[2003] Load Balancing unicast versus multicast*

Pagina: 1
Acties:

• sergefonville
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-03-2025
Ik moet een load balancing custer opzetten, en nu kan ik kiezen (op een bepaald punt) tussen unicast en multicast(evt. met IGMP) uit de help van microsoft en via GOT of google word ik niet veel wijzer.
Tot dusver begrijp ik het volgende:
Unicast vervangt het MAC adres van de NIC met het cluster MAC adres (waardoor alle hosts via het zelfde MAC adres benaderbaar zijn en niet via het eigen mac adres?) betekent dit dat ik vanaf een andere server of een client bijv. niet meer op een administrative share kan komen?
Het uiteindelijke geheel moet fail over bieden (leek te werken na testen met IIS, omstebeurt 2 servers uit en aan gezet en kijken of de website benaderbaar blijft op zowel IP- als DNS-adres)
Bij multicast krijgt iedere host een extra cluster mac adres waardoor(volgens mij) bovenstaande problemen niet optreden, echter waarom is de standaard instelling unicast?

De services die ik ga draaien zijn:
AD
DNS
DHCP
IIS
Exchange
SQL

Van AD en DNS begrijp ik dat deze niet via load balancing werken wat mijn vraag weer onderschrijft.

Edit: uitbreiding met multicast verhaal
Edit: typos

[ Voor 12% gewijzigd door sergefonville op 24-08-2005 14:18 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Over welke versie van Windows hebben we het? Dan zetten we die nog even in de titel.

Volgens mij kan je de AD/DNS-services inderdaad niet kunnen clusteren/loadbalancen, al is mijn kennis op dat gebied erg beperkt :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

In unicast mode, the cluster's media access control (MAC) address is assigned to the computer's network adapter, and the network adapter's built-in MAC address is not used.

In multicast mode, the cluster's MAC address is assigned to the computer's network adapter, but the network adapter's built-in address is retained so that both addresses are used, the first for client-to-cluster traffic and the second for network traffic specific to the computer.
Multicast support, with or without multiple network adapters, has several advantages, such as eliminating the inherent limitations of a single network adapter, as described in Single network adapter limitations. Network Load Balancing handles the resolution of the cluster's primary IP address to its associated multicast cluster MAC address within the ARP on your router. In rare cases, the use of a multicast MAC address might not be supported by the ARP implementation on a given router. If this problem arises, the cluster will not be accessible from outside the local subnet.
Oftwel, Multicast is "beter", maar kan niet in elke netwerkconfiguratie geimplementeerd worden.

Zie de volgende link voor een duidelijke uitleg over beide modes: Network load balancing

DNS en AD functies kunnen niet geclusterd worden. Dit omdat de databases lokaal dienen te staan (zowel de AD database als de evt DNS-zone files). Redundancy wordt hier verkregen door het installeren van meer DC's en DNS-servers.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• sergefonville
Sorry, vergeten er bij te zetten, het betreft windows server 2003

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zet nog even je OS in de titel :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• sergefonville
Bedankt voor de snelle reactie.

Multicast is beter, 'lijkt me duidelijk'

Nu alleen; standaard is unicast, waarom?

Verandert deze situatie en de daarbij behorende ideeën als ik er een NIC bij plaats?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als mulitcast default staat, en je zit in een netwerkomgeving waar het niet ondersteund wordt, dan is er kans op 'mac address flooding'. De nic heeft twee mac-adressen in multicast mode (zijn eigen en het cluster-MAC adress). De netwerkswitch update continue zijn mac-adress-table. Hij ziet immers continue een ander mac-adress op zijn switch-poort en probeert zijn mac-adress-table te updaten.

Ik heb dit in de praktijk meegemaakt, en je wordt hier niet blij van :X

Ik denk dat dit de reden is dat MS de 'veilige modus' unicast als default instelt. Lees het linkje even rustig door. Onderaan staat nog een link naar een NLB oplossingen met meerdere nic's op de nodes. Zowel in Unicast als Multicast mode.

[ Voor 18% gewijzigd door Question Mark op 24-08-2005 14:26 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• sergefonville
Ik denk dat ik het door begin te krijgen

Ik heb 2 NICs nodig
ik installeer load balancing in unicast(client to cluster communicatie) op 1 adapter de andere gebruik ik voor zogezegde host to host communicatie) zodat ik met 2 NICs het beste van twee werelden heb, dus geen flooding maar toch een apart MAC adres voor host en cluster

Dus heb ik ((aantal servers * 2) + aantal clusters) IP adressen nodig

Edit: tekst beetje aangepast/verbeterd

[ Voor 11% gewijzigd door sergefonville op 24-08-2005 15:07 ]

Pagina: 1