3COM: connect alleen op 10Mbps

Pagina: 1
Acties:

• spoller
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-04 17:00
Mijn thuisnetwerk bestaat uit een server met 2 NICs (een 3COM en een Realtek), wat draadloze apparatuur die connect via een Linksys access point, en een werkstation. Met de verbinding tussen het werkstation en de server heb ik problemen.

In de server zit een 3Com netwerkkaart (als ik 't wel heb een 3C905CX-TX-M). Eerder had ik in het werkstation een kaartje (ik geloof van Sweex) met de bekende Realtek chipset. Dat werkte wel, maar niet goed: hij connecte op 100Mbps full duplex, maar data uploaden ging ongelooflijk traag (download met 8MB/s, upload met 1 a 2 MB/s). Aangezien een directe connectie vanaf een notebook wel voldoende upload snelheid geeft (5 a 6 MB/s) ga ik er vanuit dat de server hier niet de beperkende factor is.

Dus ik een nieuwe kaart gekocht, en maar geinvesteerd in -ik denk- wat beters. Ook een 3C905CX-TX-M, sluit ik ook compatibiliteitsproblemen uit. Die verbind in het geheel niet op 100 Mbps, als ik hem instel op "bepaal automatisch het type verbinding" doet hij het helemaal niet. Handmatig instellen lukt wel, maar uitsluitend als ik hem op 10Mbps full duplex zet. Vervolgens werkt het ook naar behoren, zowel up- als download met redelijke snelheid. Maar uiteraard lever ik een hoop snelheid in omdat ik connect op 10 Mbps, en dat was nou eigenlijk net niet de bedoeling.

Zoals ik het zelf zie zijn er vier mogelijke oorzaken voor het probleem:
1. de switch die ik heb (het is een goedkoop target ding van destijds 100 gulden);
2. de bekabeling;
3. de netwerkkaart in de server, en
4. de netwerkkaart in het werkstation.

Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie?

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Zet je kaart eens op 100/half duplex??
Zo weet ik dat w2k server daar nog wel eens over wilt vallen wanneer je de netwerkkaart op 100/full zet...

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ok, het kan idd je switch zijn... Werkt het wel op 100mbit als je er een crosslink kabel tussen hangt?

Je bekabeling, heb je daar zelf de pluggen op geknepen? Zo ja, welke volgorde heb je gebruikt van de 8 aders?

Welk soort bekabeling gebruik je? Cat3, Cat4, Cat5, Cat5E

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 09:39

player-x

Disruptive by design

kabel type is het niet denk ik cat 3 en 4 zijn gewoon haast niet te krijgen tenzij voor telefoon kabel

heeft de switch geen controle lampjes die zegen welke snelheid de verbinding is probeer anders ergens een te lenen die dat wel heeft

kijk of je een extra netwerk-kabel kan vinden kopen en probeer die in plaats van de kabels die je nu hebt een voor een

driver kan het ook haast niet zijn omdat windows zo beetje alle 3com drivers heeft zeker voor een 3C905 kaart maar je kan het altijd proberen een nieuwe driver te downloaden

kijk of je een kennis/vriend hebt met een laptop en sluit die ook aan op je switch en kijk naar welke pc je wel volledige snelheid hebt

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Verwijderd

je probleem klinkt als verkeerd geknepen kabels...

zorg dat je de juiste kleurcode aanhoud...
http://www.peakaudio.com/CobraNet/Network_cabling.htm#twists

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2005 15:30 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
player-x schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 15:24:
kabel type is het niet denk ik cat 3 en 4 zijn gewoon haast niet te krijgen tenzij voor telefoon kabel

heeft de switch geen controle lampjes die zegen welke snelheid de verbinding is probeer anders ergens een te lenen die dat wel heeft

kijk of je een extra netwerk-kabel kan vinden kopen en probeer die in plaats van de kabels die je nu hebt een voor een

driver kan het ook haast niet zijn omdat windows zo beetje alle 3com drivers heeft zeker voor een 3C905 kaart maar je kan het altijd proberen een nieuwe driver te downloaden

kijk of je een kennis/vriend hebt met een laptop en sluit die ook aan op je switch en kijk naar welke pc je wel volledige snelheid hebt
Zijn niet meer te krijgen nee, maar ik kom ze nog vaak genoeg tegen ;)
Pagina: 1