[X11] Meerdere pointing devices, niet allemaal permanent

Pagina: 1
Acties:

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Ik heb een laptop met een synaptics touchpad ingebouwd. Dit pointing device heeft drie knoppen. Vaak (maar helemaal niet altijd) gebruik een extra muis (Logitech MX500), waarvan ik natuurlijk graag meer dan drie knoppen zou van gebruiken.

De normale regel hiervoor is dat je /dev/input/mice gebruikt onder 2.6 kernels en dat bijgevolg alle nuttige muisdata op een device aankomt. Als ik echter de extra functies die de synaptics driver biedt wil gebruiken, ben ik genoodzaakt om meerdere pointing devices te maken: eentje voor de MX-500 (evdev) en eentje voor mijn synaptics touchpad (synaptics driver). Hier ligt het probleem: als ik opstart zonder de tweede muis, crasht X omdat hij dat tweede device natuurlijk niet vindt.

De meest netjese manier zou natuurlijk zijn om X te vertellen dat hij eerst moet zoeken of een device uberhaupt bestaat en het dan initialiseert, maar niet crasht als het ding niet bestaat. Een crude hack is natuurlijk om dmv mknod een lege node aan te maken waar de tweede muis normaliter komt, maar dat doe ik liever niet tenzij er geen andere oplossing is :-)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Dit is inderdaad een irritant probleem en ik ben benieuwd naar mensen die hier een goede (dwz automatisch werkende) oplossing voor hebben :)

Hoe zit het bijvoorbeeld met het hotpluggen van de extra muis, en/of het verwijderen ervan terwijl X blijft draaien? Bij mij werkt dit in ieder geval niet, al geef ik toe dat ik nog nooit heb uitgezocht hoe het zou moeten ;)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
De topicstarter heeft het dus ook voor elkaar om het touchpad met synaptics-river te laden, en een normale (ps/2) driver voor een standaard muis? Dat heb ik hier namelijk, en werkt perfect. De (Logitech USB) muis kan ik hotpluggen zoveel ik wil, die werkt prima. De fancy-features van de synaptics driver (circulair scrolling bv.) werken ook prima.

Het enige probleem wat ik zou kunnen bedenken is dus extra features op de muis waar je nog weer een extra driver voor nodig hebt. Is dat dus inderdaad het probleem, TS?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:10

Gerco

Professional Newbie

Ik denk dat dat idd het probleem is ajvdvegt, ik heb ook synaptics met fancy features (palm detection, circular scrolling, instelbare taptijd, etc) werkend en een Logitech draadloze usb muis die ik kan hotpluggen terwijl X draait. Gewoon de synaptics driver aan /dev/input/mice en presto.

Als je dus een andere fancy muis hebt, met een andere driver heb je een probleem, dan is het of/of.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• TrJ
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07-2025

TrJ

debian

Is onderstaande geen optie om te voorkomen dat X crasht bij het starten zonder muis?

Option "AllowMouseOpenFail" "true"

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Bij mij werkt dit perfect. Relevant stuke X conf :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Section "InputDevice"

# Identifier and driver

Identifier  "Touchpad"
    Driver      "synaptics"
    Option "Protocol"    "auto-dev"
    Option "Device"      "/dev/psaux"
EndSection

Section "InputDevice"
    Identifier "AsusUSB"
    Driver "mouse"
    Option "Protocol" "IMPS/2"
    Option "Device" "/dev/mouse"
    Option "ZAxisMapping" "4 5"
    Option "SendCoreEvents"
EndSection

Wat jullie zoeken is dus de optie SendCoreEvents :)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Mijn configuratie (nu wel bij de hand) is vrijwel gelijk aan die van XTerm (met SendCoreEvents). Het protocol "auto-dev" lijkt me ook belangrijk. Mijn device stond namelijk naar /dev/psaux te wijzen, maar die bestaat helemaal niet :X. De log liet zien dat er 'stiekum' /dev/input/event1 gebruikt werd. Mijn normale muis is ook nog aangewezen als CorePointer:
code:
1
Option   "CorePointer"   "true"

Tenslotte heb ik bij de sectie 'serverflags' de optie nog staan die TrJ noemt, "AllowMouseOpenFail".

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Pagina: 1