Linux installeren...

Pagina: 1
Acties:
  • 664 views sinds 30-01-2008

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-03 12:18
Ik ben van plan om Linux te gaan installeren...ik denk dat ik Slackware ga doen (ondanks 0.0 ervaring ermee...ik hoor er goede verhalen over).
Maar ik zit met een probleem: Kunnen alle windows programma's gedraaid worden via een soort windows emulator? Het gaat me voornamelijk om Newsleecher! Voor andere programma's zijn goede alternatieven volgens mij.
En ik download dvd's bij het leven en die vrijwel altijd ingepakt om uitpakt een iso te worden, maar ik hoorde dat NTFS niet goed ondersteund wordt met Linux? FAT32 is dus ook geen optie, omdat iso's altijd groter zijn dan de limiet die FAT32 heeft voor bestanden. Ik wil natuurlijk die rar bestanden uit gaan pakken in linux. En is het veel langzamer in linux dan met windows om uit te pakken op een NTFS partititie?
En hoe zit het specifiek met de ondersteuning van NTFS en windows programma's in Slackware (versie 10.1)?

Even ter verduidelijking, want ik zie dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest aan de reacties.
Ik heb 3 partitities: 1van 25GB (FAT32 en dat wordt de Linux partitie) en dan heb ik er nog 1 van 200GB (NTFS) en een van 80GB (NTFS) en vooral die eerste NTFS van 200GB wil ik beschrijven! Als dit niet kan, dan heeft Linux al geen zin meer voor mij!

Thanks!

[ Voor 26% gewijzigd door rob1985 op 24-08-2005 16:18 ]

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Linux moet op een andere partitie worden geinstalleerd, het is volledig incompatible met windows/ms-dos partities.

• rob1985
Gumball schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 16:09:
Linux moet op een andere partitie worden geinstalleerd, het is volledig incompatible met windows/ms-dos partities.
Dat weet ik, ik ga de partitie waar nu windows op staat converten bij de installatie. Dat is het probleem niet :)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
robvanpraat schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 16:10:
[...]

Dat weet ik, ik ga de partitie waar nu windows op staat converten bij de installatie. Dat is het probleem niet :)
Dan heb je toch ook geen gezeur meer met NTFS? :?

En je kunt wel Windows-programma's runnen met Wine (geen emulator), maar niet alles zal er op werken.. Spelletjes kun je met Cedega proberen, maar ook daar geld dat niet alles werkt.

Verwijderd

Volgens mij kan je ntfs partities alleen mounten en lezen (read only) schrijven is (nog) niet mogelijk.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 16:13:
Volgens mij kan je ntfs partities alleen mounten en lezen (read only) schrijven is (nog) niet mogelijk.
In kernel 2.6 is schrijven beperkt mogelijk. :) Beperkt as in (geloof ik), filesize kan niet veranderen ofzo.. Je kunt iig niet veel :+

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Linux heeft een eigen - superieur (aan FAT32) - bestandsysteem. Daar kun je dus wel grote ISO's op zetten.

Waarom wil je eignelijk naar Linux, ik heb het gevoel dat Windows beter voor jou zou kunnen zijn.

• rob1985
Skaah schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 16:15:
Linux heeft een eigen - superieur (aan FAT32) - bestandsysteem. Daar kun je dus wel grote ISO's op zetten.

Waarom wil je eignelijk naar Linux, ik heb het gevoel dat Windows beter voor jou zou kunnen zijn.
Ik wil het gewoon eens proberen, mensen die het hebben doen alsof het helemaal geweldig is...ik ben nieuwsgierig.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:07

Rmg

Veel windows programma's kun je gewoon NIET draaien, ook niet met Wine. een hoop standaard programma's wel weer maar Dreamweaver om maar iets te noemen hoef je niet eens te proberen.

voor een hoop programma's zijn wel linux alternatieven te vinden maar die werken vaak gewoon net ff anders ( erg wennen )

NTFS support zit er nog niet standaard in er is het linux-ntfs project maar echt lekker werkt het nog niet

Waar wil je naar converteren dan... je kan fat32 doen dat is door linux en windows te lezen maar dan kom je in problemen met je iso's..

linux heeft een serie eigen filesystems die je kan gebruiken maar die zijn niet te lezen ( afaik ) in windows ( ext3, reiserfs etc. etc. )

als ik jou was zou ik eerst nog ff inlezen en niet met slackware beginnen ( pak ubuntu of fedora ofzo en test een paar dagen in vmware) want persoonlijk denk ik dat slackware nog net wat te hoog is gegrepen
robvanpraat schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 16:17:
[...]

Ik wil het gewoon eens proberen, mensen die het hebben doen alsof het helemaal geweldig is...ik ben nieuwsgierig.
het is ook goed, maar als je zonder kennis er ineenkeer induikt verzuip je, het is niet even overstappen als je alleen maar windows gewend bent, dan maak je fouten staat hier strax een topic dat je al je data kwijt bent en dat je windows opnieuw aan het installeren bent ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Rmg op 24-08-2005 16:21 ]

• rob1985
Die NTFS schijven wil ik niet converteren, alleen die FAT32 partititie, daar komt tenslotte Linux op ;) Ik moet gewoon fatsoenlijk support hebben voor NTFS, das het belangrijkste. Ik heb al gezien dat Newsleecher werkt in linux, wel ff kloten ermee maar het werkt dan wel.
Dat is alles wat ik nodig heb, want ik wil niet weer als ik Linux toch niks vind niet weer alles om gaan zetten naar NTFS.

ik zal eens ff gaan kloten met VMware...mss dat dat handig is om ff te testen!

[ Voor 10% gewijzigd door rob1985 op 24-08-2005 16:24 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

robvanpraat schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 16:06:
Ik ben van plan om Linux te gaan installeren...ik denk dat ik Slackware ga doen (ondanks 0.0 ervaring ermee...ik hoor er goede verhalen over).
Ok... Maar neem dan een beginnersdistro. Iedereen die naar Linux overstapt zonder enige kennis loopt verloren. Zelfs bij de beginnersdistro's (wat niet pejoratief is). Ik ben met SuSE begonnen, ik raad je hetzelfde aan. Slackware boot standaard zonder GUI.
Maar ik zit met een probleem: Kunnen alle windows programma's gedraaid worden via een soort windows emulator? Het gaat me voornamelijk om Newsleecher! Voor andere programma's zijn goede alternatieven volgens mij.
Linux heeft een programma 'WINE', Wine is not an emulator, zoals het woord zelf zegt is het geen emulatiesoftware. Het voorziet Windows-programma's van de nodige libraries enzo zodat het programma denkt dat het in een Windows-omgeving draait.
En ik download dvd's bij het leven en die vrijwel altijd ingepakt om uitpakt een iso te worden, maar ik hoorde dat NTFS niet goed ondersteund wordt met Linux? FAT32 is dus ook geen optie, omdat iso's altijd groter zijn dan de limiet die FAT32 heeft voor bestanden. Ik wil natuurlijk die rar bestanden uit gaan pakken in linux. En is het veel langzamer in linux dan met windows om uit te pakken op een NTFS partititie?
En hoe zit het specifiek met de ondersteuning van NTFS en windows programma's in Slackware (versie 10.1)?
Linux biedt standaard NTFS-leesondersteuning. Schrijfondersteuning is zwaar experimenteel. Lees: veel kans dat je je data kwijtraakt, en beperkte mogelijkheden om bestanden te wijzigen. Gebruik de native Linux bestandssystemen, die zijn op z'n minst even veilig en veel onderhoudsarmer dan het beste Windows-bestandssysteem.
Even ter verduidelijking, want ik zie dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest aan de reacties.
Ik heb 3 partitities: 1van 25GB (FAT32 en dat wordt de Linux partitie) en dan heb ik er nog 1 van 200GB (NTFS) en een van 80GB (NTFS) en vooral die eerste NTFS van 200GB wil ik beschrijven! Als dit niet kan, dan heeft Linux al geen zin meer voor mij!

Thanks!
Als dat geen zin heeft, dan is Linux niks voor jou... Je moet wat moeite doen. Het is geen Windows-kloon, en dat wil het ook niet zijn.

Windows kan ReiserFS- en ext2/ext3-partities lezen. Dat zijn zowat de meest verspreide bestandstypes in Linux. Elke versie kan daarmee overweg. Als je een bestandssysteem wil dat je in beide omgevingen kan beschrijven, dan zit je vast aan FAT32. Of CaptiveNTFS, of een (betalende) ext3-driver met write support. Maar de prestaties zijn meestal niet denderend.

[ Voor 9% gewijzigd door Borromini op 24-08-2005 16:27 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• rob1985
Ok, ik ben toch te nieuwsgierig om er geen moeite voor te doen :P Ik wil het gewoon weten, maar dan niet voor 1 dagje proberen ofzo, maar voor een week ofzo, dan kan ik pas fatsoenlijk oordelen.

Ik moet dus toch m'n partities gaan converten. Kan ik dat het beste doen met Partition Magic of een ander programma en hoe lang duurt zoiets en gaat er geen data die er nu op staat (meer dan 100GB) verloren? En wat voor soort kan ik het beste kiezen om goed lees en schrijf support in linux te hebben? Ext2 of 3 of wat anders?

Ik download wel ff fedora, die is wat makkelijker schijnt, das meer iets voor mij ;)

[ Voor 23% gewijzigd door rob1985 op 24-08-2005 16:38 ]

• Nick_S
  • Laatst online: 01:17

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Kun je dan geen dualboot ervan maken?

Dan kun je lekker van je twee partities afblijven (1 x data en 1 x windows) en op je derde partitie Linux installeren. Kun je onder Linux nog wel je data lezen.

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Zou je niet eerst met een Live CD beginnen? Bijv. Knoppix?

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Wat staat er voor belangrijke data op die 200G schijf dat je echt nodig hebt als je linux wilt 'testen'? :?

Waarom download je niet gewoon een linux distibutie (fedora of ubuntu) en intalleer je die op die 25G partitie (linux-install formateert hem wel).

Je probeert het gewoon een week en als het bevalt en je wilt door ga je moeite steken om die 200G te converteren.

Mistakes are proof that you are trying...

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-03 13:07
Als ik je startpost zo lees, klink jij als iemand die beter bij Windows kan blijven......

Maar als je het echt aandurft: ga d'r voor! Gewoon proberen, en zien waar je uitkomt, daar heb je meer aan dan vooraf gaan bedenken welke problemen je misschien tegen gaat komen....

win32-executables moet je gewoon niet meer aan denken, emulators werken soms wel, maar 't is veel werk, en een fatsoenlijk ander programma zoeken is een mooiere oplossing.
Bekijk het eens andersom: hoeveel Linux-binaries werken er onder Windows?

Verwijderd

Mocht je willen leechen onder Linux, gebruik dan Pan. Kijk ook eens op http://www.linuxquestions.org, daar zijn erg veel dingen te vinden m.b.t. installatie en vragen over o.a. Slackware.

Het heeft bij mij ook even geduurd voor ik doorhad hoe het allemaal werkte, maar Slackware draait hier als een zonnetje (voor zover zonnetjes draaien dan 8)7 )!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Gewoon Windows blijven draaien maatje! Regel gewoon een oude bak bij iemand en zet daar Linux op. Je krijgt vast spijt als je 100% overgaat...

* Ebayzo is nu ook wéér aan het spelen met een Debian installatie op een oude downloadbak

[ Voor 24% gewijzigd door Ebayzo op 24-08-2005 16:54 ]

Default blanke hetero

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:36
Een paar dingen: als je het wilt uitproberen, kun je dat het best doen met een live-cd zoals Knoppix. Dan hoef je helemaal niets te installeren en kun je toch zien hoe Linux werkt en er uitziet.

Je kunt een FAT32- of NTFS-partitie niet converteren naar iets waar Linux iets mee kan. Je kunt wel de FAT32-partitie leegmaken (met verlies van data uiteraard) en veranderen in een Linux-partitie. Linux installeren op een FAT32 of NTFS partitie is niet mogelijk (nou ja...in ieder geval niet praktisch).

Ga er van uit dat de meeste Windows-applicaties gewoon niet werken of alleen met een hoop geklooi dat je waarschijnlijk niet wilt weten. Het is net zoiets als met Apples: een compleet ander systeem, waarmee je niet zomaar software kunt uitwisselen.

Uitpakken naar een NTFS-partitie zal niet gaan, zoals al opgemerkt. Debiele limieten op filesizes (van 2 of 4 GB) zijn er in Linux niet en naar mijn beste weten eigenlijk ook nooit geweest (misschien in versies van meer dan 10 jaar oud ;) ).

Misschien heb je dan op dit moment weinig aan Linux, maar wil je het alleen even uitproberen ga dan voor Knoppix, zoals gezegd. Bedenk dan wel dat de snelheid waarmee Knoppix opstart en ook applicaties opstarten natuurlijk niet representatief is, aangezien het laden van een CD-ROM drive natuurlijk achterlijk traag is vergeleken bij een normale HD :)

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Snap de reacties "Niet doen, blijf bij Windows" niet helemaal, maar goed.

Je klinkt vrij vastberaden, dat is in ieder geval een goede start. Kijk, om over te gaan op Linux is meer nodig dan een weekje aankloten (en geloof me, die eerste week wordt het aankloten). Pas na ongeveer een maand ga je je een beetje thuisvoelen (commandline werk, etc) en ga je inzien dat je opeens snapt wat je systeem nou eigenlijk doet en waar alles voor is. Na 2 maanden wil je niet meer terug naar Windows.

Je praat niet over games, dat is in ieder geval al goed, dan staat er niet zoveel in de weg om over te stappen op Linux.

Wat je ook moet beseffen is dat je NTFS moet vergeten. Write support in Linux voor NTFS is kut (lezen gaat wel goed). Tevens heeft het downloaden/uitpakken/branden van een DVD ISO niets met het gebruikte bestandssysteem te maken. Dat kan je netzogoed (misschien wel beter) in Linux (Ext2, Ext3, ReiserFS) doen. Ik download ook DVD's, ik pak ze uit en brand ze, en daar komt echt geen Windows aan te pas.

Wat ik ooit heb gedaan is gewoon mezelf ertoe zetten geen Windows meer te gebruiken (hoe graag je ook terugwilt de eerste paar weken) en mezelf dwingen om dingen van Linux te leren. Ik zou nu (ongeveer 2 jaar later) nooit meer terugwillen naar Windows.

Mijn tip is om een distributie te kiezen met een goed 'package & dependency management' systeem. Ik zou dus gaan voor Ubuntu (gebaseerd op Debian, hun 'apt-get' package management systeem is briljant) of Debian Etch (dat is de testing distributie van Debian.

Veel succes. En als je ergens tegen aan mocht lopen -> Google is je vriend. Er is voor bijna elk probleem wel wat te vinden. Een goede site voor Linux vragen is ook http://www.linuxquestions.org

• rob1985
ik heb ff een oud bakkie gepakt (900MHz, 512MB en 12GB, moet genoeg zijn toch?)
Maar bij de installatie van Fedora (ik heb de dvd gedownload) vraag ie om de FEDORE CORE CD????? Wat moet ik daarmee?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Fedora is voluit Fedora Core Linux. Dus het vraagt naar zichzelf :? Heb je de volledige dvd gedownload? Ik vind het een beetje vreemd dat ie zo'n vraag stelt...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• rob1985
Ja, ik heb de hele DVD gedownload, 2.5GB.
Hmm...maar de MD5 checksum geeft een error aan zie ik nu :s Ik zal de cd versies een downloaden.

Verwijderd

Ik lees dat je veel met ISO bestanden werkt. Ik weet niet of Fedora Core de volgende bestandssystemen ondersteunt maar kijk eens naar XFS of JFS voor je gebruikerspartitie (dus niet /boot of swap). Dit zijn filesystems die echt ontwikkelt zijn (respectievelijk door Silicon Graphics en IBM) om met grote bestanden te werken.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

robvanpraat schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 18:20:
Ja, ik heb de hele DVD gedownload, 2.5GB.
Hmm...maar de MD5 checksum geeft een error aan zie ik nu :s Ik zal de cd versies een downloaden.
Er zijn hier al heel wat mensen die Live CD's aangeraden hebben om Linux es uit te proberen. Ik sluit me daarbij aan. Je zei dat Slackware je interesseerde, wel, download dan Slax. Een live-distro die op slackware gebaseerd is. Erg compact, maar geeft wel een beeld van wat er mogelijk is. Grootste iso is 200 Mb denk ik. Pruts daar wat mee, en kijk dan es naar een compacte distro die je op je HD kan installeren. Ik ben niet zo voor die multi-cd distro's. Uiteindelijk installeer je 40% of minder van de software die er op die cd's staat. Dus dan download je 1,4 Gb voor niks... Dan ben je beter dat je een paar iso's minder downloadt en je software dan vanaf het net installeert.

• rob1985
Borromini schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 19:27:
[...]

Er zijn hier al heel wat mensen die Live CD's aangeraden hebben om Linux es uit te proberen. Ik sluit me daarbij aan. Je zei dat Slackware je interesseerde, wel, download dan Slax. Een live-distro die op slackware gebaseerd is. Erg compact, maar geeft wel een beeld van wat er mogelijk is. Grootste iso is 200 Mb denk ik. Pruts daar wat mee, en kijk dan es naar een compacte distro die je op je HD kan installeren. Ik ben niet zo voor die multi-cd distro's. Uiteindelijk installeer je 40% of minder van de software die er op die cd's staat. Dus dan download je 1,4 Gb voor niks... Dan ben je beter dat je een paar iso's minder downloadt en je software dan vanaf het net installeert.
wordt de verbinding ook nog eens met een goed doel gebruikt ;)

ik heb inmiddels fedora erop staan :) kga nu beginnen met kloten :P

[ Voor 6% gewijzigd door rob1985 op 24-08-2005 20:20 ]

Verwijderd

Met alle respect maar heeft dit topic wel zoveel zin? De meeste vragen die je stelt zijn gemakkelijk te vinden met Google. Zoals velen al aangeraden hebben: brand een livecd/dvd of probeer onder vmware eerst het een ander uit. Probeer daarna uit te vinden hoe je je hdd kan partitioneren en formatteren.

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik wil het gewoon weten, maar dan niet voor 1 dagje proberen ofzo, maar voor een week ofzo, dan kan ik pas fatsoenlijk oordelen.
Ja na 1 hele week linux kun je inderdaad echt goed oordelen ja 8)7

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-03 22:33

Flydude

Mighty pirate

Overigens:

Windows kan met ext2fsd prima ext3 partitities lezen en schrijven. Ik heb een ext3 partititie voor muziek ed en dat gaat prima samen (alleen een startupbatchscript whatever in Windows wil niet... autoexec.bat doet het niet meer, dus ik moet altijd eerst handmatig mounten... lekker dan).

Daarnaast bestaat er ook zoiets als captive-ntfs. Dit project maakt gebruik van de NTFS drivers van je eigen windows-installatie. Echt snel is het niet, maar je kan tenminste veilig je NTFS beschrijven.

Een ext3 partititie voor je data is dus het handigst, want die zijn voor zowel XP als Linux te lezen en te schrijven.

I am rubber, you are glue

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit gaat inmiddels al niet meer over de originele vraag.
Zoals je ziet zijn er genoeg manieren om linux eens te proberen, zelfs zonder iets te installeren. Hopelijk is het een en ander nu wat duidelijker, succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.