Toon posts:

[XP] formatteren

Pagina: 1
Acties:
  • 17 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit een beetje in de knel met het formatteren van mijn eigen computer. Laatst heb ik die van mijn zusje gedaan en dat ging vrijwel zonder problemen.
Wat in dit topic beschreven wordt, lijkt erg op mijn probleem, maar het was al zo'n oude topic dat ik niet zeker wist of het de beste manier was om in dat topic met mijn probleem verder te gaan:

Probleem: Als ik begin met een nieuwe installatie van Windows XP, begint hij voordat ik een mogelijkheid heb tot formatteren al met het kopiëren van bestanden en dergelijke zaken. Als ik dan in de Windows Setup kom na opnieuw opstarten (tot nu doet hij alles automatisch) en mijn enige partitie - waar dus Windows op staat - wil verwijderen, krijg ik de foutmelding dat er installatiebestanden op de harde schijf staan die nodig zijn voor het succesvol installeren. Formatteren kan dus met geen mogelijkheid (dat komt dus van dat kopiëren e.d. aan het begin). Eroverheen installeren lijkt me ook niet de juist oplossing, daar ik gewoon een grote schoonmaak wil houden.

Een manier die ik gevonden heb is "rechtermuisknop C: > formatteren...", maar ik heb mij laten vertellen dat ook niet is wat ik wil. (Waarom precies weet ik niet, ik ben niet zo into hardware. Een vriend van mij heeft dat aangeraden. Hij had het over dat de pc op een gegeven moment gewoon niet verder gaat.)

Degene(n) die mij vooruit kunnen helpen alvast hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vai
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02-2023

Vai

Het klinkt bijna alsof je de setup vanuit windows zelf hebt gestart? zo niet, probeer eens met een andere installatie CD.

Even toevoegen:

Je zou dus moeten opstarten met de WinXP cd. Misschien moet je dat eerst in je bios instellen, maar dat zal vast wel in je mobo boekje staan.

[ Voor 41% gewijzigd door Vai op 24-08-2005 17:07 ]

Q6600, 6144MB, WD 160GB & Maxtor 400GB,NVidia 8600GT, Samsung SH-S202N, NEC ND-2510A, SB Audigy 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de cd erin duw, kan ik via auto run inderdaad op "windows installeren" klikken en dan begint de setup inderdaad vanuit windows.
Btw, met een andere cd krijg ik dezelfde autorun, gek genoeg.

Edit: In BIOS komen lukt ook niet. Restart + del levert een scherm op met besturingssysteem kiezen. mogelijkheden "windows normaal starten" en "windows setup". Je kunt via F8 ook nog naar een scherm met geavanceerde opties, maar daar staat volgens mij niets met opstartvolgorde bij. Wel iets met "Logboekregistratie van opstartvolgorde"...

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2005 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:28
Kijk eens in het BIOS of je de Boot Sequence of Boot Priority kan veranderen in:

CD-ROM
FLOPPY
HDD

of

CDROM,C,A

of

CD-ROM
Floppy
HDD-0

Edit:

Bios kom je over het algemeen in met ESC, F1, F2, DEL of F10 :)

Als je eerst zo'n leuk scherm van de maker van je PC ziet druk dan eens op ESC, dan zie je het echte BIOS Boot scherm, daar staat vast wel Press (toets) to enter SETUP

Want je computer heeft geen zin om van CD op te starten :) Als het op een andere pc wel lukte zit het in het CD Bootsysteem, als je 2 cdromspelers heb probeer de CD dan ook eens in het andere station :)

[ Voor 26% gewijzigd door RadioAir op 24-08-2005 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
K, ik zal al die toetsen eens proberen. Als ik überhaupt in de BIOS komt, heb ik zo'n vermoeden dat het wel gaat lukken.

Thing is alleen dat ik om één of andere reden nooit dat schermpje met memory test en makers van de pc e.d. tegen kom. Het is vier regeltjes tekst over het systeem (GPU, CPU en nog twee van die dingen), vervolgens een scherm van Intel, dan zwart (op dat moment moet ik toetsen drukken) en daarna windows die aan het opstarten is.

Misschien maakt het niet uit, maar het kan ook zijn dat het ontbreken van dat scherm iets betekent. Ik ga in ieder geval even aan de haal met toetsen. Bedankt daarvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:28
druk eens op ESC bij dat Intel scherm :)

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt, hij is nu bezig. Hartstikke bedankt :)

Nu rest nog één vraag wat betreft na het formatteren. Ik heb in een draadje gelezen dat het 't verstandigst is na XP in de volgorde SP2 > DirectX > Chipset Driver > Videodriver te installeren. Moet wel lukken, alleen vond ik op de site van Intel "normale" drivers én zgn. RAID-drivers. Ergens in de Readme daarvan las ik dat niet alle computers die RAID-drivers nodig hebben. Hoe weet ik of ik die nodig heb?

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Ik verwacht eigenlijk niet dat je RAID drivers nodig zal hebben. RAID is een manier om meerdere fysieke harde schijven aan elkaar te koppelen. Als je daarvan gebruik zou maken zou je dat weten.
Je kan in elk geval in het boekje van je moederbord kijken of jouw moederbord ondersteuning heeft vor RAID.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

Sorry maar dit is wel heel erg basic stuff :)

Op GoT verwachten we dat we je niet aan het handje hoeven te houden hoe je windows moet installeren, dat is namelijk niet zo lastig. Als je dit wel wilt dan is www.beginnersweb.nl misschien meer wat voor jou ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.