Toon posts:

probleem met X850XT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een Radeon X850XT gekocht. Een erg leuke kaart maar ik denk dat er iets mis mee is. De kaart start soms niet op, de koeler gaat wel draaien maar er komt geen beeld op het scherm. De rest van het systeem start wel. Ik wil er voordat ik hem terug stuur zeker van zijn dat het niet aan iets anders kan liggen, bijvoorbeeld de voeding.

Dit is mijn configuratie:
- Zalman 400Watt voeding
- AMD 64 3500+ (zalman 80mm cpu fan)
- 1024 Mb Corsair DDR400 (2,2,2,5)
- 1x Maxtor 80Gb 8mb cache
- 2x Maxtro 160Gb 8mb cache
- 1x Asus cd-brander
- 1x Asus dvd-speler
- 2x 120mm fan (op 5v)
- 1x 80mm fan (op 5v)
- Soundblaster Live 4.1

Zoals ik al heb geschreven start de kaart alleen soms niet op, als deze wel opstart dan doet de pc het verder prima. Kan alle games op max draaien zonder problemen. Weet iemand of dit probleem veroorzaakt kan worden door mijn voeding die misschien niet voldoende is?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Als je denkt dat het aan de voeding zou kunnen liggen, probeer dan de computer op te starten met onnodige hardware losgekoppeld. Je CD/DVD-drives en een ongebruikte harde schijf bijvoorbeeld.
Op deze manier wordt de voeding iets minder belast.

Wordt de kaart verder niet te warm?
Merk je enig patroon op tussen de momenten waarop de kaart wel en niet werkt?
Wat doet de kaart in een ander syteem?
Heeft je systeem hetzelfde probleem met een andere videokaart?

[ Voor 12% gewijzigd door Rone op 24-08-2005 19:11 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

wat voor moederboard heb je? en je hebt wel al de power aansluiting aan gesloten?
verder de kaart stevig in het slot geduwd zodat hij niet verder kan?

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb heb de kaart nog niet in een ander systeem geprobeert, het rare van dit probleem is dat de kaart soms gewoon een hele tijd perfect werkt.
Ik neem aan dat de kaart niet te warm wordt want er staat een 80mm fan in de zijkant van mijn kast op te blazen. Mijn kast is goed geventileerd en als de pc draait is hij erg stabiel. Ik heb nooit crashes bij het spelen van games of iets dergelijks, ook merk ik niks in de beeldkwaliteit. Mijn vorige grafische kaart heeft dit probleem niet, het is een GF4 TI4400.
Ik kan ook geen patroon ontdekken wanneer de kaart het doet en wanneer niet.

Ik heb een MSI K8N Neo2 moederboard.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2005 19:16 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 19:15:
heb de kaart nog niet in een ander systeem geprobeert, het rare van dit probleem is dat de kaart soms gewoon een hele tijd werkt.
Ik neem aan dat de kaart niet te warm wordt want er staat een 80mm fan in de zijkant van mijn kast op te blazen. Mijn kast is goed geventileerd en als de pc draait is hij erg stabiel. Ik heb nooit crashes bij het spelen van games of iets dergelijks, ook merk ik niks in de beeldkwaliteit. Mijn vorige grafische kaart heeft dit probleem niet, het is een GF4 TI4400.
Ik kan ook geen patroon ontdekken wanneer de kaart het doet en wanneer niet.
Tot nu toe lijkt het erop dat het aan de kaart zelf ligt. Probeer hem een dagje in een ander systeem.
Dit zal een hoop vragen beantwoorden :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Weet je zeker dat het niet aan je monitor ligt. Je kunt het testen door eerst de monitor aan te zetten en dan pas de PC of juist andersom. Ik heb het namelijk een keer meegemaakt en dat lag aan de monitor [ondanks een Ti4400 het wel doet kan dat alsnog]

Even een linkje om na te gaan of je voeding toerijkend is: Even invullen en de uitkomst staat er

Je hebt een beetje vergelijkbaar systeem als ik [met dezelfde voeding en CPU]. Het mag eigenlijk geen probleem zijn. Check ook even de voltages in je BIOS (dat is het betrouwbaarste). De CPU staat altijd op vol vermogen in het vroege bootstadium (POST, BIOS, NTLDR, Kernel32.exe). Daarna wordt er pas gebruik gemaakt van energiebesparende technieken (geregeld door Windows en daarom een minder correcte meting). Dit is ook niet te voorkomen.

Laat even horen hoe het daarmee gesteld is. Check meteen even je temps (zelfde BIOS scherm) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2005 19:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die calculator geeft een aanbevolen minimum van 355Watt aan. Dat is dus ruim onder mijn beschikbaar vermogen van 400Watt. De temperatuur in de kast is totaal niet warm genoeg om iets te laten oververhitten. De temperatuur kan het niet aan liggen.

Systeem temp: 29 ºC
CPU temp: 44ºC

+3.3V geeft 3.34V aan
+12.0 geeft 11.79V aan
+5.0 geeft 5.04V aan

Dit zijn volgens mij dezelfde waarden die ik krijg met mijn Geforce 4 Ti4400.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2005 19:38 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Deze stuiter ik even van PMG naar V&B (want het gaat over voornamelijk een videokaart, dussss :P )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Topic was zó zwaar dat we 'm even met z'n tweeën moesten verplaatsen 8)7

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Srry lui mijn fout :P
Pagina: 1