat niet om het bellen alleen het feit dat de telefoon over gaat zodat de tril functie in werking gaat waardoor de schakelaar wordt omgezet en de duur open gaat.

Verwijderd

even laten overgaan is genoeg. Dat kost nog niets toch?

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 19:52
Offtopic:
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 14:54:

meen dat zo'n systeem ook wel is in computers werdt ingebouwd..
Alsjeblieft zeg: werdt ?!?! :'( 8)7 |:(
Dit moest ik echt even posten, sorry!

/Offtopic

Verwijderd

Ah k, had het principe ff verkeerd door... |:(

trouwens kan je niet gewoon beneden een keypas zetten waarbij de deur enkel opengaat als je bv schakelaar 2,3 en 0 inhoud? Gewoon in serie..Rood ledje erop...schrikt ook al af

• zzz16
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11 16:51
Waarom kopieer je de pasjes niet gewoon
- uitlezen met kaartlezer
- wat je uitgelezen hebt bepalen hoe groot het bestandje is
- welke smartkaart heb ik nodig

http://www.astrasat.nl/in...aea49f2f2f07e17eb321be8fe

hier vind je alles wat je nodig hebt de smartkaart
onder programmers staan de programmer voor de smartkaart.

succes

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Maar zo kan iedereen binnenkomen :?

Ik denk ook dat de zoemer op wisselspanning staat en je dus voor de basisweerstand nog een gelijkrichtschakeling moet maken mbv. een diode en een kleine elko.

Om de beveiliging op te schroeven zou je een vorm van contactslot met sleutel moeten hebben om het systeem in te schakelen. Bv. een vrouwtjes tulpstekker naast de belknop en een mannetjes tulpstekker met intern een doorlus om contact te maken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11 14:55
Als je nu gewoon die drukknop bij de deur vervangt door een sleutelschakelaar van een paar euro ben je toch klaar? Kan verder niemand binnen...

Dan gebruik je gewoon het systeem wat je zelf al had en hoog je de spanning wat op; je zegt het zelf al... 5v relais, 4,5v bronspanning. Dat kan toch niet :D Neem gewoon een oude adapter net een LM???, zo'n 5v spanningsregulator bedoel ik dus...

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
25 euro not done... OMFG

Ik woon in studentenflat en vond het handig dat mijn vriendin er ook in kon. In overleg met woningvereniging de sleutel van mijn kamerdeur gewoon na laten maken, maar voor de gangsleutel (ook gelijk voordeursleutel etc) zou ik 75 euro per sleutel moeten betalen... Uiteindelijk staat mijn vriendin nu heel blij aan te bellen op de gang als ik er niet ben ;)

25 euro not done... Hoeveel gemak levert het je op? Ik zou daar echt geen moment over twijfelen. Drink je een paar biertjes minder die avond :P
Pagina: 1