Nvidia driver crash > BSOD > PC start niet meer op!

Pagina: 1
Acties:

• mickezzz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11-2022
Watsgeburt met mijn pc :X
Gisteren was ik Battlefield 2 aant spelen (window mode) ik wou bf2 afsluiten en had geen zin om naar menu te gaan enz, duz druk ik op ALT+F4 en komt er "toepassing beeidigen" te staan dus ik druk op Beeindigen en komt er een BSOD met volgens mij de nv4....dll (Nvidia beeldscherm driver) Ik denk rebooten maar want dat heb i kwel vaker gehad. Maar nu druk ik op de reboot knop en fans, cd drive enz begint op nieuw te draaien, maar er komt geen beeld en geen normale POST piep maar een lange continue piep (Phoenix/ Award bios), wat duid op memory configuratie fout. Nu heb ik dit eerder meegemaakt en bleek dat het moederbord de geheugenbankjes had verwisselt (waar ze standaart in moeten volgens handleiding als je 2 geheugen reepjes gebruikt) van A1 en B1 naar A2 en B2, waardoor de pc het wel gewoon weer deed. Dus gisteren had ik met 1 reepje in alle geheugenbankjes getest maar hij bleef met lange continue piepen doorgaan. Ik heb het geheugen reepje in een andere pc getest met goed resultaat dus daar zou het niet aan moeten liggen. Het geugen is volgens Asus site compatible met het moederbord, dus daar ligt het ook niet aan en hij heeft het ook altijd goed (na bijna altijd) gedaan. Ook heb ik de bios gereset. Ook ben ik 2 dagen thuis van vakantie, misch dat hij nog niet gewend is aan het harde werken 8)7 , maar na de tijd dat ik thuis van vakantie was en hij crashte heb ik gewoon nog heel wat uurtjes kunnen computeren.

Systeem specs.

Amd Athlon 64 3200+
Asus A8N-SLI-Deluxe
XFX 6800GT + Artic NVSilencer 5
Twinmos 2X 512mb 3200
CoolerMaster 450W RealPower
120GB Seagate

Ik hoop dat ik jullie zo voldoende geinformeerd heb en jullie mij verder kunnen helpen :Y)
(PS ik heb al heel het internet afgezocht hier in de faq's gekeken, en ja ook de BSOD, en op user topics gezocht. Daar kwam ik mensen tegen met pc die niet opstarten maar daar wordt dan ook doorverwezen naar Bsod en hang problemen enz.)

THankz

MBP 2015, iPhone 7+, AppleTV4

Verwijderd

Probeer eens een vervangende videokaart als je er 1 hebt liggen. Desnoods een PCI kaart! :) Heb je niet zo'n Asus voice reporter? Heb ik namelijk wel en bij mij zei zij :P iets van memory test failed.. :)

Suc6!

• mickezzz
De asus voice reporter doet het niet meer bij mij aangezien mijn geluid via mijn moederbord het niet meer doet, maar volgens vele internet sites is een lange continie piep een aanwijzing dat er iets mis is met de configuratie van het geheugen (award bios). Dus hij lijkt mij raar dat het aan de video kaart ligt. Ik heb nog steeds garantie olp mijn hele pc bij azerty.nl dus ik kan hem terug sturen, maar vervalt de gerantie niet als ik kabel sleeving, andere gpu koeler enzo erop heb gezet? Ook is mn moederbord geluid kapot (alleen line-out) en de behuizing zat al een scheur in het plexiglas, ik baalde er aardig van maar had toen geen zin om pc te missen :/ . Ik heb nu nog een week vakantie en moet daarna weer naar school :X .

Ik hoop dat jullie weten hoe ik mijn opstart probleem kan verhelpen, en anders stuur ik hem terug voor garantie maar daar weet ik niet of dat nog kan door het al een keer afzeggen van het retouneren van mijn behuizing, en ik mijn kast al aardig heb verbouwd.

Alle hulp is welkom O+

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een memory error kan overigens ook liggen aan de L2 cache van de CPU én het VRAM (geheugen op videokaart). En een BSOD met nv4disp.dll geeft duidelijk aan dat er iets mis is met je videokaart en/of de aansturing daarvan. Ik som even de mogelijke oplossingen uit de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter op:

1) BIOS reset
2) loop videokaart-related settings in de BIOS na en speel er evt een beetje mee
3) update de BIOS
4) update (of downgrade) de videokaartdrivers; vermijd Bèta's
5) indien overclocked, klok videokaart terug of klok juist nog verder omlaag
6) check de koeling van je videokaart, worden geheugenchips niet te heet?
7) andere videokaart proberen (gewoon PCI, geen PCIe)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 25-08-2005 09:50 ]

• mickezzz
Thanks BalusC
Dat rijtje had ik al gezien maar aangezien mn pc niet eens in de bios kan komen, probeer ik nog een bios reset, temperatuur van gpu geheugen blokjes, en dan een pci kaartje (heb d8 alleen een oude). Als mn videokaart geheugen blokjes te warm worden zou dat zeker komen door mn nieuwe Artic NVSilencer 5 komen (gebeurt dat vaker?)? Maar dat heb ik al een week draaien zonder problemen, en bij in instaleren van de Silencer heb ik ook gekeken of alle pasta de core en de geheugen blokjes raakte. Maar wat ik vooral zo raar vindt hoe kan het komen doordat ik een spel (Battlefield 2) afsloot met een AltF4 waardoor battlefield waarschijnlijk vastliep en ik met toepassing beeindigen het spel af moest sluiten en daardoor een BSOd kwam van nv4disp.dll en daardoor alleen kon resetten en dat DAARDOOR mn pc niet meer opstart :( ??? Zou de nv4driver kunnen crashen door een te hoge Vram temp? Via Nvidia instellingen geeft alleen de core temp en omgevings temp aan, dus dan zal ik denk ik weer moeten voelen aan mn Vcore koelblok, wat heel moeilijk gaat bij een NVsilencer.Ik probeer in ieder geval een pci kaart als ik die nog heb liggen. Zou het ook kunnen komen door een half brakke CPU / Mobo waardoor hij om de tijd niet meer wil? Vorige keer toen hij dit deed kon ik gewoon mn geheugen reepjes verplaatsen van standaart A1+B1 naar A2+B2 (wat niet klopt volgens Asus mobo handleiding). :?

• mickezzz
Toen ik mijn computer aan het samenstellen op internet was heb ik overall goed opgelet of alles goed met elkaar compatible is. Ook op internet hebben meerdere mensen zo'n hardware configuratie als mij. Maar dat deze hardware zoveel mis mee is, zoals verschillende BSOD's, memory banken die in eens uitzich zelf verplaatsen zodat de dimmd moet verplaatsen naar andere bank, en het on-board geluid het ineens begeeft (alleen line-out, maar er komt wel connector detectie geluid over heen). En vaak bij opstart dat de bios naar defaults zijn geload.

Is dit nou normaal voor zo een zelf samengestelde pc? Toen ik hem net een week had en de pc als een zonnetje draaide d8 ik, ik ga voortaan alleen maar zelf pc samenstellen, maar na een tijdje tien de ene fout na de andere fout kwam ging ik steeds meer denken om mn pc te verkopen en een standaart kan en klare Medion pc te kopen, wat ik hiervoor had! Die beviel me hardstike goed, echt nooit een crash of memory problemen gehad, op een spontane reboot na!!!

Ik zit er over te denken mn pc terug te sturen voor garantie, dan laten maken en als hij het doet te verkopen, en me laten adviseren voor een SUPER stabile pc! :/

Verwijderd

Rustig jongen je bent nu gewoon even gefrustreerd :+ Je gaat deze PC toch niet verkopen als je hem net hebt laten maken 8)7

Je had alles ook wel wat overgeklokt, inclusief je videokaart. Zou het niet kunnen dat je het zelf een beetje hebt veroorzaakt? En nee, het is niet normaal voor een zelf samengestelde PC dat hij het niet doet :p. Maar ik begrijp dat je momenteel niet verder komt? BIOS reset en de andere punten van BalusC hebben niet geholpen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 23:58 ]

• mickezzz
Ja klopt was eff sacherijnig ;) . En ik heb mn pc al 3 maanden niet meer overgeclockt, en toen hij overgeklokt was draaide hij gewoon stabiel (eff signature updaten), dus daar zou het ook niet aan moeten liggen. Ik heb tijdje geleden gehad dat elke keer dat ik in windows kwam, ik 10 seconde de tijd had om iets te doen of hij crashte met een BSOD ook een nividia driver!!! de nieuwste (geen beta), toen heb ik ook in veielige modus een oudere nvidia forceware driver erop gezet waardoor hij het wel gewoon weer deed. Het rare is dat ik daar nooit iets over gezien heb op internet bij andere mensen. Naar nu had ik na een lange tijd weer zo'n Nvdisp.dll BSOd crash, alleen starte nu heel de pc niet meer op. |:(

[ Voor 3% gewijzigd door mickezzz op 26-08-2005 14:38 ]

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 16:12
mickezzz schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 14:37:
Ja klopt was eff sacherijnig ;) . En ik heb mn pc al 3 maanden niet meer overgeclockt, en toen hij overgeklokt was draaide hij gewoon stabiel (eff signature updaten), dus daar zou het ook niet aan moeten liggen. Ik heb tijdje geleden gehad dat elke keer dat ik in windows kwam, ik 10 seconde de tijd had om iets te doen of hij crashte met een BSOD ook een nividia driver!!!. |:(
heb je in al die tijd windows een keer opnieuw geinstalleerd ?

• mickezzz
Mr. Detonator schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 15:16:
[...]

heb je in al die tijd windows een keer opnieuw geinstalleerd ?
Jup, hoezo? Voor driver compilicaties ofzo? Rare is dat door n klote driver je pc niet meer opstart :(

Pagina: 1