Toon posts:

[2000] Hangt steeds zonder veel aanwijzingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn ouders hebben een eigen bedrijf en een servertje die gebruikt wordt als file- sql- print- en webserver. ik moet me dan bezighouden met de pc's, voor als er iets niet goed is enzo.

dat is nu dus aan de hand. het probleem is dat de server zo eens in de zoveel tijd totaal nergens meer op reageert. scherm blijft zwart en muis/toetsenbord halen niks uit. ook als je op een andere computer probeert er iets vanaf te halen (bestandje of webpaginaatje), gebeurt er niks. de enige manier om er weer wat leuks mee te beginnen is de resetknop. dat is niet zo handig, aangezien hij toch heel wat gebruikt wordt. de laatste tijd hangt hij misschien wel ruim 2x per week. ik weet niet zeker of het waar is als ik zeg dat hij steeds vaker hangt.

vervolgens ben ik op zoek gegaan. in het foutenlogboek staat bijvoorbeeld rond middernacht sql backup, vervolgens rond half 6 dat er een update van windows is gedownload en dan staat er FOUT 8:43:14 "De vorige afsluiting van het systeem om 8:09:26 op 24-08-2005 is onverwacht gebeurd."
dan staan er een paar services die gestart zijn en dan om 8:45:47 FOUT: "De vorige afsluiting van het systeem om 8:43:14 op 24-08-2005 is onverwacht gebeurd."
Nu weet ik dat er zo rond 8:43:14 op de resetknop is gedrukt, die daarvoor moet dus spontaan gebeurd zijn.

in de systemroot staat een bestandje memory.dmp en die maakt ie dus steeds aan als er wat fout gaat. de laatste keer gewijzigd is vandaag, 8:48:43 het bestand is 1 gig groot. maar wat ik verder met het bestand kan weet ik niet

met hitman pro heb ik alle spyware/adware hoe het er ook op is gekomen afgehaald, dr stond niet zo veel op, het het is iig weg en heeft niks uitgehaald. er staat ook een virusscanner op die up-to-date gehouden wordt en ik heb ook de nieuwste wormen removal tools geprobeerd, maar niks gevonden.

nog even de specs, we hebben hem nu ruim een jaar:
het type mobo weet ik niet meer, kan ik wel achterkomen als je het erg graag wilt weten,
het heeft iig 2 netwerkaansluitingen onboard, 1x gigabit en 1x 100mbit. en hij is erg groot, met een grote kast eromheen.
er hangen 2 SATA HD's in, die met die vage hoeveelheid ruimte, iets van 74,6 gig 10000 toeren als ik het goed heb, ze draaien RAID 0.
dan zitten er op het moederbord 2 xeon processors die volgens mij ook nog eens dual core zijn iets van 2,8GHz en 1 gig kingston geheugen en een kaartje voor extra usbapparaten. die usb apparaten zijn de printers voornamelijk.
nogmaals: de preciese specs zou ik echt op moeten zoeken, voor als je er echt wat aan hebt, maar dan hoor ik dat wel.
de temperatuur hangt rond de 40 graden celsius.

EDIT:
de specs staan ook een stukje verder naar beneden, maar nu ook hier:
Voeding: 460W EPS Enhance ENS-0246B
Behuizing: TtXaserIII V1000+black ATX
Mobo: Tyan 2727GNN GC-SL D GV E
processors: Intel Xeon S604 2667 BOX533 512
DIMM 1GB DD266-X72-RC25L KVR
HD: 74 GB SATA WD740GD 10
SWEEX SATA controller +RAID PCI
Coolermaster DI4-7H15CU 2400 S423

o en er hing gisteren een toetsenbord aan die het heeft begeven. er hangt nu een andere aan.

heb je een idee hoe ik hem weer normaal een paar maanden achter elkaar aan kan laten staan (werkend)?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 16:02 ]

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-03 11:44

RoRoo

Certified Prutser

Wat nog wel eens wil gebeuren is dat een update van microsoft de boel nekt.

probeer te achterhalen wanneer het vastlopen begonnen is en deinstalleer alle patches die na die tijd en precies voor die tijd geinstalleerd zijn.

kijk wat er dan gebeurt.
en schakel autoupdate uit. je kan beter alle patches reviewen (GOT in de gaten houden of er mensen zijn met problemen na installatie van patch etc.) voor dat je ze installeert.

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• McBurger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik kan me niet herinneren dat er patches zijn van MS die een geheugendump veroorzaken.

Wat me eerder waarschijnlijk lijkt is
a. Hardware niet helemaal lekker.
b. De onbekende spyware heeft meer achter gelaten dan weg gehaald is.

Zowieso een bedrijfs-server met daarin RAID0 en spyware erop. En dan foeteren op MS dat Windows2000 niet stabiel werkt .....

Overigens is een reset door de reset knop ook onverwacht voor w2k.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:38
Schakel de backup eens uit en kijk dan eens of hij nog steeds crashed? Raid0 is niet zo verstandig voor je bedrijfsdata, maar mischien heb je gewoon verkeerd gekeken en is het wel een Raid1 setje? Verder even kijken of er niks met de hardware is, een zwart scherm wijst meestal op een hardware probleem.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

En geef eens de specs van die server, en eventuele foutmeldingen uit je eventviewer ?

En is die server Windows 2000 al uitgevoerd met SP4 ?

Kotom meer informatie, mijn glazen bol is zoek??

[ Voor 40% gewijzigd door aReaRe op 24-08-2005 11:21 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Topicstarter
de spyware waren de tracking cookies die adaware aanziet voor spyware. niks om zorgen over te maken.

en ik heb idd verkeerd gekeken: het is raid 1 :D

servicepack 4 zit erop

en idd als ik de resetknop indruk vindt win2k ook dat het systeem onverwacht is afgesloten.

na de backup van sql is er nog een groepsbeleid toegepast (???) :
"Beveiligingsbeleid in groepsbeleidobjecten is toegepast." bron: SceCli tijd: 2:14
maar dat was gewoon een "informatie" uit de eventlog, geen waarschuwing of fout. het lijkt mij ook niet logisch dat het komt door de backups van sql, aangezien je die ook handmatig kan maken en hij dan niet vastloopt.

de specs post ik dalijk even, die moet ik eerst gaan zoeken.

die patches zijn er wel heel wat, denk je dat het handig is om ze allemaal tot de kale SP4 overblijft te de-installeren? ik heb nl totaal geen idee wanneer het is begonnen.
(ben bang dat het de hardware is...)

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 11:58:

die patches zijn er wel heel wat, denk je dat het handig is om ze allemaal tot de kale SP4 overblijft te de-installeren? ik heb nl totaal geen idee wanneer het is begonnen.
(ben bang dat het de hardware is...)
Niet doen voordat je duidelijk in je eventviewer gekeken hebt wat de oorzaak is van je problemen.

Die Eventviewer staat in je Administrative Tools

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb w2k server in het nederlands dus dan is je eventviewer toch je logboeken?

edit: en die specs ben ik nog naar op zoek.... :X

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2005 12:56 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zoiezo is Hitmanpro op een server draaien niet zo handig, wil nog wle eens registry-entries slopen en dingen wijzigen die je echt niet wil....

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 12:56:
Zoiezo is Hitmanpro op een server draaien niet zo handig, wil nog wle eens registry-entries slopen en dingen wijzigen die je echt niet wil....
ik snap je punt, maar stuk was hij toch al.

• Creegfire
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11-2025

Creegfire

Wow hey!

Als er gevoelige informatie opstond die niet kwijt mag zou ik het niet doen (hitman pro) omdat zoals sanfranjake zei dat het wel eens waar sleutels wilt weggooien.

Dus als ik het goed begrijp krijg je een BSOD? Waarmee het geheugendump in werking wordt gesteld of?

//Creegfire

Verwijderd

Topicstarter
ALS ik een BSOD krijg, is die iig niet zichtbaar. bij de geheugendump staat dat hij voor het laatst vandaag is gewijzigd. vandaag is ook de laatste keer dat hij is vastgelopen, vanochtend.

EDIT: je mag nog even wat langer wachten op de specs... ik kan de offerte niet meer vinden, dus de rekening moet uit de boekhouding van vorig jaar komen. dat moet mijn moeder eventjes regelen en ze is nu nog aan het werk op locatie.

heel raar nog steeds. bijvoorbeeld wat er gister of eergister gebeurde: ik was een pagina van de webserver aan het bekijken, vervolgens druk ik op F5 om te vernieuwen en blijft ie een tijd zoeken en doet-ie helemaal niks meer: pagina kan niet worden weergegeven.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2005 18:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
aaah daar zijn dan eindelijk de specs:

Voeding: 460W EPS Enhance ENS-0246B
Behuizing: TtXaserIII V1000+black ATX
Mobo: Tyan 2727GNN GC-SL D GV E
processors: Intel Xeon S604 2667 BOX533 512
DIMM 1GB DD266-X72-RC25L KVR
HD: 74 GB SATA WD740GD 10
SWEEX SATA controller +RAID PCI
Coolermaster DI4-7H15CU 2400 S423

dit is op het moment alles wat ik erover weet.

edit: TS aangepast

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2005 16:01 ]

Pagina: 1