Toon posts:

Raid 0 schijf wordt als 2 schijven gezien in XP

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens de installatie van Win XP Pro op mijn 2 nieuwe SATA WD 360 Raptor schijven (36 GB) die ik op Raid 0 geschakeld heb (wordt met het Nvidia Raid programmatje gezien als 1 schijf van 59 Gb) krijg ik niet de mogelijkheid om XP te installeren op deze Raid schijf maar krijg ik alleen de keuze uit of de ene van 36 of de andere van 36 Gb. Dit betekend toch dat ze niet RAID geschakeld zijn?

Wat gegevens:

MB, Asus K8N4-e deluxe
2 keer WD Raptor 360 (10000 rpm)
2 keer 160 Gb Maxtor (7200 rpm)
Asus 6600 videokaart

Ik heb van alles geprobeerd en ook de Raid programmatjes van mijn moederbord via F6 tijdens XP installatie geinstalleerd. Ik heb ook verschillende SATA configuraties geprobeerd maar of de schijven worden niet herkend of ze worden los gezien en dus niet als 1 grote schijf zoals bij Raid 0 het geval zou moeten zijn. Is dit een hardware probleem of een software probleem?

Verwijderd

Heb je gecontroleerd of het wel kán wat je wilt?

Als ik me goed herinner kun je het XP-systeem niet op een RAID installeren.

Je kunt de andere schijven/partities wel op RAID-drives zetten maar Windows zelf niet, dacht ik. Check dat ff en laat svp weten of dat klopt.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Yalk, dat slaat werkelijk helemaal nergens op...

TS, over wat voor moederboard hebben we het? Op wat voor RAID-controller?

Goed lezen B :P

[ Voor 11% gewijzigd door MrBarBarian op 24-08-2005 21:04 ]

iRacing Profiel

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Welke controller gebruik je op je K8N4-e ( :) @ Yalk) en staat alles in je BIOS wel correct ingesteld?

ARME AOW’er

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Yalk, het is al gezegd, maar wat jij zegt slaat werkelijk nergens op. ;) Ik heb Windows XP Pro draaien op een RAID5 set.... en dit loopt als een zonnetje.... :+ Ik denk dat jij software RAID bedoeld, welke je in Windows XP zelf aanmaakt. Je kunt volgens mij in Windows XP zelf geen RAID set aanmaken waarin ook de Systeem/Boot partitie in is opgenomen (maar dat durf ik niet helemaal met zekerheid te zeggen, dit kon nog wel eens voor bepaalde RAID level gelden). Maar met dergelijke onboard RAID controllertjes gaat het in iedergeval prima.

Het gaat volgens mij om dit moederbord: http://www.asus.nl/produc...754/k8n4-e_d/overview.htm

In de Nforce4 chipset zit volgens mij een RAID controller en er zit nog een Sillicon Image RAID controller op dit moederbord. Quote van de Asus site:

De nForce4-chipset is uitgevoerd met twee Seriële ATA en twee parallelle connectoren met RAID 0, RAID 1, RAID 0+1 en JBOD functies, terwijl de Silicon Image-controller nog eens vier Seriële ATA-connectoren levert voor RAID 0, RAID 1, RAID 10 en RAID 5 functies. De K8N4-E Deluxe is de ideale oplossing voor het verbeteren van uw harddiskprestaties en voor gegevens backupbescherming zonder de kosten van uitbreidingskaarten.

TS, zorg er voor dat je de beide schijfen op één controller hebt aangesloten. Ga vervolgens, tijdens het opstarten, met een toetsen combinatie (wordt aangegeven op het scherm tijdens het opstarten)moet je in het BIOS van je RAID controller kunnen komen selecteer nu de juiste schijfen en kies er voor een RAID0 schijf aan te maken, vervolgens start je het systeem opnieuw op met de XP Pro CD.

Druk tijdens (in het begin van de XP setup) op F6 (dit wordt onderaan in het scherm weergegeven) op een gegeven moment wordt er gevraagd om extra opslag devices te installeren. Nu moet je de drivers van je RAID controller selecteren (deze moet je op een diskette hebben staan) Let er wel op dat je de goede drivers hebt van de juiste controller. Nu zal de setup vervolgen en kun je de RAID0 set als één volledige schijf selecteren om Windows XP Pro op te installeren.

Edit: snel ff het moederbord gewijzigd ik was van de K8N-E Deluxe uitgegaan i.p.v. de K8N4-E Deluxe. :+

[ Voor 37% gewijzigd door _Dune_ op 24-08-2005 21:18 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
ja precies, ik heb de schijven eerst aangesloten op de speciale Raid SATA aansluitingen en dan kun je inderdaad via F4 tijdens het opstarten in het RAID "bios" programmatje komen. Dan kun je inderdaad een RAID 0 partitie aanmaken maar dan tijdens het installeren van XP kun je die schijf niet gebruiken om op te installeren.
Nu heb ik ze op de gewone standaard SATA aansluitingen gehagen en via de BIOS heb ik die poorten RAID enabled. Nu kan ik ook een RAID 0 schijf aanmaken maar dan via een ander programmatje (van Nvidia). Dat werkt ook goed maar tijdens XP zie hij nu ipv 1 grote schijf van 60 GB maar 2 van 34 GB. Nu heb ik prongeluk op een van die schijven een partitie aangemaakt en dat was ook niet de bedoeling dacht ik.
Het mooiste is dat ik dus via de ingeboude RAID controller kan werken maar hier kan ik dus met geen mogelijkheid XP op installeren.
Ik heb in de BIOS alles goed ingesteld en ik heb de boot volgorde laten starten met CD-rom speler zodat hij windows installatie kan beginnen. Misschien heb ik een verkeerde XP versie die geen RAID schijven herkend? (hoewel dit toch opgeheven moet worden door het programmatje van je MB dat ik geinstalleerd heb)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 21:16:
ja precies, ik heb de schijven eerst aangesloten op de speciale Raid SATA aansluitingen en dan kun je inderdaad via F4 tijdens het opstarten in het RAID "bios" programmatje komen. Dan kun je inderdaad een RAID 0 partitie aanmaken maar dan tijdens het installeren van XP kun je die schijf niet gebruiken om op te installeren.
Je was hier op de goede weg, maar je kon waarschijnlijk de RAID0 set niet selecteren, omdat je tijdens de setup van Windows XP Pro met F6 de drivers van de RAID controller moet laden/installeren. Wanneer je dit wel doet moet de RAID0 set te selecteren zijn. (je had je schijfen hier op de Sillicon Image controller hangen)
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 21:16:
Nu heb ik ze op de gewone standaard SATA aansluitingen gehagen en via de BIOS heb ik die poorten RAID enabled. Nu kan ik ook een RAID 0 schijf aanmaken maar dan via een ander programmatje (van Nvidia). Dat werkt ook goed maar tijdens XP zie hij nu ipv 1 grote schijf van 60 GB maar 2 van 34 GB. Nu heb ik prongeluk op een van die schijven een partitie aangemaakt en dat was ook niet de bedoeling dacht ik.
Het mooiste is dat ik dus via de ingeboude RAID controller kan werken maar hier kan ik dus met geen mogelijkheid XP op installeren.
Ik heb in de BIOS alles goed ingesteld en ik heb de boot volgorde laten starten met CD-rom speler zodat hij windows installatie kan beginnen. Misschien heb ik een verkeerde XP versie die geen RAID schijven herkend? (hoewel dit toch opgeheven moet worden door het programmatje van je MB dat ik geinstalleerd heb)
Hier durf ik niet helemaal met zekerheid te zeggen wat er verkeerd gaat, maar ook hier vermoed ik dat je tijdens de Windows XP setup wederom via F6 de drivers (in dit geval) van de Nvidia controller moet installeren, anders wordt de controller waarschijnlijk herkent als een non-RAID controller en dan is het te begrijpen dat er twee afzonderlijke schijfen worden herkent door de Windows XP setup.

In iedergeval zit er in Windows XP Pro geen beperking, mits je de juiste drivers tijdens de setup installeerd. Windows XP heeft namelijk (nog) geen native ondersteuning voor dergelijke RAID controllers.

[ Voor 60% gewijzigd door _Dune_ op 24-08-2005 21:27 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Don Christiano schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 21:16:
bijna goed. Ik heb met mijn P4P800 dit gekloot ook gehad. Heeft me wel wat gekost om er achter te komen, maar de kneep zit hem toch echt in het BIOS.
Je moet eerst in je BIOS instellen dat je het RAID-bios wilt gebruiken. Dat is je gelukt, want anders kom je met F4 het RAID-bios niet eens in :)
Vervolgens moet je de RAID-set aanmaken. Ook dat is je zo te horen gelukt :)
Nu moet je je normale BIOS weer in gaan (reboot was toch al noodzakelijk vanwege aanmaken RAID-set) en je RAID-device in je opstartvolgorde opnemen. Daarna windows installeren, (met F6 voor de RAID-drivers, dat dan weer wel ;) ) en gaan met die banaan :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
okee ik heb het nu zover dat ik in de XP installatie kan kiezen voor de RAID 0 schijf (hij is nu 70 GB). Hij is nu aan het formatteren naar NTFS voordat ie XP kan installeren.
Ik heb de schijven nu trouwens weer op de Sillicon Raid poorten gedaan. Hopen dat XP erop kan.
Mijn andere 2 SATA schijven wil ik gewoon "los" houden en die heb ik in de Nvidia poorten zitten.
Ik wil ook nog een 200 Gb IDE schijf aansluiten, zijn er nog configuraties die in dat geval handiger zijn dan alles "los" te benaderen (misschien Raid 5 of 1-0?)

Modbreak:*knip*

GoT is geen verkoopadvertentieforum. Ga daarvoor naar de daartoe bestemde websites zoals www.tweakers.net/aanbod, www.marktplaats.nl, www.speurders.nl, www.ebay.nl, etcetera.

[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 25-08-2005 05:35 ]

• MrBarBarian
Gewoon jbod aanhouden.. raid 5 of 1-0 kost je minimaal 3 schijven..

iRacing Profiel

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MrBarBarian schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 22:07:
Gewoon jbod aanhouden.. raid 5 of 1-0 kost je minimaal 3 schijven..
Inderdaad, als je nu nog een 160GB schijf extra had dan had je RAID5 kunnen gebruiken, om daar nu die 200GB schijf voor te gebruiken is zonde van de laatste 40GB.

Verwijderd

Topicstarter
Nu krijg ik een blauw scherm als hij bijna klaar is met XP installeren! Ik was al voorbij het invullen van je serienummer maar toen stopte ie ermee. Na opnieuw opstarten kan ik opnieuw Setup uitvoeren maar dan gebeurt het weer. Software foutje?

• MrBarBarian
ligt ernaan wat de stop-fout as..

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Stop: c000021 {onherstelbare systeemfout}
systeem wordt afgesloten

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik probeer nog 1 keer geheel opnieuw te installeren, waarschijnlijk ligt het aan mijn XP CD.
Bedankt voor de hulp en tot morgen!

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 21:02:

In de Nforce4 chipset zit volgens mij een RAID controller en er zit nog een Sillicon Image RAID controller op dit moederbord. Quote van de Asus site:

De nForce4-chipset is uitgevoerd met twee Seriële ATA en twee parallelle connectoren met RAID 0, RAID 1, RAID 0+1 en JBOD functies, terwijl de Silicon Image-controller nog eens vier Seriële ATA-connectoren levert voor RAID 0, RAID 1, RAID 10 en RAID 5 functies. De K8N4-E Deluxe is de ideale oplossing voor het verbeteren van uw harddiskprestaties en voor gegevens backupbescherming zonder de kosten van uitbreidingskaarten.
Welke Raid controller kan ik dan het beste gebruiken? Ik kan nergens vinden of de een beter is als de ander?
Pagina: 1