VGA (RGB) naar Component (YPbPr) omzetting

Pagina: 1
Acties:

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Ik heb een Philips LCD TV met daarop aangesloten een HTPC systeem. Aanvankelijk had ik die aangesloten via DVI en/of VGA maar daarbij heeft de TV last van een paar eigenaardigheden. De HTPC draait nu al een tijd via een VGA->SCART (RGB) kabel en dat draait helemaal prima. Beperking is wel dat ik niet veel verder dan 720x576@50Hz kom. Voor MCE en PAL video is dat zat, maar aangezien de TV 1368x768 resolutie heeft zijn HDTV resoluties natuurlijk toch wel interessant.

Ik wil dus HDTV zonder VGA/DVI te gebruiken en dat betekent dat ik de component ingang moet gebruiken. De DVD-speler is daar momenteel op aangesloten, maar aangezien m'n A/V preamp component signalen kan schakelen zou ik zowel de HTPC als de DVD-speler kunnen aansluiten :)

Het is me bekend dat verschillende ATI Radeon modellen in staat zijn om YPbPr signalen uit te spugen, maar dat geldt helaas niet voor m'n HTPC (en Mac Mini). Ik heb dus een converter nodig, en die heb ik tot nu toe alleen in Amerika kunnen vinden. Er is 1 bedrijf dat er eentje in NL verkoopt maar die vraagt daar 330 euro voor 8)7 In Amerika ben je nog altijd dik $100 kwijt, maar goed.

Weet iemand een adres in NL waar ze VGA->Component omzetters verkopen? Of in ieder geval een zaak in Europa die ze tegen een redelijke prijs verkoopt?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:03

Jag

En je bent helemaal klaar met proberen 1368x768 via VGA aan de praat te krijgen? Dat lijkt me echt veruit de beste optie, kwaliteittechnisch gezien. Wat voor VGA signalen accepteert de tv allemaal?

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Die had ik nog niet gevonden. Thanks :)
Jag schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 19:34:
En je bent helemaal klaar met proberen 1368x768 via VGA aan de praat te krijgen? Dat lijkt me echt veruit de beste optie, kwaliteittechnisch gezien. Wat voor VGA signalen accepteert de tv allemaal?
Ja, 1368x768 is in ieder geval een hopeloze zaak. En wegens technische beperkingen zijn resoluties boven een bepaalde scanrate niet mogelijk. Officieel wordt tot 1024x768 ondersteund. Met 1280x768 krijg je een plaatje, maar links en rechts wordt het beeld een klein stukje afgekapt en krijg je verticale balken te zien. Met 1368 idem.

De enige manier om schermvullend HD te krijgen lijkt me dan via component waarbij 576p, 720p en 1080i ondersteund worden. Momenteel draai ik een evenmin officieel ondersteunde (maar goed werkende) 720x576 50Hz modus, maar ik wil toch proberen om via component HD resoluties te gebruiken.

Overigens valt progressive scan me tegen in combinatie met m'n DVD-speler (NAD T533). Het valt me op dat de deinterlacing in de TV zelf (waarschijnlijk door de interne combinatie met Digital Natural Motion en Pixel Plus) veel vloeiendere bewegingen oplevert dan met progressive scan op de DVD-speler.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

heb je al geprobeert om je computer 1368x768 te laten draaien?
de optie zit niet standard in de keuze lijst maar meestal kun je dit in de video drivers wel handmatig instellen.

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
B-lennium schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 21:55:
heb je al geprobeert om je computer 1368x768 te laten draaien?
de optie zit niet standard in de keuze lijst maar meestal kun je dit in de video drivers wel handmatig instellen.
Misschien was het niet zo duidelijk, het volgende sloeg op een beperking van de PC connectivity mogelijkheden van de TV:
Exirion schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 21:41:
wegens technische beperkingen zijn resoluties boven een bepaalde scanrate niet mogelijk. Officieel wordt tot 1024x768 ondersteund. Met 1280x768 krijg je een plaatje, maar links en rechts wordt het beeld een klein stukje afgekapt en krijg je verticale balken te zien. Met 1368 idem.
Het is geen probleem om die resoluties in te stellen in de computer(s).

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

ok dacht dat je alleen standart reso's had gebruikt.

hoe kom je dan op het 1368x768 idee?

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

B-lennium schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 22:18:
ok dacht dat je alleen standart reso's had gebruikt.

hoe kom je dan op het 1368x768 idee?
Die resolutie komt wel vaker voor.
bv: Philips

Convertors zijn meestal slecht. Als je ±€100,- moet betalen voor een convertor is €100,- voor een nieuwe videokaart misschien een betere optie.

[ Voor 20% gewijzigd door GoT op 24-08-2005 23:55 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• JvS
  • Laatst online: 09:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

offtopic:
Is die vage hd resolutie van lcd schermen niet juist 1366x768 ;).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
JvS schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 00:01:
offtopic:
Is die vage hd resolutie van lcd schermen niet juist 1366x768 ;).
Klopt, maar de panel resolutie is 1368x768 ;)

Pagina: 1