Gebruik van verschillende schijven voor win page en games

Pagina: 1
Acties:

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 07:37
Na het een en ander gezocht te hebben kwam ik tot de conclusie dat de onderverdeling van schijven toch te persoonlijk is. Ook kon ik niet helemaal duidelijk kiezen tussen WOS en dit forum.

iig
Aankomend weekend krijg ik een nieuwe schijf (Samsung sp2504c) binnen samen met mijn nieuwe Leadtek. Nu was het al tijd om XP opnieuw te installeren dus komt mooi uit om mijn schjiven helemaal opnieuw in te delen.

Het gaat erom dat games/programma's/windows icm een swapfile zo snel mogelijk gaan werken. Wat raden jullie mij aan om op de verschillende schijven te zetten; windows, games, swapfile.

Ik ben dan in het bezit van de volgende schijven:
Samsung sp2504C 250 gig@ sata
Maxtor DM9 80 gig @ sata
WD ata 100 160 gig @ ide dus

Win XP
abit nf7-s
Athlon xp-m 2500+ @ 2500 mhz
1 gig intern

Ik heb er zelf natuurlijk al een hele tijd over nagedacht en kwam tot de volgende conclusie:
De swapfile moet op de snelste schijf en liefst op een andere dan de windows-schijf. Om een game snel in te laden moet die ook op een snelle schijf staan.
Eerst wilde ik alles op een andere schijf maar ik denk dat het beste is: Windows op de Samsung, games op de Maxtor en de swapfile ook op de Samsung.
Of Windows op de Maxtor, swap op de Maxtor en de games op de Samsung. Ook kunnen de games nog op de WD, alleen ben ik bang dat de laadtijden langer worden ivm ata100.
Ik hoop dat jullie deze knoop met mij kunnen doorhakken incl argumenten.
BVD

edit:
Bijna vergeten over de partitionering. Ik denk dat ik de windows-schijf (ongeacht welke het wordt) opdeel in 10 gig voor win en de rest in tact laat.

[ Voor 7% gewijzigd door Beercase op 24-08-2005 17:20 ]

Hang loose, KiteSurfing for life!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Algemeen;

-Als je veel paged heb je gewoon te weinig geheugen, punt :) Jij hebt ruimschoots voldoende geheugen dus pagen zal geen groot probleem zijn. Als je meerder schijven hebt is het slim om op ELKE schijf een stukje pagefile te zetten, bij belasting zoekt windows dan zelf uit welke schijf het snelste is. Maar je gaat de pagefile plaatsing toch niet zo veel merken.

-Schijven zijn het snelst aan hun buitenste sporen, en de toegang tot bestanden is zo klein mogenlijk als de data zo DICHT mogenlijk op elkaar zit. Meerder partities op een schijjf zorgen vaak voor een grote sprijding van de data en dus grotere toeganstijden.

~

Als ik jou was zo ik doen:

Samsung: 15 gieg partitie windows/programma's/pagefile lekker dicht op elkaar - en de rest van de ruimte data zoals mp3's en avi's

Maxtor + WD samen in software raid 0, zodat je een volume van 160 gb hebt. Daar zet je dan je games op, en een ander deel van de pagefile. Mischien ook temp.

De overige 80gb op de WD: zet er op wat je wilt, maar geen pagefile (backup van dingen op de samsung ofzo, of ook avi's/mp3's.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 24-08-2005 17:34 ]

specs

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Een ding is zeker, de laadtijd van je games zal niet langer worden door ATA 100 maar meer door de leeftijd (hoe oud is die schijf) van de schijf, want daardoor heeft ie gewoon minder goede technieken(kleinere platters bv.), en dus haalt ie minder snel je data op.
Ik zou gewoon je WD schijf als swap gebruiken.... het is misschien niet de snelste schijf, maar je hebt er wel een aparte schijf voor (mocht je dit echt willen).

Check anders ff op storagereview naar je schijfen.. een WD ATA100 van 160GB is namelijk niet voldoende info om hem mee op te zoeken.
I.i.g. heb ik hier je DM9 schijf gevonden.
je kan hier je schijven zoeken en aanvinken en dan een head-to-head comparison doen. Zodoende zie je op welke gebieden je schijf het goed doet en welke minder. Daarmee zou je alvast een afweging kunnen maken welke schijf je waarvoor gebruikt. Suc6

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• Beercase
Bedankt voor je input, weer wat geleerd mbt meerdere pagefiles! Wel heb ik meerdere topics gelezen mbt windows en pagefile op dezelfde schijf, dat langzamer zou zijn? Maar dat is dan wel opgelost met een andere pagefile op de raidschijven.
Ik weet ook niet of crossraid mogelijk is met mijn abit, gaat om de maxtor (sata) en de wd (ata100). Het is een onboard silicon image 3112 chip. Welk raid softwareRAID programma raad je mij aan?

@ Liam_xi
Die maxtor klopt (Y080M0) is ong 1,5 jaar
De WD is een JB caviar (00EVA0) van ong 1 jaar oud en staat niet tussen de lijst.
Miss op alle 3 een pagefile zetten? Heb nu genoeg ruimte.

[ Voor 19% gewijzigd door Beercase op 24-08-2005 17:48 ]

• maratropa
  • Niet online
gewoon de software raid 0 van windows xp, in schijfbeheer. En dan even testen of dat een beetje snel wil gaan.

Maar je kan de schijven ook los houden en inderdaad je pagefile verdelen over de 3 schijven.

specs

• Beercase
Ik denk dat ik raid maar bewaar voor mijn nieuwe config.. Koop ik er nog een Samsung bij, weet ik zeker dat het goed gaat lopen.. Bedankt iig Miss ga ik het toch proberen

• maratropa
  • Niet online
Je kan het altijd proberen, xp software raid is heel makkelijk, je gaat zo weer terug. 2 identieke schijven zijn inderdaad wel beter.

Je pagefile samen bij windows kan misschien niet goed zijn als er ERG veel gepaged wordt, maar dat wordt er bij jou echt niet. En als je dus de pagefile verdeeld over de schijven, pakt windows wat ie fijn vind.

specs

Pagina: 1