Toon posts:

[6800GT][SLI]Iedere game hangt op nieuwe SLI mode

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst maar mijn specs:
Mobo: Asus A8N-SLI (Met meest actuele bios)
CPU: A64 3500+
RAM: 2GB Kingston PC3200 (4x 512Mb)
PSU: 600W Enermax Noisetaker (EG701AX-VE W SFMA)
GPU: 2x XFX 6800GT (PVT45GUDF7)
HDD: Maxtor 120gb ATA133
SND: Audigy2
Verder de v6.66 nForce4 chipsetdriver geinstalleerd.

Mijn probleem is het volgende:

Enthousiast over de nieuwe SLI mode die geintroduceerd werd in de 77.76 driver (SLI Anti-Aliasing), en de verbeterde sli ondersteuning t.o.v. van de huidige driver die ik had (meegeleverd met BF2 demo toendertijd), heb ik eergisteren de forceware 77.77 driver gedownload en geïnstalleerd (na natuurlijk eerst netjes in veilige modus de vorige driver te uninstallen en driver cleaner erachteraan te draaien). Op het eerste gezicht leek de driver prima te werken.

Na de coolbits-tweak toe te passen en in het globale profiel van de driver de sli mode naar "SLI Antialiasing" te zetten, wou ik de kwaliteit en performance van deze mode eens aan de tand voelen. Helaas resulteerde de eerste poging om een game te starten al in een BSOD (oorzaak nv4_disp) en een restart. Met een pijnlijk gevoel van herkenning (ik heb mezelf al door aardig wat SLI bugs en problemen heengeworsteld) probeerde ik het na het opnieuw opstarten nogmaals met een andere game, wederom met hetzelfde resultaat.

Na die hele dag geworsteld te hebben met dit probleem heb ik gisteren maar windows opnieuw geïnstalleerd, in de veronderstelling dat een 'schone' installatie een hoop oorzaken uit zou kunnen sluiten.

Jammer genoeg werkt zelfs met een brandschone xp installatie met alleen de laatste updates en drivers geïnstalleerd de nieuwe SLI mode nog steeds niet. Op dit moment gaat het bij iedere game (hl2, psychonauts, gta:sa, unreal2) hetzelfde: bij het opstarten van de game loopt het systeem muurvast. Geen BSOD's meer, muis bevriest, keyboard LEDs reageren niet meer. Na een harde reset is in het systeemlogboek niets te vinden.

Ik begin nu een beetje teneinde raad te raken. De andere sli modes werken prima, maar ik kan totaal niets met deze nieuwe mode. Zijn er meer mensen met dit probleem? en zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost? Het is niet Vsync, die staat uit. (heb een aantal games gehad die hetzelfde probleem vertoonden bij het forceren van Vsync in de driver)

Alle hulp is welkom

(mijn excuses als dit topic onterecht geopend is, ik heb mijn best gedaan in het doorspitten van alle topics waar 6800gt's en SLI in voorkomen maar heb geen oplossing kunnen vinden.)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2005 14:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
[UPDATE] Ok ik heb zojuist de allernieuwste bios (1011, bleek 1005-002 te hebben) in m'n mobo geflasht, vervolgens 1 chipset- en forcewaredriverversie omlaag gegaan (respectievelijk 6.65 en 77.76), dit alles mocht helaas niet baten. Nu blijkt dat games die ik draai met AFR2 ook "hangen" bij het starten als ik anti-aliasing wil inschakelen (was met vorige forceware driver nog niet zo) :(

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan, de 81.26 beta driver werkt wel vlekkeloos nu :)

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:24
Ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om mijn setup te laten werken, (ook niet nadat ik dezelfde drivers als jij heb gebruikt.)

Mobo: Asus A8N-SLI (1011 bio)
CPU: A64 3800+
RAM: 1GB
GPU: 2x AOPEN 6600GT
SND: Audigy2
6.65 chipsetdriver
81.26 FW,

Enig idee wat het nog zou kunnen zijn?

temperaturen kaarten: ~50c

Wanneer ik SLI aanzet in windows, en vervolgens ga restarten, slaat het scherm al vast met inloggen (voorheen was dit wanneer ik een spel opstartte)

[ Voor 17% gewijzigd door Ashy op 30-10-2005 20:50 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:48
Niet toevallig de IDE-drivers geïnstalleerd?

• Ashy
The__Virus schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 21:40:
Niet toevallig de IDE-drivers geïnstalleerd?
Die heb ik niet geïnstalleerd

Verwijderd

Topicstarter
De temperatuur zal het iig niet zijn; mijn kaarten worden véél en véél heter (soms tegen de 85 aan bij langdurige zware belasting) en draaien alsnog stabiel....

heb je in je bios PEG-link wel uit staan? dat heeft namelijk voor een hoop lock-ups gezorgd bij mij

edit:
nu ik erover nadenk had ik PRECIES hetzelfde probleem als jij (bij "welkom" hangt het systeem ongeveer), uitschakelen van PEG (Pci-Express Graphics) link (in feite overclocken van je videokaarten vanuit de BIOS) was de oplossing. Laat me weten of dit het bij jou ook is!

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 23:23 ]

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 07:09
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 23:14:
De temperatuur zal het iig niet zijn; mijn kaarten worden véél en véél heter (soms tegen de 85 aan bij langdurige zware belasting) en draaien alsnog stabiel....

heb je in je bios PEG-link wel uit staan? dat heeft namelijk voor een hoop lock-ups gezorgd bij mij

edit:
nu ik erover nadenk had ik PRECIES hetzelfde probleem als jij (bij "welkom" hangt het systeem ongeveer), uitschakelen van PEG (Pci-Express Graphics) link (in feite overclocken van je videokaarten vanuit de BIOS) was de oplossing. Laat me weten of dit het bij jou ook is!
lol 85 graden? :D your joking right? sorry maar dat geloof ik echt niet hahaha! En je checkt dit met rivatuner? Tis wel bekend dat rivatuner en etc soms niet goed je temperatuur aangeven, maar als nog loll.. Als echt zo is probeer andere koeler op te zetten (als dat past tenminste)
Het zal aan mij liggen hoor maar was het nodig om dit topic te starten? volgens mij was je er zo achter :+

>PC specs<

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-08 14:07
KappeNou schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 09:34:
[...]

lol 85 graden? :D your joking right? sorry maar dat geloof ik echt niet hahaha! En je checkt dit met rivatuner? Tis wel bekend dat rivatuner en etc soms niet goed je temperatuur aangeven, maar als nog loll.. Als echt zo is probeer andere koeler op te zetten (als dat past tenminste)
Het zal aan mij liggen hoor maar was het nodig om dit topic te starten? volgens mij was je er zo achter :+
zucht... waarom geloof je dat nou weer niet? Het is welbekend dat GPU's een stuk warmer kunnen worden dan CPU's. 90 graden kunnen ze gewoon op draaien. Het is niet ideaal, maar het kan best.

Hallo met Tim

• KappeNou
Timlog schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 10:18:
[...]

zucht... waarom geloof je dat nou weer niet? Het is welbekend dat GPU's een stuk warmer kunnen worden dan CPU's. 90 graden kunnen ze gewoon op draaien. Het is niet ideaal, maar het kan best.
mja dat klopt, dat heb ik ook al is gezegd in andere posts van me :+ Maar ik geloof niet dat het dan stabiel loopt als je in rivatuner die ene viewer bekijkt.
En nog 1 ding.. Je ambient temperatuur wordt altijd heter dan je cpu bij een 6800 that is (of is dat bij jou anders wil je zeggen?).. En geheugen draaid niet echt lekker op 90 graden :P :+

[ Voor 3% gewijzigd door KappeNou op 31-10-2005 10:40 ]

>PC specs<

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-08 14:07
KappeNou schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 10:38:
[...]
mja dat klopt, dat heb ik ook al is gezegd in andere posts van me :+ Maar ik geloof niet dat het dan stabiel loopt als je in rivatuner die ene viewer bekijkt.
Fijn dat je het niet geloof. Wat jij geloof zegt natuurlijk een hoop. Heb je dat nog ergens op gebaseert of voelt het gewoon zo?
En nog 1 ding.. Je ambient temperatuur wordt altijd heter dan je cpu bij een 6800 that is (of is dat bij jou anders wil je zeggen?)..
ja
offtopic:
en let op de subtiele naam van het plaatje gna...

[ Voor 5% gewijzigd door Pkunk op 31-10-2005 10:47 ]

Hallo met Tim

• KappeNou
Timlog schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 10:46:
[...]

Fijn dat je het niet geloof. Wat jij geloof zegt natuurlijk een hoop. Heb je dat nog ergens op gebaseert of voelt het gewoon zo?

[...]

ja
offtopic:
en let op de subtiele naam van het plaatje gna...
LOL ik begin nu echt te twijfelen aan rivatuner! Bij mij is het echt precies andersom !! En ik dacht dat het bij jou ook andersom was toen je nog die andere 6800 had?
Ik heb btw al vaker gelezen op dit forum dat mensen vaker problemen hadden met temperaturen met rivatuner.

[offtopic] (ik vergeef je wel omdat je "familie" bent :P )

[ Voor 14% gewijzigd door KappeNou op 31-10-2005 10:54 ]

>PC specs<

• Ashy
PEG-link stond aan, die heb ik nu uitgezet, en dat heeft niet geholpen ;(

ik vraag me echt af wat het dan nog zou kunnen zijn..

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

KappeNou schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 09:34:
[...]

ik heb met heftig benchen in de zomer met mijn 6800GT 95 grade gehaald:/

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• KappeNou
GoldenSample schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 16:58:
[...]

ik heb met heftig benchen in de zomer met mijn 6800GT 95 grade gehaald:/
Ik denk persoonlijk dat dit een verkeerde indicatie is van of je sensor of van rivatuner (of een andere programma wat jij gebruikt)

>PC specs<

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-07 08:41
En nog 1 ding.. Je ambient temperatuur wordt altijd heter dan je cpu bij een 6800 that is (of is dat bij jou anders wil je zeggen?).. En geheugen draaid niet echt lekker op 90 graden :P :+
Afbeeldingslocatie: http://img243.imageshack.us/img243/4559/temp0yx.th.png
Dat valt toch wel mee... of doe ik iets fout :?

Ik denk juist dat RT heel goed klopt.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 17:08
Ambient temperaturen heb ik tot nu nog nooit hoger gezien dan Core temperaturen. (vrij vertaald betekent het ook 'omgevingstemperatuur') Dus vrij logisch ook lijkt mij!

Ik kan dit naproduceren met een 6800NU, een 6800GTO en een X800XL dus volgens mij is er inderdaad iets mis met jou kaartje/sensor KappeNou. (of je gebruikt waterkoeling/PS natuurlijk, dan is je core meestal abnormaal koud vergeleken bij de rest van de kaart :9 ).

• KappeNou
martijn_tje schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 17:37:
[...]

[afbeelding]
Dat valt toch wel mee... of doe ik iets fout :?

Ik denk juist dat RT heel goed klopt.
ik denk gewoon dat die sensors niet fantastisch zijn.. een beetje betrouwbare sensor kost al gauw paar 100€.
Als ik die clocksnelheden draai en me fan op laagst zet is namelijk me core 51 graden en me ambient 52 graden.. dus ik vindt allemaal beetje vaag.. bij iedereen is het totaal verschillend.. Dus dat wilt betekenen dat elke chip en geheugen moduul heel anders is.. Dat wil ik gewoon niet geloven. Ik denk gewoon echt dat het door de sensors komt.. en heeeell mischhien door rivatuner, maar denk het niet

>PC specs<

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-07 08:41
Bij mij zit er water koeling op ;)

Het water wordt tussen de 25 en 30 graden dus 35 ambient kan aardig kloppen. Voor 100 euro heb je misschien een sensor die -100 op de tiende graad nauwkeurig kan meten, maar voor op een video kaart is dat onzin. Daar wil je 25 tot 125 graden op een graad of 5 nauwkeurig meten.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• KappeNou
martijn_tje schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 18:51:
Bij mij zit er water koeling op ;)

Het water wordt tussen de 25 en 30 graden dus 35 ambient kan aardig kloppen. Voor 100 euro heb je misschien een sensor die -100 op de tiende graad nauwkeurig kan meten, maar voor op een video kaart is dat onzin. Daar wil je 25 tot 125 graden op een graad of 5 nauwkeurig meten.
het gaat erom hoe lang de sensor mee gaat etc.. Ik heb vaak genoeg gehad op me werk dat sensors van 2000€+ kapot gingen na een paar maanden terwijl dat eigenlijk niet hoort.. Het wil namelijk niet zeggen dat alle sensors goed zijn, vooral niet bij zulke budget sensors

>PC specs<

Verwijderd

Topicstarter
ok KappeNou....

de temperaturen werden aangegeven door de nvidia driver zélf (geen beta), en volgens mij kloppen ze wel aangezien het sidepanel van m'n kast ook nogal heet werd. Ik denk dat de hete lucht van de onderste 6800gt is blijven hangen tussen de kaarten, waardoor de temperatuur zo hoog opliep. Maar ondanks dat zijn ze stabiel gebleven (die kaarten kunnen dat soort temperaturen met gemak verdragen, aangezien de driver zelf pas de core clock verlaagt bij 127 graden).

In ieder geval ik heb geworsteld om die temperatuur lager te krijgen en zelfs met 5 casefans (120mm voor intake, 2x80mm achter outtake, 1x80mm bovenin outtake en 1x80mm sidepanel outtake) heb ik het niet veel lager kunnen krijgen.

...en aangezien beide videokaart-sensors ongeveer dezelfde temperatuur aangaven (de bovenste 4/5 graden warmer) ga ik er ook niet vanuit dat de sensors niet klopten.

ontopic: als je goed zou kijken heeft er een MAAND tussen de eerste post en de oplossing gezeten, dat noem ik niet snel opgelost.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2005 20:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mclercx schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 15:10:
PEG-link stond aan, die heb ik nu uitgezet, en dat heeft niet geholpen ;(

ik vraag me echt af wat het dan nog zou kunnen zijn..
Probeer eens je default bios settings te laden (of bios reset uit te voeren), je kaarten te wisselen, en de sli selector opnieuw te plaatsen. Dan heb je in ieder geval hardwarematig en bios-gewijs alles in je macht geprobeerd.

De kaarten apart testen op stabiliteit zou ook geen slecht idee zijn. (ik leef met je mee, heb zelf ook een hoop ellende meegemaakt met m'n sli setup, het probleem in dit topic is bij lange na niet de enige geweest)

• Ashy
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 20:49:
[...]

Probeer eens je default bios settings te laden (of bios reset uit te voeren), je kaarten te wisselen, en de sli selector opnieuw te plaatsen. Dan heb je in ieder geval hardwarematig en bios-gewijs alles in je macht geprobeerd.

De kaarten apart testen op stabiliteit zou ook geen slecht idee zijn. (ik leef met je mee, heb zelf ook een hoop ellende meegemaakt met m'n sli setup, het probleem in dit topic is bij lange na niet de enige geweest)
Ik heb de kaarten eens omgewisseld, en de selector er nog eens goed in gedaan, wederom heeft dit tot geen positief resultaat geleid :'(

zou het aan het moederbord of de sli connector kunnen liggen?

Verwijderd

Topicstarter
Mclercx schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 21:48:
[...]

Ik heb de kaarten eens omgewisseld, en de selector er nog eens goed in gedaan, wederom heeft dit tot geen positief resultaat geleid :'(

zou het aan het moederbord of de sli connector kunnen liggen?
Of de connector goed is of niet kunnen we testen:
Schakel je pc uit, en haal de connector eraf. Je kan nu alsnog sli inschakelen, alleen wordt de load balancing over de pci express-bus gedaan ipv via de connector. (dit resulteert in een performance drop, maar desondanks is het een manier om te testen).

Kijk ook eens in de nvidia driver hoeveel pci-express lanes een kaart gebruikt. Dit wordt weergegeven in de algemene info pagina voor je videokaart, naast "bus" (pci-express x1, x8 of x16). Als je kaart op "PCI Express x8" staat, worden in ieder geval de lanes goed verdeeld over de kaarten. Staat er echter x16 of x1, dan is er of op het moederbord (mss sli selector), of in de bios settings iets niet in orde.

Als allerlaatste optie (als zowel de kaarten apart goed werken, de lanes goed verdeeld zijn en de sli connector verder ook in orde is) zou je xp (met sp2 en alle laatste updates), daarna de nieuwste versie chipsetdriver van nvidia's site, en daarna de nieuwste detonator kunnen installeren om ook je OS uit te sluiten.

Wat voor voeding heb je trouwens? Onvoldoende stroomtoevoer kan ook instabiliteit en dit soort problemen veroorzaken.

Als dit (inclusief alle opties die ik hiervoor heb genoemd) niets uithaalt, dan zou ik de leverancier(s) van je onderdelen opbellen en vragen wat zij voor je kunnen doen (en laat ze weten wat je allemaal al gedaan hebt)

sterkte......hou me op de hoogte

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2005 22:58 ]

• Ashy
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 22:53:
[...]

Of de connector goed is of niet kunnen we testen:
Schakel je pc uit, en haal de connector eraf. Je kan nu alsnog sli inschakelen, alleen wordt de load balancing over de pci express-bus gedaan ipv via de connector. (dit resulteert in een performance drop, maar desondanks is het een manier om te testen).

Kijk ook eens in de nvidia driver hoeveel pci-express lanes een kaart gebruikt. Dit wordt weergegeven in de algemene info pagina voor je videokaart, naast "bus" (pci-express x1, x8 of x16). Als je kaart op "PCI Express x8" staat, worden in ieder geval de lanes goed verdeeld over de kaarten. Staat er echter x16 of x1, dan is er of op het moederbord (mss sli selector), of in de bios settings iets niet in orde.

Als allerlaatste optie (als zowel de kaarten apart goed werken, de lanes goed verdeeld zijn en de sli connector verder ook in orde is) zou je xp (met sp2 en alle laatste updates), daarna de nieuwste versie chipsetdriver van nvidia's site, en daarna de nieuwste detonator kunnen installeren om ook je OS uit te sluiten.

Wat voor voeding heb je trouwens? Onvoldoende stroomtoevoer kan ook instabiliteit en dit soort problemen veroorzaken.

Als dit (inclusief alle opties die ik hiervoor heb genoemd) niets uithaalt, dan zou ik de leverancier(s) van je onderdelen opbellen en vragen wat zij voor je kunnen doen (en laat ze weten wat je allemaal al gedaan hebt)

sterkte......hou me op de hoogte
Ik had de connector al eens eerder weggehaald, dan werkt alles gewoon (sli enabled)

verder heb ik PCI Express x8, dus dat kan het ook niet zijn.

De kaarten heb ik ook al eens apart getest. (werken goed, both zelfde bios versie)

voeding: http://www.thermaltake.com/xaserCase/tsunami/bwa/bwa.htm --> 400w

zou het dan toch de connector zijn?;x

[ Voor 4% gewijzigd door Ashy op 31-10-2005 23:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mclercx schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 23:07:
[...]

Ik had de connector al eens eerder weggehaald, dan werkt alles gewoon (sli enabled)

verder heb ik PCI Express x8, dus dat kan het ook niet zijn.

De kaarten heb ik ook al eens apart getest. (werken goed, both zelfde bios versie)

voeding: http://www.thermaltake.com/xaserCase/tsunami/bwa/bwa.htm --> 400w

zou het dan toch de connector zijn?;x
laten we het hopen. het gekke is dat op zich het met een 'defecte' connector nog zou moeten draaien, alleen zie je dan het deel dat door de 'slave' kaart gerenderd wordt niet, of corrupt. (mensen hebben wel's dat ding eraf gehaald tijdens het renderen om te zien wat er gebeurt 8)7 )

anyways, het lijkt me verstandig om te kijken of je een vervangende connector kan bemachtigen om dit te bevestigen.

Ik heb trouwens zelf nu 1 6800gt eruit moeten halen (en dus sli ongedaan moeten maken), omdat ik m'n 600w enermax voeding niet meer vertrouwde (hij begon te knetteren). Nu hangt dus alles (behalve kaart 2 dan) aan een noname 300w voedingkje..... het zit weer 's niet mee :+

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2005 23:31 ]

Pagina: 1