Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Wil echt perse 12V zonder het in serie zetten van de spanning. dan kun je hier voor ic kopen
maar deze kunnen door de gebruikte techniek geen hoge vermogens leveren
en ook zijn deze ic vrij prijzig
Please nerf Rock, Paper is fine. Sincerely yours, Scissor.
GW2:Teunis.6427
Het basis-idee van DC-DC step-up converters is dat ze eerst 2 (of meer) condensatoren parallel opladen en die dan snel beide in serie zetten. Als de condensatoren weer leeg lopen, herhaal je dat proces.
Wat je natuurlijk ook kunt doen is een wisselspanning maken via een oscilator en die via een trafo hoger maken en dan weer gelijkrichten.
Het is in elk geval een stuk lastiger dan een 317 of een 78xx gebruiken, wat je dus wel kunt doen om de spanning lager te maken.
Er zijn wel kant-en-klare modules te krijgen, bijvoorbeeld van Texas Instruments die dit ook met redelijk grote vermogens kunnen doen (tot zo'n 4 a 5 Ampere met redelijk goede efficientie), maar die zijn niet super goedkoop. (10 - 20 euro)
De massa's van alle USB-poorten in je PC zijn gelijk, dus dat geeft lekkere kortsluiting wanneer je die poorten in serie gaat zetten.x00179 schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 16:59:
Via een simple serie schakeling kun je 15 V op wekken (net zoals batterijen)
Wil echt perse 12V zonder het in serie zetten van de spanning. dan kun je hier voor ic kopen
maar deze kunnen door de gebruikte techniek geen hoge vermogens leveren
en ook zijn deze ic vrij prijzig
[ Voor 25% gewijzigd door TD-er op 24-08-2005 17:01 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Klinkt alsof het of heel lastig wordt, of heel duur, of heel lastig en heel duur tegelijk.
Gezien ik 6x 60mm fans op 12v wil laten lopen die volgens de fan opschriften tussen 0,15A en 0,17A per stuk zijn... zal ik gewoon een externe trafo moeten gebruiken die 1000mA aan kan.
Ok, case closed -> niet mogelijk.
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Move DOC -> CME
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
Verwijderd
Anyway denk dat 12,5W uit je laptop trekken gewoon om em te koelen ni zo efficient ga zijn...accu leeg tegen dat de laptop warm wordt
Verwijderd
je wilt 'veel' vermogen naar je koeler brengen om vervolgens je laptop te gaan koelen.....
klinkt raar maar ok.
5 V * 500 mA is altijd nog 2,5 W dit is voor een fannetje nog redelijk wat vermogen
ik denk dat je anders moet je gaan kijken, zoek een fannetje die vanuit zichzelf al vrij sterk is. Dus op 12 V al reteveel toeren draait (delta
nog ingewikkelder.... DC omzetten naar AC.... omhoog transformeren... omzetten naar DC met een bruggetje + condens... lol? nah das geen werk
neem mijn advies en zoek een fan die vanuit zichzelf al flink is, geen 2200 rpm 12 V fan, maar zo'n lekkere dikke delta ala 8000 rpm
EDIT: ow ik zie dat je de bestaande fan vanuit je laptop omhoog wil pushen.... dan gaat mijn verhaal niet op... tenzij je de FAN zelf ook wilt gaan vervangen door n krachtiger exemplaar
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2005 19:22 ]
Ik heb al besloten dat voeding vanuit de USB poort niet haalbaar is om meerdere redenen.
Sterker nog, mijn project is al klaar:

Ik heb een externe 12v 400mA voeding eraan gehangen, zo'n trafo voor de telefoon ofzo.
Blijkbaar trekt ie de stroom dus dat komt nog wel goed.
Nu nog beredeneren of de fans beter kunnen blazen of zuigen...
[ Voor 36% gewijzigd door Tijgert op 24-08-2005 21:16 ]
Verwijderd
Wel is een uurtje opzetten terwijl je erbij zit, dat je diodes of spoelen van je trafo niet tot chocolat getransformeerd worden
Lijkt me stug, als je fans 6 x 0,15 A = 900 mA trekken. Waarschijnlijker is, dat de voedingsspanning in elkaar zakt, waardoor je fans niet op volle snelheid draaien. Zet eens een Voltmeter op die voeding en, zoals Scud_racer zegt, blijf erbij!Ik heb een externe 12v 400mA voeding eraan gehangen, zo'n trafo voor de telefoon ofzo.
Blijkbaar trekt ie de stroom dus dat komt nog wel goed.
Mijn laptop blaast aan de zijkant lucht uit. Waarschijnlijk wordt die lucht vanonderen aangezogen door een aantal sleuven. In mijn geval, lijkt het me (gesteld dat ik extra koeling zou willen) verstandiger om te blazen.Nu nog beredeneren of de fans beter kunnen blazen of zuigen...
* Hoe ben je aan de indeling/plaats van je fans gekomen?
* Het lijkt of de onderkant van je device dicht is. Waar komt de lucht vandaan, c.q. waar blijft die?
* Zo te zien staat je laptop direkt op je device. Is het niet beter om iets meer afstand te nemen, waardoor de lucht vrijer kan stromen?
Wat betreft die adapter die te zwaar belast wordt, zou ik zeker in de gaten houden.Toff schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 00:19:
[...]
Lijkt me stug, als je fans 6 x 0,15 A = 900 mA trekken. Waarschijnlijker is, dat de voedingsspanning in elkaar zakt, waardoor je fans niet op volle snelheid draaien. Zet eens een Voltmeter op die voeding en, zoals Scud_racer zegt, blijf erbij!
[...]
Mijn laptop blaast aan de zijkant lucht uit. Waarschijnlijk wordt die lucht vanonderen aangezogen door een aantal sleuven. In mijn geval, lijkt het me (gesteld dat ik extra koeling zou willen) verstandiger om te blazen.
* Hoe ben je aan de indeling/plaats van je fans gekomen?
* Het lijkt of de onderkant van je device dicht is. Waar komt de lucht vandaan, c.q. waar blijft die?
* Zo te zien staat je laptop direkt op je device. Is het niet beter om iets meer afstand te nemen, waardoor de lucht vrijer kan stromen?
Wat betreft de lucht-uitlaat. Het lijkt erop of het dus 2 platen zijn met ruimte ertussen waarlangs de lucht dus waarschijnlijk eruit (of erin) gaat.
Ik neem aan dat die afstandhouders tussen de platen dus groter zijn dan de dikte van de fans.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
laptops zijn daar toch min of meer op berekend dat ze die warmte aankunnen, of heb ik het mis?
* de adapter heb ik laatst bij het vuil gehaald (is zo'n staking toch nog ergens goed voor) en mag wat mij betreft doorfikken. Trial and error
* de indeling is met de hand bepaald aan de hand van waar de hospots zitten.
* het zijn 2 dunne platen, 15mm van elkaar terwijl de fans 10mm hoog zijn.
* ik moet inderdaad nog wat voetjes erop monteren, helaas was ik pas na 6 klaar en was alles dicht.
De voetjes van de laptop maken een ruimte van een mm of 4 dus compleet nutteloos is het nu niet.
[ Voor 16% gewijzigd door Tijgert op 25-08-2005 07:32 ]
* TD-er heeft adapters wel eens zien smelten.of brandplekken zien veroorzaken.
Ik heb het even uitgeprobeerd met 1 fan, wat karton en een 5 A voeding:
* Het toerental steeg hoorbaar. Misschien compenseert dit wel voor de minder luchtverplaatsing per omwenteling.
* Het stroomverbruik daalde zo'n 5 %. Minder verbuikt vermogen zou op (iets) minder arbeid kunnen duiden.
* Het geluidsniveau steeg behoorlijk. Mogelijk geeft dit bij gebruik een prettige sensatie, zoals een sportuitlaat het doet lijken of een auto onevenredig harder gaat.
Al met al een grappig project, al vind ik die gevonden adapter nog steeds onverantwoord. De verliezen die ik vreesde, zijn waarschijnlijk reeds ingecalculeerd in het ontwerp
Verwijderd
Verder denk ik ook dat je genoeg ruimte moet laten voor de fans om lucht aan te zuigen, scheelt idd veel lawaai, en ook voldoende ruimte tussen de fans en de laptop zelf!
2. De fans had ik nog liggen van drie stuks HD coolers, dus dat kost niks.
3. ik gebruik nu twee theezakjes onder de achterste voetjes van de XPS, daarmee komt er meer ruimte voor de luchtstroming en wordt de lucht naar achter geforceerd door de vernauwing aan de voorkant.
Temperatuur verschil? Voor de sensoren maakt het niks uit, de GPU blijft frigging heet, tot wel 88 graden af en toe (don't worry, dat is binnen specs), maar de onderkant wordt gewoon minder heet dus het MOET enig koelend effect hebben
maar dr zijn toch ook 5 volts fannetjes?
404 Signature not found
Het gaat er niet om dat je adapter kapot gaat.. Het gaat erom dat je huis niet mee in de fik gaat.. Als dat ding begint te smelten krijg je m niet meer zo makkelijk uit het stopcontact he.Tijgert schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 19:18:
1. De adapter mag echt stuk, het kwam van het afval en daar mag hij ook weer heen.
2. De fans had ik nog liggen van drie stuks HD coolers, dus dat kost niks.
3. ik gebruik nu twee theezakjes onder de achterste voetjes van de XPS, daarmee komt er meer ruimte voor de luchtstroming en wordt de lucht naar achter geforceerd door de vernauwing aan de voorkant.
Temperatuur verschil? Voor de sensoren maakt het niks uit, de GPU blijft frigging heet, tot wel 88 graden af en toe (don't worry, dat is binnen specs), maar de onderkant wordt gewoon minder heet dus het MOET enig koelend effect hebben
Ach je mag toch aannemen dat hij een bak met water onder zijn stopcontact heeft staan waar die adapter in zit. Uiteraard met een draad erin die met de verwarming is verbonden, zodat in elk geval de aardlek eruit klapt wanneer hij die adapter met stopcontact en al in die bak gooit om te blussen.insan1ty schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 02:35:
[...]
Het gaat er niet om dat je adapter kapot gaat.. Het gaat erom dat je huis niet mee in de fik gaat.. Als dat ding begint te smelten krijg je m niet meer zo makkelijk uit het stopcontact he.
waarom dan niet gewoon een blanke koperdraad om de adapter gewikkelt die aan de aarde ligtTD-er schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 02:40:
[...]
Ach je mag toch aannemen dat hij een bak met water onder zijn stopcontact heeft staan waar die adapter in zit. Uiteraard met een draad erin die met de verwarming is verbonden, zodat in elk geval de aardlek eruit klapt wanneer hij die adapter met stopcontact en al in die bak gooit om te blussen.
404 Signature not found
Tsja praktischer tweaks zijn natuurlijk altijd mogelijk voor een volgende versieSMSfreakie schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 17:30:
[...]
waarom dan niet gewoon een blanke koperdraad om de adapter gewikkelt die aan de aarde ligt
Gezien het "resultaat" (not), denk ik dat het mss toch slimmer kan zijn, om een (1) ventilatortje rechtstreeks op waarschijnlijk aanwezige ventilatiesleuven te drukken (beetje schuimrubber o.i.d. tegen het lekken). Mogelijk gaat er dan meer lucht door de laptop, waardoor hopelijk de processor dan beter gekoeld wordt en het voedingsprobleem is meteen opgelost. Ik denk eigenlijk, dat de ventilators momenteel juist niet bij de ventilatiegaten zitten, omdat TS proefondervindelijk de "hot spots" heeft bepaald (waar de lucht stroomt, is het waarschijnlijk het minst warm). Als je de boel echt wil forceren, kan je natuurlijk ook de hele grondplaat lekvrij op de laptop drukken, maar dan blaas je misschien de interne ventilator op, met 6 aanjagers.
2. de onderkant wordt warm tot heet, helemaal als de lappie op een niet vlakke ondergrond staat zoals een dekbed, dus extra koeling kan geen kwaad.
3. lucht onder druk in de inlaten blazen komt er volgens mij net zo hard weer uit door de andere inlaat sleuf.
Maar een extra fannetje om toch de lucht richting de fans te bewegen kan geen kwaad.
Als 6 fans lukt, lukt 8 ook
...ik overweeg ook iets met peltier gekoelde lucht...
Klopt, ik heb die vraag onlangs ook bij Dell neergelegd omdat hij tijdens het gamen toch vrij warm word. Hun antwoord is dat ze dit expres hebben gedaan.DeNB3rt schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 00:47:
met al die fans verdwijnt toch het nut van een "stille" laptop??
laptops zijn daar toch min of meer op berekend dat ze die warmte aankunnen, of heb ik het mis?
Het is niet makkelijk alle warmte via een koeler af te voeren, dus is de casing zo ontworpen dat hij alle hitte naar buiten transporteert en zo afgeeft aan de buitenlucht. Dit gebeurt overal, zijkant, onderkant, en zelfs via je toetsenbord. Ik zie er dan ook geen kwaad in, de laptop blijft zijn werk uitstekend doen en is zo stabiel als maar mogelijk is (0,0 vastlopers bij extreme belasting).
Hmm ik voorzie toch (toekomstige) problemen met deze redenatie.Tijgert schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 10:32:
[...]
Maar een extra fannetje om toch de lucht richting de fans te bewegen kan geen kwaad.
Als 6 fans lukt, lukt 8 ook
[..]
(n= aantal fans)
n=x werkt, dus n=x+1 werkt ook.
Ik denk toch dat de meeste warmte van je CPU (en je GPU en misschien je HD) vandaan komt, en dan de onderkant opwarmt...1. de cpu hoeft niet verder gekoeld te worden, die is standaard al koel zat.
UR kiddin'? RTFM Geen wonder dat de zaak heet wordt .2. de onderkant wordt warm tot heet, helemaal als de lappie op een niet vlakke ondergrond staat zoals een dekbed, dus extra koeling kan geen kwaad.
Als je meer inlaatsleuven hebt dan je met een fannetje kan bedekken, zou je er meer (maar geen 83. lucht onder druk in de inlaten blazen komt er volgens mij net zo hard weer uit door de andere inlaat sleuf.
Wat dacht je anders van koeltaskoelelementen? Of het geheel onderdompelen in een bak met smeltend ijs; wordt het gegarandeerd nooit meer warm
Sorry hoor, (klok, klepel, geen idee he?) maar dan weet jij blijkbaar weinig tot niks af van de XPS2. Dat is niet erg, maar doe dan niet net alsof jij het toch het beste weet. De CPU blijft lekker rond de 30 graden als hij idled en rond de 50 full load terwijl de GPU rond de 50 idled en 88 full load moet doorstaan. Dan kan je wel raden waar de warmte vandaan komt toch?Ik denk toch dat de meeste warmte van je CPU (en je GPU en misschien je HD) vandaan komt, en dan de onderkant opwarmt...
Oh STFU. De onderkant wordt toch wel heet, dat is het hele punt van de XPS2. Bepaal jij dan waar ik mijn laptop mag gebruiken? En JUIST daarom wil ik dus de onderkant duskoelen, ik doe het niet (alleen) voor de lol hoor.RTFM
en ik vraag me af of je ooit wel eens nadenkt voor je de Verstuur Bericht knop indrukt. Wat een onzin allemaal zeg, ga lekker in een ander topic vervelend zijn. Ben jij nou een tweaker?Ik vraag me af, of je wel serieus bezig bent eigenlijk, Tijgert.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Dit topic is gesloten.
![]()