Valt een sparcstation te tweaken?

Pagina: 1
Acties:

• LAN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb onlangs een sparcstation 4 gekocht, een uitermate tof apparaat. Linux geinstalleerd enzo, alleen valt de snelheid tegen.

Specs:
microsparc II 80 mhz cpu
500 mb scsi
32 mb ram

Valt zo'n apparaat nog te tweaken? Of ligt het aan de risc processor dat ie zo langzaam is. Harde schijf vervangen door een snellere en geheugen uitbreiden, is dat een optie die veel verandering oplevert? En natuurlijk, valt die 80 mhz nog iets op te krikken?

Bij voorbaad dank, een sparc newbie

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

geheugen en harddisk zijn allebei wat aan de kleine kant, en een dermate kleine harddisk is zeker ook niet de snelste, dus 32 MByte geheugen erbij, en een 2e hands 2 of 4 GByter als harddisk (gebruik je oude 500 MByter dan als swap-partitie) schiet volgens mij wel merkbaar op.
Klooien aan de electronica van het Sparcje zou ik maar niet aan gaan beginnen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• LAN
  • Niet online
Ok, dank u, volgende vraag, als ik een sun geheugen module en een sdram naast elkaar leg lijken ze precies hetzelfde op de uitsparingen na. Kan ik met enig vijlwerk die sdram module geschikt maken voor m'n sparc? of worden mijn hersenspinsels iets te dol.

kijk, 32MB SIMM, 4MX66DEPOP #501-2471 $590 <- dit is niet lief bron:www.sun.com

Verwijderd

Hmm, IK zou het niet doen, maar dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik zou zeggen; als die uitsparingen er niet in zitten horen ze er ook niet in!

Verwijderd

Die andere uitsparing betekent dat het een ander soort geheugen is.

Gebufferd, ongebufferd, andere spanning...

Als je dat gaat aanpassen heb je een dikke kans dat je een spark ziet en minus één Sparc Workstation en minus één geheugen mudule bent..... ;(

Verwijderd

Helaas, die oude SPARC modules zijn FPM rammen......

Misschien dat we op het werk nog wel wat hebben liggen van die oude zooi. mail ff naar dabit@trybit.com, en ik kijk wel ff.

Verwijderd

Leuk, een sparc :-)
Hoe ben je eraan gekomen ?

• LAN
  • Niet online
De mijne heb ik via www.veiling.com

Degene die ze verkoopt heeft precies zo een op ibazar staan.
www.ibazar.nl/voirobjet.cgi?codeobjet%3dKL764867LA636133
Er staat dat ie in perfecte staat is, en dat issie ook.

• -=*skilla*=-
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:22
zit er ook exact de zelfde monitor bij als op het plaatje ????? wil graag zo'n bakje hebben. Ligt hier nog 256mb van dat sun geheugen.

all people are wise untill they speak

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Op maandag 15 januari 2001 12:39 schreef LAN het volgende:
Ok, dank u, volgende vraag, als ik een sun geheugen module en een sdram naast elkaar leg lijken ze precies hetzelfde op de uitsparingen na. Kan ik met enig vijlwerk die sdram module geschikt maken voor m'n sparc? of worden mijn hersenspinsels iets te dol.

kijk, 32MB SIMM, 4MX66DEPOP #501-2471 $590 <- dit is niet lief bron:www.sun.com
Zou ik niet doen, die uitsparingen zijn er niet voor niets.
Je vergelijkt namelijk Buffered geheugen met unbuffered.
Ik heb hier trouwens nog wel 4 reepjes van 32MB liggen die ik nog kwijt wil.
Ik heb ook nog een 64Mb reep trouwens, komt allemaal uit een Silicon Graphics bak (Indigo geloof ik).

Niet?
[Specs]

• LAN
  • Niet online
Op dinsdag 16 januari 2001 19:23 schreef -=*skilla*=- het volgende:
zit er ook exact de zelfde monitor bij als op het plaatje ????? wil graag zo'n bakje hebben. Ligt hier nog 256mb van dat sun geheugen.
Exact dezelfde, een 17" monitor met triniton beeldbuis (van sony als ik zo achterop kijk), draait nu op 1152x864, zeer rustig beeld.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
500mb SCSI schijf wil zeggen dat ie oud is en dat wil weer zeggen dat ie traag is, dus ik kijken of je daar een wat nieuwer exemplaar voor in de plaats kan krijgen (zal wel gewoon SCSI-2 zijn).
Pagina: 1